اقدام جدید افغانستان در مورد حق آبه ایران

اظهارات روز گذشته مقامات افغانستان در خصوص حق آبه ایران واکنش مقامات ایرانی را در پی داشت. وزارت امور خارجه بیانیه ای صادر کرد و وزیر نیرو گفت که بر اساس قرارداد ایران و افغانستان در مورد رودخانه هیرمند، افغانستان متعهد به پرداخت تعهدات ایران است.

مقام های طالبان امروز در مراسمی کانال های “بند بخش آباد” بر روی رودخانه فراه رود که به تالاب هامون می ریزد را تکمیل کردند.

صبح امروز عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست وزیر و عبداللطیف منصور; وزیر آب و برق طالبان کار ساخت بند بخش آباد فراه رود را برای آبیاری زمین های زراعتی ولایت فراه آن کشور افتتاح کرد.

سد بخش آباد با ظرفیت 1200 میلیون مترمکعب (26 برابر سد کمال خان) بر روی رودخانه فرح رود قرار دارد و با تکمیل این سد آبی که هر ساله از طریق فرح رود به تالاب هامون می رسد قطع می شود!

به گزارش پیام تسنیم، کارشناسان ایرانی پیش از این نسبت به تکمیل این سد هشدار داده بودند. این کارشناسان معتقدند با توجه به عدم توافق ایران و افغانستان در خصوص سهم تالاب هامون از میزان آب ورودی فراهرود به این تالاب، این احتمال وجود دارد که با تکمیل این سد، سیلاب از این تالاب سرازیر شود. فراهرود به هامون متوقف می شود و تکمیل این سد به معنای بسته شدن پرونده برداشت آب و احیای تالاب هامون است.

رسانه های نزدیک به شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نسبت به اقدام سریع هیئت حاکمه افغانستان برای تامین حق آبه ایران هشدار دادند.

نورنیوز در توئیتی نوشت: «حفاظت از حقوق مردم ایران وظیفه قانونی و ملی رئیس جمهور است که بدون سازش و با سخنان صریح انجام می شود.» برای رفع اتهام بی توجهی به موازین بین المللی، هیئت حاکمه افغانستان باید به تعهدات قانونی خود عمل کند. و تعهدات همسایگی در اسرع وقت برای تامین حقوق آب ایران.

دیدگاهتان را بنویسید