اقتصاد ایران زیر ذره بین بانک جهانی

اقتصاد ایران زیر ذره بین بانک جهانی

بانک جهانی در آخرین گزارش خود از چشم انداز منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به وضعیت کنونی اقتصاد ایران و پیش بینی آن برای سال آینده پرداخته است. گزارشی مبنی بر ادامه روند کاهشی نرخ رشد اقتصادی ایران، هرچند مثبت. با وجود افزایش در سال جاری، تورم در سال 2024-2025 کاهش خواهد یافت.به گزارش تجارت نیوز، بانک جهانی در بخشی از گزارش خود تاکید کرده است که ایران باید اصلاحات ساختاری فوری در سیاست های خود برای رفع مشکلات و چالش های اقتصادی خود انجام دهد. پول و امور مالی

آیا رشد اقتصادی ایران کند می شود؟

بر اساس گزارش بانک جهانی، رشد اقتصادی ایران در سال 2022 کاهش چشمگیری داشته و از 4.7 درصد به 2.7 درصد کاهش یافته است. همچنین پیش‌بینی بانک جهانی برای رشد اقتصادی ایران در سال‌های 2023 و 2024 به ترتیب معادل 2 درصد و 1.8 درصد است. به این ترتیب به نظر می رسد اقتصاد ایران در سال های آینده به کاهش رشد اقتصادی خود ادامه دهد.

آنچه در گزارش جدید بانک جهانی قابل توجه است، کاهش ارقام رشد اقتصادی ایران نسبت به گزارش قبلی این نهاد است. بنابراین در گزارشی که بانک جهانی پیشتر از اقتصاد ایران منتشر کرده بود، رشد اقتصادی کشور در سال 2022 معادل 3.7 درصد و پیش بینی رشد اقتصادی در سال 2023 و 2024 به ترتیب 2.7 درصد و 2.3 درصد بوده است.

تفاوت گزارش بانک جهانی با آمار داخلی

بررسی ها نشان می دهد که آمار بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال 2022 با رقم اعلام شده از سوی بانک مرکزی در همین مدت تفاوت چشمگیری دارد، در حالی که برآورد بانک جهانی از رشد اقتصادی ایران در سال جاری معادل 2.7 درصد است، بانک مرکزی ایران رشد اقتصادی کشور در 9 ماهه پایانی سال گذشته با نفت 3.7 درصد و بدون نفت 3.2 درصد بوده است، از سوی دیگر مرکز آمار ایران نیز رشد اقتصادی 9 ماهه سال 1401 را با احتساب نفت اعلام کرده است. و بدون روغن به ترتیب 3.3 و 2.9 درصد بود.

تورم در سال جدید چقدر خواهد بود؟

بانک جهانی در بخشی دیگر از گزارش خود افزایش حدود سه درصدی تورم در ایران در سال جاری را پیش بینی کرد. بنابراین تورم از 46.1 درصد در سال 2022 به 49.1 درصد در سال 2023 خواهد رسید. اما تورم در سال 2024 به 44.3 درصد کاهش خواهد یافت.

نسخه بانک جهانی برای تورم در ایران

در ادامه این گزارش و تحلیل بانک جهانی از تورم در ایران، این واقعیت که نرخ تورم در چهار دهه اخیر بیش از 20 درصد بوده و میانگین سالانه این نرخ در دوره 2019 تا 2023 به 40 درصد می‌رسد. ، چالش هایی مانند کسری بودجه مداوم و ناهماهنگی در سیستم را نشان می دهد.این تورم مداوم نه تنها قیمت های داخلی را تغییر داده است، بلکه ارزش واقعی یارانه هایی را که اغلب به خانواده های کم درآمد تعلق می گیرد کاهش داده است. بنابراین، خانوارهای فقیرتر از افزایش نرخ تورم بیشتر از خانواده‌های با درآمد بالاتر آسیب می‌بینند. همچنین براساس گزارش بانک جهانی، ایران باید سیاست‌های خود را در جهت تثبیت سطح عمومی قیمت‌ها و همچنین تثبیت سیستم وضعیت مالی کشور هدایت کند. و کنار گذاشتن قیمت گذاری اجباری.

دیدگاهتان را بنویسید