افشای اخبار استراتژیک برای رسانه ها؛ تصمیم اسرائیل برای اعمال فشار بر کاخ سفید برای خارج نشدن سپاه از لیست تروریستی

افشای اخبار استراتژیک برای رسانه ها؛  تصمیم اسرائیل برای اعمال فشار بر کاخ سفید برای خارج نشدن سپاه از لیست تروریستی

روهر نه لارا روزن، روزنامه‌نگار آمریکایی نوشت: «اسرائیل در پشت صحنه کاخ سفید را تحت فشار قرار می‌دهد و یک سری اخبار راهبردی را اجرا می‌کند تا علناً اعلام کند که بایدن سپاه را از لیست سیاه تروریسم وزارت خارجه خارج نخواهد کرد». گزارش های رسانه ای بخشی از کارزار شدید اسرائیل برای تحت فشار قرار دادن دولت بایدن برای رد علنی درخواست ایران است که به نظر می رسد یکی از آخرین موضوعات باقی مانده برای احیای برجام باشد.

لارا روزن، روزنامه‌نگار آمریکایی در خبرنامه دیپلماتیک خود نوشت: «اسرائیل در پشت صحنه کاخ سفید را تحت فشار قرار می‌دهد و یک سری اخبار استراتژیک را به بیرون درز می‌کند تا علنا ​​اعلام کند که بایدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از لیست سیاه تروریست‌های وزارت خارجه خارج نخواهد کرد». سابق.

روزنامه تایمز اسرائیل امروز نوشت، یک دیپلمات ارشد اسرائیلی امروز (20 آوریل) به خبرنگاران اسرائیلی گفت که مقامات آمریکایی به همتایان اروپایی خود اطلاع داده اند که واشنگتن برنامه ای برای حذف سپاه پاسداران از فهرست سازمان های تروریستی دارد. (FTO) بخشی از مذاکرات برای احیای شورای امنیت سازمان ملل نیست.

به گفته منابع آگاه، «مقام دیپلماتیک ارشد اسرائیلی» که این ادعا را مطرح کرده، یایر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل بوده است که دیروز آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، از جمله خواسته های دیگر برای کاهش تنش در اورشلیم، با وی دیدار کرد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در 19 آوریل گزارش داد که مقامات اسرائیلی انتظار دارند بایدن «در روزهای آینده اعلام کند که آیا تصمیم دارد سپاه پاسداران ایران را در لیست تروریستی آمریکا نگه دارد یا با درخواست تهران موافقت کرده است. برای حذف سپاه از لیست.

یک مقام اسرائیلی به هاآرتص گفت: «تا زمانی که بیانیه روشنی وجود نداشته باشد، نمی‌توان گفت تصمیم نهایی رئیس‌جمهور چه خواهد بود».

این روزنامه گفت گزارش های رسانه ای بخشی از کارزار شدید اسرائیل برای فشار بر دولت بایدن برای رد علنی درخواست ایران است که به نظر می رسد یکی از آخرین موضوعات باقی مانده برای احیای برجام باشد. ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا با تشویق اسرائیل در سال 2018 از این توافق خارج شد و در سال 2019 دولت ترامپ سپاه پاسداران را در لیست FTO وزارت خارجه قرار داد. پیش از این، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 2007 و کل سپاه در سال 2017 در فهرست ویژه وزارت خزانه داری آمریکا در مورد تروریسم جهانی (SDGT) قرار گرفتند.

من قبلاً گفته بودم که انتظار می رفت ایالات متحده اوایل ماه جاری از طریق اتحادیه اروپا یک پیشنهاد متقابل به ایران ارسال کند که چگونه شکاف های باقی مانده در بازگرداندن توافق را پر کند، اما هفته گذشته تصمیم گرفت این کار را انجام ندهد.

یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت که ایالات متحده به شرکای اروپایی خود اطلاع داده است که بایدن قصد ندارد بدون قید و شرط سپاه پاسداران را از لیست FTO خارج کند. با این حال، این منبع افزود که این بدان معنا نیست که وی تصمیم گرفته است که سایر تصمیمات موقت را رد کند.

هفته گذشته، مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در آمریکا، از بیان اینکه آیا اسرائیل در تلاش است با حذف نکردن سپاه پاسداران از لیست سیاه FTO، دولت بایدن را برای توقف احیای برجام تحت فشار قرار دهد، خودداری کرد.

“در باره [مسئله] FTO، من هنوز توضیحی برای انتخاب لیست تروریست ها هنگام انعقاد توافق هسته ای نشنیده ام. چه مشترکاتی با هم دارند… یکی باید این را برای من توضیح دهد. هنوز توضیح خوب و قانع کننده ای برای این موضوع ندارم [نشنیدم].

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز از طریق ایمیل به من گفت: «ما به صورت علنی مذاکره نمی‌کنیم و به اتهامات خاص درباره اینکه چه تحریم‌هایی را به عنوان بخشی از بازگشت متقابل به اجرای کامل آماده‌ایم لغو کنیم، پاسخ نخواهیم داد». به گفته وی، اگر ایران می خواهد تحریم ها را فراتر از برجام لغو کند، باید به نگرانی های خارج از برجام ما رسیدگی کند.

از سوی دیگر، اگر آنها نخواهند از این مذاکرات برای حل و فصل سایر مسائل دوجانبه خارج از برجام استفاده کنند، مطمئن هستیم که می‌توانیم خیلی زود در مورد برجام به توافق برسیم و این توافق را از سر بگیریم. سخنگوی وزارت خارجه ایران باید تصمیم بگیرد.

وزارت امور خارجه ایران این هفته گفت که ارتباطات بین ایالات متحده و ایران در هفته های اخیر از طریق اتحادیه اروپا مبادله شده است، اما ایران موضع آمریکا را به اندازه کافی خوب نمی بیند.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که پیام (واشنگتن) مورا از طریق (هماهنگ کننده اتحادیه اروپا) در هفته های اخیر به دور از ارائه راه حل هایی است که می تواند منجر به توافق شود. .

وی گفت: آمریکا مسئول این تاخیرها است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در یک کنفرانس مطبوعاتی در 19 آوریل به خبرنگاران گفت که مور، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، “به ارائه پیام و تلاش برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ادامه می دهد.” وی افزود: «همه کشورهایی که مستقیماً در مذاکرات مشارکت دارند می‌دانند چه کسانی پیشنهادات سازنده ارائه کردند و چه کسانی با حسن نیت مذاکره نکردند. ایران به خوبی از موضع آمریکا آگاه است».

تریتا پارسی، مدیر ارشد موسسه کوئینسی گفت: حتی اگر هیچ یک از طرفین حاضر نباشد راه دیگری برای غلبه بر آخرین مانع بر سر راه احیای برجام بیابد، هیچ یک از آنها نمی خواهند اعلام کنند که مذاکرات شکست خورده است.

تریتا پارسی به من گفت: “به نظر می رسد دارم به سمت سناریوی زامبی حرکت می کنم … [که در آن] هیچ کس نمی خواهد در داخل کشور گامی پرهزینه برای دستیابی به توافق بردارد، اما همچنین تمایلی به اعلام یا اذعان به شکست مذاکرات ندارند. علاوه بر این، بسیار گران است.

او افزود: «این یک منطقه خاکستری است [نه جنگ و نه صلح] E.”

دیدگاهتان را بنویسید