انزوا و افسردگی؛ دستیابی به استفاده مناسب از فضای مجازی / مراقب والدین باشید

ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: 1300/09/22
کد خبر: 1791702

فضای مجازی به خودی خود برای کودکان و نوجوانان مضر است، در حالی که آسیب های پنهان تاج باعث شده است که کودکان به بهانه یادگیری، به راحتی به این فضای نامناسب دسترسی پیدا کنند، مشکلات و چالش های فراوانی را برای کودکان و نوجوانان به همراه داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با شیوع ویروس کرونا و تغییر روند آموزشی، مهاجرت دانش‌آموزان به فضای مجازی به بهانه یادگیری، اما سرگردانی در این فضا علاوه بر فاجعه‌سازی برای نظام آموزشی، موجب نگرانی خانواده‌ها شد. فرزندان.

در واقع شیوع ویروس کرونا معادلات و نظم در آموزش و پرورش را بر هم زد. خود فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان مضر است، در حالی که آسیب های پنهان از تاج و دسترسی آسان کودکان به این فضای نامناسب به بهانه یادگیری، مشکلات و چالش های بسیاری را برای کودکان و نوجوانان به همراه داشت.

روش تدریس مجازی باعث شده است که والدین به دلیل فشارهای شغلی و زندگی روزمره و مشکلات زندگی نتوانند به اندازه کافی از دانش آموز مراقبت و همراهی کنند و نتوانند فرزندان خود را کنترل کنند و به همین دلیل دانش آموزان زمان زیادی را در فضای مجازی تنها می گذرانند. بلا استفاده. منجر به انزوا از این فضا می شود.

a0a0dd4a 920f 4ceb ad41 5ed28536fdab خبر خاکستری

ایجاد اختلالات روانی

بدون شک اینترنت تحولی اساسی در زندگی افراد جامعه ایجاد کرده است. امروزه بسیاری از جوانان و نوجوانان به فضای مجازی معتاد شده و به انزوا روی آورده اند که آسیب هایی مانند افسردگی، روابط نامناسب خانوادگی و بی ثباتی را به همراه داشته است. اعتماد، ترویج فرهنگ غلط و رقابت غیرسازنده شده است.

کودکان و نوجوانانی که به اینترنت معتاد هستند دچار یک اختلال روانی می شوند که در صورت عدم کنترل والدین باید جریمه بسیار سنگین تری بپردازند. والدین باید از طریق تعامل نزدیک و صمیمانه با فرزندان خود، کنترل مناسبی بر نحوه استفاده از فضای مجازی داشته باشند.

b6ed3293 7a9b 4089 8853 9b75a5835ab0 خبر خاکستری

زخم های سایبری

والدین باید سطح دانش و آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرند و با ترویج آن و پیشگیری از هر گونه آسیب، دانش آموزان را همراهی کنند، زیرا زخم فضای مجازی در یادگیری دانش آموزان با هدفمندی و برنامه ریزی حضور و غیاب محقق می شود. در این فضا سم زدایی می کنند.

فضای مجازی با افزایش سواد رسانه ای و مدیریت صحیح آن می تواند به ابزاری برای مطالعه و رشد علمی دانشجویان و جوانان تبدیل شود.

حامد پرچی جامعه شناس با بیان اینکه استفاده بیش از حد از فضای مجازی باعث کاهش ارتباطات کلامی افراد می شود، گفت: استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی منجر به انزوا می شود که این خود مشکلاتی را در بین اعضای خانواده ایجاد می کند.

be62343e f1f0 43c9 bfaf c5c3a721f2c0 خبر خاکستری

وی افزود: برخی از کودکان و نوجوانان آنقدر در فضای مجازی غرق می شوند که ساعت ها در یک مکان قرار می گیرند و این انزوا ارتباط کلامی آنها را با خانواده کاهش می دهد و به تدریج ارتباط آنها با خانواده را سرد می کند که این سرآغاز مشکلات است. بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر است.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: این در حالی است که کنترل زمان استفاده کودکان از فضای مجازی و همچنین آگاهی والدین از شبکه های اجتماعی باعث بهینه شدن این فضا و حضور کودکان در فضایی به دور از آسیب های اجتماعی می شود.

آسیب های اجتماعی در کمین است

میرزایی، کارشناس اجتماعی مسلمان گفت: فضای مجازی علاوه بر کاهش گفت و گو و صمیمیت بین اعضای خانواده، بر روان کودکان و نوجوانان تأثیر می گذارد و در برخی موارد باعث انزوا و گوشه گیری می شود.

وی افزود: با شیوع ویروس کرونا فضای آموزشی به سمت مجازی سازی سوق پیدا کرده است که با دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به فضای مجازی و سرگردانی در آن، تهدیدات بسیاری در آنها نهفته است.

این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه نقش والدین در اطلاع رسانی فضای مجازی دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است، گفت: این فضا نباید درگیر مشکلات شود و تنها برای استفاده از اطلاعات و کسب دانش از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید