امیدها برای ورود آب از سیستان به افغانستان افزایش یافته است/ حک آبه; این نیز خواسته جدی اهالی است

ساعت: 11:46
تاریخ انتشار: 1300/10/18
کد خبر: 1798771

در پی بارندگی های اخیر در افغانستان، برخی از سیلاب های کشور از شمال سیستان به تالاب هامون صبوری در ایران و منطقه تهتک درد دل سرایت کرده است. خبری که امید زیادی را در دل مردم سیستان از ورود آب به چاه نیمایی و تالاب هامون ایجاد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ سال‌هاست که در پی عدم پایبندی افغانستان به معاهدات بین‌المللی حقوق آب ایران توسط هیرمند، شاهد خشکی تالاب بین‌المللی هامون و وضعیت نابسامان مردم سیستان هستیم که امرار معاش به این دریاچه بزرگ شرقی وابسته است.

اما در آن سال ها نه تنها به دلیل ضعف دیپلماسی دولت های قبلی، خبری از حق آبه نبود، بلکه نزدیک به دو سال بود که به دلیل ساخت بند از افغانستان در مسیر آب، حتی سیلابی نبود. وارد ایران شد منبع تامین آب شمال و مرکز استان بحرانی شد.

این روزها تصاویری از ورود آب به تالاب هامون و تخلیه 50 درصد از مخزن پشت سد کمال خان در فضای مجازی منتشر می شود، تصاویری که امید به ورود سیلاب به ایران را افزایش می دهد، سیلاب هایی که می تواند سال ها خشکسالی را التیام بخشد و استرس آبی است.

این عکس ها می گوید که مسئولان محیط زیست می گویند تمام رودخانه های غرب افغانستان طغیان شده و برخی از آنها مانند هوسپا به تالاب هامون پوزک سرازیر شده و همچنین یک سوم هامون صبوری در افغانستان زهکشی شده است. بر اثر وزش باد شدید باد بخشی از این سیلاب از شمال سیستان وارد تالاب هامون صبوری ایران شد و به منطقه تهتک درد دل سرایت کرد.

آب به پشت سد کمال خان رسید

در این خصوص محمد دلمرادی مدیرعامل سیستان و شرکت آب منطقه ای بلوچستان به خبرنگار ما گفت: پس از بارندگی های اخیر در افغانستان، آب به پشت سد کمال رسیده و در حال رایزنی هستیم و امیدواریم سدها باز شوند. و آب وارد سیستان شود.

وی افزود: البته مقداری سیل از رودخانه فراه رود و حشرود از قسمت صبوری وارد دریاچه هامون شده است، اما ما بیشتر تمایل داریم که بتوانیم از سد کمال خان آب وارد کنیم.

این مسئول گفت: برای هدایت آب به چاه نیمه که منبع تامین آب شرب مردم سیستان و زاهدان است اقدامات لازم و لایروبی رودخانه ها انجام شده است.

امیدواریم بتوانیم نیمی از چاه را آبیاری کنیم

وی افزود: در این راستا روز گذشته بازدید میدانی از منطقه انجام و دستور کار لازم صادر شد. مشکلی در این زمینه در سیستان وجود ندارد، ما بسیار امیدواریم که بتوانیم نیمی از چاه ها را آبیاری کنیم.»

دلمرادی با بیان اینکه حدود 18 ماه است که آب از افغانستان وارد کشور نشده است، گفت: همه دستگاه های ذیربط در حال رصد هستند تا بتوانیم حق آبه ایران را از هیرمند بگیریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید