بی توجهی والدین به ارتقای سواد رسانه ای باعث آسیب های اجتماعی می شود/ انزوا و افسردگی منجر به استفاده بیش از حد نوجوانان از فضای مجازی می شود.


ساعت: 08:57
تاریخ انتشار: 31.04.1401
کد خبر: 1884678

در صورت نبود سواد رسانه ای کافی، اعتیاد به شبکه های اجتماعی که یکی از انواع اعتیاد اینترنتی محسوب می شود، منجر به انزوا، افسردگی، پرخاشگری و الگوبرداری از رفتارهای مخرب نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، امروزه سرعت فناوری شکاف بین نسل فرزندان و والدین را بیشتر کرده است، در حالی که کاهش پیشرفت تحصیلی، افسردگی، انزوا، پرخاشگری و الگوهای رفتاری مخرب ناشی از معاملات با نادرست است. محتوا در ما در فضای مجازی با آنها مواجه می شویم و در نهایت اعتماد به فضای مجازی یکی از عواملی است که در صورت عدم آگاهی و کنترل نکردن نوجوانان با این پدیده می تواند به خطر بیفتد.

برخی از کاربران فضای مجازی در این زمینه به قدری افراط و تفریط هستند که قطع ارتباط با اینترنت و عدم دسترسی به شبکه های اینترنتی می تواند روابط اجتماعی و حتی سلامت آنها را مختل کند.



انزوای اجتماعی نوجوانان مبتلا به اعتیاد به اینترنت

فرشته عسکری کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی در گفت و گو با خبرنگار ما فضای مجازی و استفاده از اینترنت را نسل جدیدی از روابط اجتماعی دانست و گفت: با توجه به اینکه این رشته قدمت زیادی ندارد، توانسته است نقش خوبی در زندگی افراد برای ایجاد فضا دارند، این فضا در خانواده ها نفوذ کرده و بسیاری از کارکردهای خانواده را مختل کرده است.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی مانند شمشیر دولبه است که می تواند اثرات مثبت و منفی به ویژه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان داشته باشد، گفت: فضای مجازی و اینترنت در دنیای امروز ما به گونه ای است که تصور زندگی بدون آن غیرممکن است اما این فضا آسیب های زیادی را به همراه داشته است که یکی از اصلی ترین آنها تغییر سبک زندگی و زیر پا گذاشتن مرزهای اعتقادی و ارزشی مانند حجاب در بین زنان و دختران است. . جوان

این کارشناس افزود: غرب و حاکمان فضای مجازی برای رسیدن به چنین هدفی برنامه ریزی های گسترده ای دارند، بر این اساس که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند: برای من حوزه فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد.


775a4779 dde3 4dfc be7d 330d2820b482 خبر خاکستری

وی ادامه داد: مسئولان در مواجهه با آن وظایف بسیار و مهمی از جمله آگاهی بخشی عمومی، تقویت آموزش و از همه مهمتر برخورد با عملیات مرکز ملی فضای مجازی بر عهده دارند. به عنوان یک فرصت استفاده می شود، هیچ تهدیدی برای ما مشکلی ندارد.

عسگری تصریح کرد: امروزه اینترنت در زندگی اجتماعی جایگزین دوستان و اقوام شده و در واقع جای دوستی ها و روابط خانوادگی را گرفته است. افرادی که ساعت ها در سایت های اینترنتی سپری می کنند بسیاری از ارزش های اجتماعی را زیر پا می گذارند.

وی با بیان اینکه اکثر والدین در استفاده از فضای مجازی سواد کافی ندارند و از قوانین و مقررات بسیار خاص این فضا آگاهی ندارند، گفت: این مشکل باعث می شود نظارت درستی بر عملکرد فرزندان و نوجوانان خود نداشته باشند. در چنین شرایطی، حضور در فضای مجازی و مواجهه با جریان اطلاعات درست و نادرست که از هر سو او را احاطه کرده است، جوانان و نوجوانان آماده پذیرش مضامین و محورهایی هستند که عملاً به او پیشنهاد می‌شود، این امر باعث اینترنت و فضا. مجازی زمینه ای برای گسست فرهنگی بین نسل ها ایجاد کرده است و این مشکل تاثیر بسیار منفی بر کنترل خانواده بر رفتار جوانان خواهد داشت.

این کارشناس ارشد روانشناسی در بخشی دیگر از سخنان خود خاطرنشان کرد: وضعیت نامناسب خانوادگی که به دلیل جدایی و طلاق یا ناسازگاری پدر یا غیبت طولانی مدت وی یا عدم تحصیلات مادر، عدم توجه به وجود می آید. به تحصیلات مادر و عدم توجه به تحصیل فرزندان می تواند بر تربیت آنها تأثیر بگذارد و آنها را به سمت بزهکاری سوق دهد.

وی تصریح کرد: آنچه کودک یا نوجوان در خانواده به عنوان یک اجتماع کوچک می آموزد، ساختار رفتاری او را شکل داده و تثبیت می کند و بعداً همان رفتار را در جامعه بزرگتر خانواده یا جامعه پیاده می کند.

وی بیان کرد: در خانواده هایی که مهر و محبت وجود ندارد، بلکه درگیری و دعوا وجود دارد، زمینه گرایش کودکان و نوجوانان به کارهای نادرست فراهم می شود.


aa8c5d28 be7f 4cdf a3a1 7a16cda3db1f خبر خاکستری

عسگری بیان کرد: امروز جوانان زیادی درگیر و معتاد فضای مجازی هستند و بیشترین آسیب را متضرر می کنند. در این زمینه انزوا، تنهایی اجتماعی، افت تحصیلی، افسردگی، انزوا و تعاملات بین فردی، ارتباط کم با خانواده، متزلزل شدن عزت نفس، ترویج فرهنگ غلط و رقابت غیرسازنده از جمله پیامدهای این محیط است.

وی بیان کرد: بسیاری از افرادی که نمی توانند در این محیط ناسالم رقابت کنند، به دلیل کمبودی که در خود و خانواده خود احساس می کنند، دچار انواع بیماری های روانی از جمله عدم اعتماد به نفس و اعتماد به نفس پایین می شوند.

وی تاکید کرد: گاهی اوقات استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی به طور غیرمستقیم بر روحیه نوجوانان تاثیر می گذارد، به عنوان مثال اختلال خواب یکی از عوامل افسردگی است که استفاده زیاد از شبکه های اجتماعی می تواند باعث ایجاد یا تشدید آن شود.

این کارشناس بیان کرد: دلیل تاثیر شبکه های اجتماعی و تلویزیون در افزایش افسردگی نوجوانان این است که این دو ابزار به طور مرتب نوجوانان را در معرض مقایسه با افراد دیگر قرار می دهند و باعث می شوند احساس عقب ماندن و پیشرفت کمتری نسبت به دیگران کنند. در نظر بگیرید که دستیابی به این امر برای افراد نیز افسرده کننده است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید