نقش ایران در منطقه نقش کلیدی و چهارراهی است/ امضای یادداشت تفاهم با قطر به روابط تاریخی دو کشور کمک شایانی می کند.


ساعت: 11:14
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810708

پروفسور کامرانی با اشاره به نقش کلیدی ایران و چهارراه در خاورمیانه گفت: امضای یادداشت تفاهم بین ایران و قطر به طور قابل توجهی از روابط تاریخی دو کشور حمایت می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پروفسور احسان کامرانی کارشناس حقوق بین الملل در گفت و گو با خبرنگار هرمز با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به قطر گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال همسایگان و سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبتنی بر همکاری با همه پانزده کشور است که در مجاورت قطر هستند. جمهوری اسلامی ایران که ایران می تواند مستقیماً با آن کشورهای شمال و جنوب ارتباط برقرار کند.

وی افزود: دولت سیزدهم از بدو روی کار آمدن سیاست خارجی خود را مبتنی بر تلاش برای برقراری روابط درون منطقه ای با کشورهای اسلامی منطقه و علاوه بر تقویت روابط به جای نگاه به خارج از منطقه و غرب بوده است. بین المللی و همچنین روابط با سایر کشورها.

این کارشناس حقوق بین الملل گفت: می توان گفت دعوت رئیس جمهور به ششمین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز که از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران، ایران، قطر و روسیه بود، سه تولیدکننده بزرگ گاز هستند. انرژی در جهان.”

پروفسور کامرانی ابزار گفت: رئیس جمهور در این سفر مورد استقبال عالی مقامات قطری قرار گرفت و قطر می داند که در شرایط سخت اقتصادی که برای این کشور ایجاد شده، این جمهوری اسلامی ایران بود که در کنار ملت قطر ایستاد و به استقرار این کشور کمک کرد. و روابط اقتصادی خود را با دنیا حفظ می کند.

وی افزود: با توجه به اینکه قطر عضوی از کشورهای اسلامی و کشورهای عربی است، می تواند پیوند و پل ارتباطی خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اسلامی و عربی منطقه باشد. همچنین می‌توانیم تبادلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را بیش از پیش افزایش دهیم.»

کارشناس سیاسی هرمزگان ادامه داد: در این سفر حدود 14 قرارداد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی منعقد شده است که می تواند کمک شایانی به روابط تاریخی دو کشور در زمینه توسعه منطقه ای و ارتقای دو صادرکننده مهم گاز باشد.

کامرانی افزود: خبرهای خوبی از توافق جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو برجام در وین به گوش می رسد و به نظر می رسد غرب استانداردها و شروط تعیین شده از سوی جمهوری اسلامی را با جمهوری اسلامی به عنوان همراه پذیرفته است. به یک نیروی فرامنطقه ای و قدرت در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا.

وی گفت: عضویت ایران در سازمان شانگهای یا توافقنامه شانگهای که بین ابرقدرت هایی مانند چین، روسیه و جمهوری اسلامی و قطر در جنوب به عنوان یکی از صادرکنندگان اصلی گاز و جمهوری اسلامی و روسیه نیز می تواند یک پل «ارتباطات خوب و ظرفیت خوبی برای ایجاد شبکه ارتباطی اقتصادی و فرهنگی بین کشورهای اسلامی داشته باشد.

این کارشناس حقوق بین الملل تاکید کرد: نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه نقش کلیدی و چهارراهی است و می تواند به این کریدور شمال به جنوب و همچنین کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم بوده اند کمک کند و این ارتباطات نیز می تواند کمک خوبی برای ارتباطات بین المللی باشد.

استاد کامرانی گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه تمدن و تمدن نوین اسلامی، باید مشارکت و تقریب بین کشورهای اسلامی منطقه ایجاد کنیم تا بتوانیم این تمدن بزرگ را که در همه مناطق شکل گرفته است، گسترش دهیم. چرا یکی از راه های مهم دستیابی به این مهم، برقراری ارتباط صحیح، منطقی و قابل قبول بین کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه است.

وی به نقش کلیدی دانشگاه ها در روابط اقتصادی اشاره کرد و گفت: دانشگاه های قطر و همچنین دانشگاه های جنوب ایران، استان هرمزگان و استان های جنوبی می توانند پیوند خوبی در راستای این روابط و سفر رئیس جمهور به قطر باشند. با هم تنظیم کنید.

این کارشناس حقوق بین الملل در پایان گفت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از قدرتمندترین کشورها در زمینه فناوری و در واقع تحول علم در دنیای امروز است، این ارتباطات می تواند در حوزه ارتباطات، علم کمک شایانی کند. و فناوری.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید