امضای یادداشت تعهد ایران در نشست امروز شانگهای


ساعت: 18:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۵
کد خبر: 1897771

وزیر امور خارجه ازبکستان گفت: تفاهم نامه تعهدات ایران امروز در نشست سازمان همکاری شانگهای در سمرقند امضا شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ولادیمیر نراف وزیر امور خارجه ازبکستان پس از بیست و دومین نشست شورای رؤسای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در نشست خبری گفت: در نشست امروز یادداشت تعهدات ایران به امضا رسید که زمینه را برای هموار می کند. راهی برای تبدیل شدن این کشور به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای.» سازمان همکاری شانگهای تأسیس شد.

وزیر امور خارجه ازبکستان تصریح کرد: همچنین ثبت قانونی شریک گفت وگوی مصر و قطر در سازمان همکاری شانگهای با امضای تفاهم نامه های مربوطه تکمیل شد. همچنین تصمیماتی در خصوص آغاز روند عضویت بلاروس به عنوان عضو کامل سازمان اتخاذ شد.

نراف خاطرنشان کرد: رهبران کشورهای عضو این سازمان همچنین از درخواست بحرین، مالدیو، امارات متحده عربی، کویت و میانمار برای دریافت وضعیت شریک گفت‌وگو در سازمان همکاری شانگهای استقبال کرده‌اند.

وزیر امور خارجه ازبکستان تصریح کرد: شبکه سازمان های همکار سازمان همکاری شانگهای از جمله در چارچوب این نشست یادداشت تفاهم بین سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه عرب، یونسکو و سازمان ملل متحد ایجاد شده است. کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوس آرام (ESCAP). ) امضا شد.

نراف اضافه کرد: در پایان مذاکرات رکورد بی سابقه ای سند شامل بیش از 40 معاهده، نظریه، برنامه و تصمیمات دیگر به تصویب رسید که به گسترش بیشتر همکاری های متقابل سازمان همکاری شانگهای کمک می کند.

وزیر امور خارجه ازبکستان گفت: سازمان همکاری شانگهای وارد مرحله جدید و حتی مسئولانه تری از توسعه خود می شود. سازمان باید بسیاری از وظایف اولویت دار همکاری را حل کند. در این زمینه، رئیس جمهور کشورمان تعدادی پیشنهاد ملموس و ابتکار عملی در مورد مسائل جاری همکاری های چندجانبه در سازمان همکاری شانگهای ارائه کرد.

این دیپلمات ارشد ازبکستان خاطرنشان کرد: شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان بر اهمیت حفظ وضعیت غیر متعهد سازمان همکاری شانگهای و گشایش آن با تمرکز بر همکاری های گسترده بین المللی و رعایت اصل تجزیه ناپذیری امنیتی تاکید کرد. وی همچنین بر تقویت همبستگی، حمایت متقابل و مشارکت بر اساس اصول «روح شانگهای» تاکید کرد و گفت: تنها از این طریق می توانیم صلح، ثبات و رفاه را در منطقه سازمان همکاری شانگهای تضمین کنیم.

وزیر امور خارجه ازبکستان تصریح کرد: به منظور افزایش اثربخشی سازمان همکاری شانگهای در پاسخ به چالش ها و تهدیدهای فزاینده، سران کشورها در مورد توسعه فعالیت های این سازمان تصمیم گرفتند.

نراف در پایان تاکید کرد: این نشست مسئولیت روزافزون سازمان را در قبال ستیزه‌جویی و تهدیدات جهانی امروز نشان داد.

دیدگاهتان را بنویسید