هشدار رشد اقتصاد جهانی بانک جهانی/ نرخ رشد اقتصاد ایران چقدر است؟

هشدار رشد اقتصاد جهانی بانک جهانی/ نرخ رشد اقتصاد ایران چقدر است؟

اقتصاد ایران در سال گذشته رشد اقتصادی 2.9 درصدی را به ثبت رساند که اکنون پیش بینی می شود این رشد به 2.2 درصد برسد. البته رشد پیش بینی شده برای اقتصاد ایران بیشتر از رشد متوسط ​​جهانی خواهد بود.

به گزارش تجارت نیوز، گزارش بانک جهانی از کاهش رشد اقتصادهای نوظهور نشان می دهد که اقتصاد جهان به ضعیف ترین وضعیت خود از زمان بحران سال 2008 رسیده است. پیش بینی بانک جهانی همچنین از ثبت رکورد جدید رشد اقتصاد جهانی در سال 2023 خبر می دهد. به این ترتیب نرخ رشد به کمترین حد ممکن در 15 سال گذشته خواهد رسید.

بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی چشم انداز اقتصاد جهانی، رشد اقتصاد جهانی در سال 2023 از 3.1 درصد به 2.1 درصد خواهد رسید. بخش عمده ای از این کاهش در نیمه دوم سال رخ خواهد داد.

در بخشی دیگر از گزارش بانک جهانی، روند رشد اقتصادی ایران کاهش خواهد یافت. در حالی که اقتصاد ایران در سال گذشته رشد اقتصادی 2.9 درصدی را ثبت کرده بود، اکنون پیش بینی می شود این رشد به 2.2 درصد برسد. البته رشد پیش بینی شده برای اقتصاد ایران بیشتر از رشد متوسط ​​جهانی خواهد بود.
آیا رشد اقتصادی ایران کند می شود؟

بررسی بانک جهانی از اقتصاد ایران حکایت از آن دارد که رشد اقتصادی به 2.2 درصد خواهد رسید. این نرخ رشد با میانگین رشد اقتصادی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا مطابقت دارد. پیش از آن کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا رشد 5.9 درصدی داشتند. اقتصاد ایران در سال گذشته 2.9 درصد رشد داشته است.

در بخش دیگری از گزارش بانک جهانی، رشد اقتصادی ترکیه که در سال گذشته 5.6 درصد بود، به 3.2 درصد کاهش یافت.

رشد اقتصادی عربستان سعودی نیز یک چهارم خواهد بود. این بدان معناست که رشد اقتصادی این کشور از 7/8 درصد در سال 2022 به 2/2 درصد در سال 2023 خواهد رسید که برابر با رشد اقتصادی ایران خواهد بود.

رشد 2.1 درصدی اقتصاد جهانی در سال جاری مطابق با رشد اقتصاد جهانی در دوران بحران مالی سال 2008 است. البته این گزارش پیش‌بینی می‌کند که نرخ رشد اقتصادی کشورهای توسعه‌یافته بیشتر از نرخ رشد باشد. در طول دوره بحران مالی، اما این اتفاق برای کشورهای در حال توسعه نخواهد افتاد.

بانک جهانی همچنین پیش بینی می کند که رشد اقتصادی تقریباً همه کشورهای توسعه یافته کاهش یابد. در همین حال، آن بانک پیش بینی خود را برای رشد 70 درصدی در بازارهای نوظهور کاهش داد.

بر اساس گزارش بانک جهانی، نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سال جاری از 2.2 درصد به 1.1 درصد کاهش خواهد یافت. در سال 2024 این روند نزولی ادامه خواهد داشت و رشد اقتصادی در کشور به 0.8 درصد خواهد رسید. دلیل این کاهش، تاثیر بلندمدت افزایش شدید نرخ بهره است.

رشد اقتصادی منطقه یورو به 0.4 درصد رسید

منطقه یورو نیز با کاهش رشد اقتصادی مواجه خواهد شد. از 3.5 درصد به 0.4 درصد در سال جاری. اجرای سیاست های پولی سختگیرانه و افزایش قیمت انرژی عامل این روند نزولی است.

فضای بحران مالی سال 2008 در حال تکرار است

بر اساس این گزارش، ارزیابی بانک جهانی از چشم انداز اقتصاد جهانی حاکی از آن است که وضعیت اقتصاد جهانی به ضعیف ترین سطح ممکن خود خواهد رسید. این به دلیل افزایش نرخ بهره، تورم و محدودیت های اعتباری است. این وضعیت برای اولین بار پس از بحران مالی سال 2008 رخ خواهد داد. همانطور که بررسی گزارش بانک جهانی توسط اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد، اقتصاد جهانی در وضعیت ناپایداری قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید