مقام ارشد آمریکایی: وزارت دفاع و کاخ سفید با حذف سپاه از فهرست تروریسم مخالف هستند

مقام ارشد آمریکایی: وزارت دفاع و کاخ سفید با حذف سپاه از فهرست تروریسم مخالف هستند

روز جدید لارا روزن، روزنامه نگار آمریکایی در بولتن خود “دیپلماتیک” نوشت: یک مقام آمریکایی گفت که مخالفت بلند اسرائیل با حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست FTO وزارت امور خارجه در واقع یک عامل کلیدی در بحث یا تصمیم بود. یک نهاد بود. در ایالات متحده.

لارا روزن، روزنامه نگار آمریکایی در بولتن خود «دیپلماتیک» نوشت: «یکی از مقامات ارشد آمریکایی به من گفت که در گفتگوی اخیر بین نهادهای آمریکایی، وزارت دفاع، سپاه پاسداران را از لیست سیاه تروریسم وزارت خارجه خارج کرد، در صورتی که ایران این کار را نکرد. وی با اعطای امتیاز غیرهسته ای متقابل مخالفت کرد، این امتیاز هسته ای ممکن است تعهدی برای هدف نگرفتن مقامات طرف مقابل باشد.

گمان می رود این موضوع یکی از آخرین نقاط مناقشه باقی مانده در مورد احیای مجدد برجام باشد که ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد. متعاقباً دولت ترامپ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان های تروریستی خارجی وزارت خارجه اضافه کرد. در سال 2019

یک مقام ارشد آمریکایی به من گفت که آنچه بایدن متعهد به انجام آن شده است «تعهد در برابر توافق تعهد» است که در آن، اگر ایران به پایبندی کامل خود به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بازگردد، ایالات متحده تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران را تعلیق خواهد کرد.

این مقام ارشد آمریکایی ادامه داد: ایرانی ها از ما خواسته اند که سپاه را از لیست تروریسم وزارت خارجه خارج کنیم. این مقام آمریکایی گفت: ما به آنها فرصت‌های زیادی برای امتیازات و تعهدات غیرهسته‌ای داده‌ایم که می‌توانستند در ازای لغو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بگیرند. اما ایرانی ها به وضوح گفتند نه.

ایران ظاهراً پیشنهادات مختلفی از جمله وعده عدم هدف قرار دادن یکدیگر در ازای حذف سپاه از فهرست وزارت خارجه، لغو تحریم‌های تهران علیه سنتکام یا موافقت با مذاکرات بیشتر در مورد مسائل منطقه را رد کرده است.

این مقام آمریکایی گفت: توپ در زمین آنهاست. ایران اکنون این فرصت را دارد که بر اساس پایبندی به توافق به شورای امنیت سازمان ملل بازگردد.

این مقام آمریکایی افزود: «وزارت دفاع نمی‌خواست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست حذف کند، به‌ویژه که ایران امتیازات غیرهسته‌ای نداده است».

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در اوایل ماه جاری به سنا گفت که شخصا با حذف نیروهای قدس سپاه پاسداران از فهرست تروریسم مخالف است.

ژنرال مایلی در پاسخ به سوال کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: «من معتقدم سپاه قدس یک سازمان تروریستی است و نباید از لیست حذف شود. [فهرست] من از تروریست های خارجی حمایت نمی کنم».

یک مقام آمریکایی گفت که مخالفت صریح اسرائیل با حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست FTO وزارت امور خارجه در واقع یک عامل کلیدی در بحث یا تصمیم بین بخشی در ایالات متحده نیست.

این مقام گفت: «کسانی که مخالف هستند [خروج سپاه از فهرست] وزارت دفاع و در نهایت کاخ سفید بود. اسرائیل عامل کلیدی نبود».

هفته گذشته من اعلام کردم که اسرائیل به کاخ سفید فشار می آورد تا درخواست ایران برای حذف آن از فهرست سپاه را رد کند.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، روز یکشنبه (24 آوریل) در گفت و گوی تلفنی با بایدن، رئیس جمهور بایدن اظهاراتی را بیان کرد، اگرچه کاخ سفید در بیانیه ای پس از این تماس صریحاً به آن اشاره نکرد.

بنت به بایدن گفت: «من متقاعد شده‌ام که رئیس جمهور بایدن که دوست واقعی اسرائیل است و به امنیت آن اهمیت می‌دهد، اجازه نخواهد داد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج شود.

دیدگاهتان را بنویسید