امضای بیانیه مشترک هیئت‌های قضایی ایران و عراق درباره رسیدگی به قتل شهید سلیمانی

ساعت: 12:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۲
کد خبر: 1794366

معاون امور بین الملل قوه قضاییه اعلام کرد: در دومین نشست کمیته مشترک رسیدگی به اقدامات جنایتکارانه و تروریستی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق علیه شهید قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و هیئت همراه. در بیانیه مشترک امضا شده اعلام وصول.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کاظم قریب‌آبادی معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر گفت: پیرو توافق حاصل شده در اولین اجلاس کمیته مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق که در تاریخ 3 و 1397 برگزار شد. 4 آذر 1400 (معادل 24 و 25 نوامبر 2021) در بغداد؛ دومین جلسه کمیته در 29 آذر 1400 (برابر با 21 و 22 آذرماه) در تهران برگزار شد.

قریب‌آبادی افزود: در این بیانیه هر دو طرف تاکید کردند که اقدام جنایتکارانه علیه سردار قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و یارانش در فرودگاه بین‌المللی بغداد، ناقض قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط با تروریسم است، همچنین هر دو طرف. بر اراده قوی و مصمم خود برای شناسایی، تعقیب، تعقیب و مجازات همه دست اندرکاران، تصمیم گیرندگان، برنامه ریزان و عاملان این جنایت تاکید کردند.

معاون وزیر امور خارجه و دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه دو طرف مجموعه‌ای از اسناد و گزارش‌های مربوط به جنایت را رد و بدل کرده‌اند، گفت: اسناد و اطلاعات مربوط به نقش و مداخله متهمان آمریکایی توسط هیئت ایرانی انجام شد. به هیئت عراقی ارائه شد و مقرر شد در این زمینه تحقیقات بیشتری از سوی قوه قضاییه دو کشور انجام شود. قرار شد دو طرف به تبادل اسناد تحقیقاتی و هرگونه اطلاعات مرتبط با این اقدام مجرمانه ادامه دهند.

قریب آبادی افزود: در این بیانیه مشترک دو کشور همچنین تاکید کردند که باید از تمام ظرفیت های قانونی و قضایی ملی و بین المللی برای اجرای عدالت و پیشگیری از این گونه جرائم استفاده کنند. همچنین همکاری دوجانبه برای ارائه اطلاعات در مورد همه متهمان و نحوه پاسخگویی آنها به این جنایت در دادگاه به عنوان دستور کار اصلی هر دو طرف توافق شده است.

لازم به ذکر است که دور سوم نشست کمیته مشترک تحقیقات طی 45 روز آینده در بغداد برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید