الحاق ازبکستان به توافقنامه چابهار نهایی شد

الحاق ازبکستان به توافقنامه چابهار نهایی شد

روز جدید مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با حضور هیات ازبکستان در چابهار مراحل الحاق ازبکستان به معاهده بین المللی ایران، هند و افغانستان موسوم به چابهار نهایی شده است.

بهروز آقایی با بیان اینکه هیئت اقتصادی ازبکستان امروز با حضور معاون حمل و نقل و معاون وزیر بازرگانی در چابهار حضور داشت، گفت: الحاق این کشور به توافقنامه چابهار نهایی شود.

وی افزود: پیش نویس این الحاق آماده شده و ماه آینده در نشستی در تهران ازبکستان رسماً به معاهده بین المللی چابهار اضافه می شود که با این الحاق عملاً این توافق وارد مرحله جدیدی می شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: موافقتنامه ایجاد کریدور تجاری مشترک بین ایران، افغانستان و هند در خرداد 95 با حضور سران سه کشور امضا شد. پروژه توسعه بندر شهید بهشتی با همکاری یک شریک ایرانی

وی گفت: هند نیز 85 میلیون دلار برای تجهیزات تخلیه و بارگیری بنادر هزینه کرده است که از این تعداد 4 جرثقیل دریایی وارد شده و مابقی در حال ساخت است و به زودی وارد می شود. افغانستان نیز در این قرارداد تجارت با هند را تسهیل می کند و تاکنون چندین محموله صادراتی از جمله میوه، سبزیجات و اقلام صادراتی به هند از چابهار عبور کرده است.

افق این توافق اضافه شدن تمامی کشورهای آسیای مرکزی و گسترش آن به قفقاز و اروپای شرقی به عنوان مقرون به صرفه ترین، مطمئن ترین و اقتصادی ترین راه برای تجارت بیش از 3 میلیارد نفر در کره زمین در اقیانوس هند است. و آسیای مرکزی قفقاز و شرق اروپا بندر چابهار است و کارشناسان بین المللی می گویند این بندر به زودی جایگزین مسیر تجاری کانال سوئز به اروپا، آسیا و آفریقا خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید