امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهم ترین فلسفه های حماسه خونین کربلاست/ شهید سلیمانی پیرو راستین مکتب حسینی است.


ساعت: 12:11
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885565

آیت الله شیخ الاسلامی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

استاد حوزه علمیه گفت: امام حسین علیه السلام برای گشایش کشور و سعادت و فساد و ظلم قیام نکرد، بلکه فقط برای اصلاح امت سلفم و پیروی از امر به معروف و نهی از منکر و پیروی از دین قیام کرد. راه جدم پیامبر و پدرم امیرالمومنین (علیه السلام).

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) به دیدار آیت الله سید محمد جواد شیخ الاسلامی، نویسنده و مدرس حوزه علمیه قم رفتیم. این محقق و محقق حوزوی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه داناضمن تسلیت شهادت امام حسین (ع) و یاران ارجمندش به همه مسلمانان جهان به ویژه منجی عالم بشریت امام زمان (عج) در پاسخ به این سوال که آیا هدف امام را می جوییم. حسین (ع) امروز این هدف چیست؟ وی گفت: هدف اصلی امام حسین (ع) از قیام مقدس و از کلام نورانی پیامبر به وضوح فهمیده می شود. امر به معروف و نهی از منکر یکی از مهمترین فلسفه های حماسه خونین کربلاست. سیدالشهداء در وصیتی که نوشته و به برادرش محمد حنفیه می‌سپارد، می‌فرماید : « اِنی ما خَرَجْتُ اَشِرا وَ لا بَطِرا وَ لا مُفسِدا وَ لاظالِما ، إنما خَرَجتُ لِطَلَبِ الا صلاحِ فی اُمةِ جَدی ، اُریدُ أن آمُرَ بِالمَعرُوفِ وَاَنهی عَنِ المُنکرِ وَ اَسیرَ بِسیرَةِ جَدی وَ اَبی علی بن ابی طالب; من قیام نکردم تا کشور را بگشایم، شادی بیاورم، مفسد و ظلم کنم، بلکه فقط برای اصلاح ملت پیشینم و انجام وظیفه قیام کردم. امر به معروف و نهی از منکر و در راه جدم پیامبر و پدرم امیرالمؤمنین (ع) عروج کردم.


با طهارت کامل در مراسم عزاداری شرکت کنیم

آیت الله شیخ الاسلامی در پاسخ به این سوال که ویژگی اصلی عزاداری مقبول چیست؟ وی تصریح کرد: هدف از قیام حسینی (ع) تبیین و تصمیم به پیروی از سیره علمی و عملی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود و علما و فضلا باید اشعاری را بخوانند که مستند باشد و حداقل اگر زبان جاری نیست. زبان کال در ذکر مصیبت و نوحه ائمه معصومین. و شرط آن طهارت و اخلاص کامل و تقرب به خداست.

این استاد حوزه علمیه در پاسخ به این سوال که مهم ترین پیامی که حادثه عاشورا برای جامعه امروز دارد چیست؟ وی گفت: مهم ترین درس استفاده از تقوا و تقوا و انجام واجبات شرعی در راه حکومت داری و سیاست است.

آیت الله شیخ الاسلامی ادامه داد: مهمترین پیام رسیدن به مقام عالی و بندگی که بالاترین مرتبه کمال و تعالی است و آخرین دعای پیامبر نیز این است که در آخرین لحظات عمر خود در یک در حالت آرامش و سکوت، صورتش را بر زمین گذاشت و گفت: خدایا من از تصمیمات تسلیم آمریکا راضی هستم نه به بت سواک یا غیاث المستقیطین. الهى رضا بقضائك و تسليما لا امرك و لا معبود سواك يا غياث المستغيثين. استناد کنید).

شاگرد آیت الله کشمیری به نحوه توسل به امام حسین (ع) اشاره کرد و افزود: روش توسل به امام حسین (ع) و سایر ائمه معصومین (علیهم السلام) باید مبتنی بر علم باشد و بهتر است «اللهم عرفانی» تلاوت شود. نفسک» بعد از نماز یومیه و راه راستین توسل باید مبتنی بر علم و عمل و در کنار عمل کامل به دستورات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله باشد. با انجام واجبات، ترک محرمات و اصلاح اخلاق و خواندن ادعیه و زیارت هایی مانند زیارت عاشورا، ارث و به ویژه زیارت جامعه کبیره، می توانیم توسل داشته باشیم و خویشتن داری کنیم.


مسئولین مکتب حسینی باید هدف کارشان باشند

آیت الله سید محمد جواد شیخ الاسلامی در پاسخ به این سوال که درسی که مسئولان باید از امام حسین (ع) بگیرند چیست؟ وی تصریح کرد: در سیاست و حکومت داری اخلاق و سیره پیامبر را ملاک و معیار خود قرار دهند و فضایل تقوا و خداپرستی را رعایت کنند و همواره با توکل به خدا و ائمه معصومین و بندگانمان مثل سابق کار کنند و پس از جنگ جهادی و حضور در صحنه. از دنیا و اشرافیت داشته باشید و دوری کنید و این درسی است که شهید سلیمانی به ما داد که فقط برای خدا کار کرد و اگر بر همین اساس ادامه دهد کشور در مسیر مکتب حسینی و اخلاقی، اقتصادی و فرهنگی قرار خواهد گرفت. مشکلات به تدریج افزایش خواهد یافت.


شهید سلیمانی از پیروان واقعی مکتب حسینی است

این حوزوی پژوهشی خطاب به مراجع تقلید به سخنان مرحوم آیت الله بهادینی اشاره کرد و افزود: تا زمانی که فرد تحصیل کرده، نباید در مناصب سیاسی و حکومتی تصدی کند زیرا نمی تواند مؤثر باشد. شهید سردار سلیمانی و بسیاری از شهدای جنگ باید خود را بسازند و به فکر اصلاح خود باشند و نفس و غرور خود را کنار بگذارند تا پیروان واقعی مکتب حسین شوند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید