جو بایدن درخواست ایران برای حذف سپاه از فهرست سازمان های تروریستی را رد می کند/ کاخ سفید سپاه را موضوعی جدا از مذاکرات احیای برجام می داند

جو بایدن درخواست ایران برای حذف سپاه از فهرست سازمان های تروریستی را رد می کند/ کاخ سفید سپاه را موضوعی جدا از مذاکرات احیای برجام می داند

روز جدید : دولت آمریکا از میز مذاکره با ایران خارج نمی شود و با کمک متحدان اروپایی می توان با فرمول قابل قبولی برای تحقق درخواست بایدن مبنی بر عدم اعطای جایزه به سپاه موافقت کرد.

واشنگتن پست می نویسد دولت بایدن قصد دارد درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران از لیست سازمان های تروریستی آمریکا را رد کند.

یکی از مقامات ارشد دولتی به من گفت که رئیس جمهور بایدن قصد ندارد با حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان های تروریستی موافقت کند، حتی اگر این احتمال به شکست مذاکرات منجر شود.

یک مقام ارشد دولت بایدن گفت: احیای برجام به ایران بستگی دارد. رئیس جمهور به اصول کلیدی پایبند خواهد بود. ایرانی ها نظرات ما را می دانند.

دولت آمریکا میز مذاکره با ایران را ترک نمی کند و با کمک متحدان اروپایی می توان با فرمول قابل قبولی موافقت کرد که درخواست بایدن مبنی بر عدم پاداش به سپاه را برآورده کند.

اما بدیهی است که بایدن نمی خواهد نظرش را تغییر دهد و البته نباید. این ممکن است تا حد زیادی نمادین باشد، اما ایران باید راه خود را برای خروج از فهرست پیدا کند.

گفته می شود رئیس جمهور آمریکا موضوع سپاه را موضوعی جدا از مذاکرات بازسازی برجام می داند، هرچند ایران اصرار دارد که این موضوع مرتبط است.

حامیان حذف سپاه از فهرست سازمان های تروریستی می گویند که تحریم های دیگر علیه این سازمان حتی اگر نام آن از لیست حذف شود، همچنان پابرجا خواهد ماند. در همین حال اروپایی‌ها مصالحه‌ای را پیشنهاد کرده‌اند که از ایران می‌خواهد تنش‌های منطقه‌ای را کاهش دهد و از حمله به آمریکایی‌ها دست بردارد.

اما این نمی تواند صرفاً یک ابزار چانه زنی باشد. اگر ایران در مورد کاهش خشونت در منطقه جدی است، پس باید آن را صریح و قاطعانه بگوید، نه به عنوان یک توافق جانبی با شورای امنیت سازمان ملل.

جنگ در اوکراین به دلایل خوب تیتر یک رسانه است. اما اگر مذاکرات در وین با شکست مواجه شود، تنش ها بین ایالات متحده و ایران ممکن است تشدید شود.

دیدگاهتان را بنویسید