امنیت، ثبات و توسعه کشور به محدودیت منابع آبی مرتبط است/ واردات 5 میلیون تن محصول با کاهش تولید برنج، گندم و علوفه

ساعت: 13:35
تاریخ انتشار: 1400/08/08
کد خبر: 1780065

مراد کاویانی گفت: امسال تولید برنج، گندم و علوفه کاهش یافته و امسال باید بالغ بر 5 میلیون تن گندم وارد کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ استاد دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی کرج با اشاره به اینکه هر محیط جغرافیایی قابلیت ها، قابلیت ها و محدودیت های خاص خود را دارد، گفت: متاسفانه بیشتر منابع آبی کشور رو به اتمام است.

مراد کاویانی افزود: اگر نوع حجم کار و برنامه ریزی برای این موارد مناسب نباشد قطعا چالش برانگیز و آزاردهنده خواهد بود. امروز دیگر نمی‌توانیم نگاه سنتی به توسعه داشته باشیم، زیرا منابع آبی کشور افزایش یافته است.»

وی گفت: این محدودیت آبی به قدری پیشرفته است که از این پس امنیت، ثبات و توسعه کشور به شدت با محدودیت منابع آبی پیوند خورده است، بنابراین باید در استفاده از منابع آبی در کشاورزی و محدودیت ها تجدید نظر کنیم. بر کشور ما تحمیل شده است.

دانشیار جغرافیای سیاسی گفت: واقعیت این است که بسیاری از برنامه ریزی ها و حجم کاری زیست محیطی در ایران با واقعیت های سرزمینی و جغرافیایی موجود در تضاد است. ما باید بپذیریم که ایران سرزمین خشکی است و برنامه های خود را تغییر دهیم.

وی گفت: باید بپذیریم که کشاورزی در ایران با استفاده از ظرفیت های موجود نمی تواند زمینه ساز خودکفایی کشور باشد، زیرا امسال تولید برنج، گندم و علوفه کاهش یافته و امسال باید بیش از 5 محصول وارد کنیم. میلیون تن گندم».

کاویانی افزود: در حوزه خوراک دام نیز این وضعیت وجود دارد که در نتیجه کاهش بارندگی منجر به کاهش محصولات کشاورزی و افزایش قیمت آنها به دلیل کاهش تولید خواهد شد. مردم کمتر قادر به خرید محصولات کشاورزی هستند و امنیت غذایی جامعه در خطر است.

وی خاطرنشان کرد: کشاورزی به روش فعلی منابع آبی کشور را از بین می برد، بنابراین باید با فرهنگ سازی به مردم این باور را بدهیم که آب کمیاب است. برنامه ریزی دقیق، ارتقاء زیرساخت ها و مشارکت مصرف کنندگان مهم ترین گام هایی است که در حوزه مدیریت آب باید برداشته شود.

مدرس دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی کرج در پایان خاطرنشان کرد: با پذیرش هر دو مقوله می توان اثرات منفی بحران آب را کاهش داد چرا که روش آبیاری موجود در کشور ما متناسب با موقعیت جغرافیایی نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید