بحران مناطق زیر کشت گندم و جو در استان با کاهش منابع آبی/ چه غلات جایگزین ذرت سرمایه گذاری شده می شود؟


ساعت: 12:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856175

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان:

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: در حال حاضر با توجه به کاهش منابع آبی در برخی از شهرهای حوضه آبریز زاینده رود، شاهد کاهش سطح زیر کشت در صورت منابع آبی و بارندگی هستیم. مطلوب نیست، ضرر و زیان بسیاری به محصولات گندم و جو وارد خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ در پاییز سال گذشته 39 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گندم آبی و حدود 25 هزار هکتار زیر کشت گندم دیم قرار گرفت.

گندم دیم عمدتاً در شهرهای غربی استان اصفهان کشت می شود. متأسفانه بارندگی ها به ویژه در بهار امسال وضعیت خوبی نداشت و کاهش بارندگی منجر به کاهش بازده بارندگی و خسارت خشکسالی در این مزارع شده است.


*کاهش منابع آبی زمین های زراعی را با بحران مواجه کرده است

عسگر رستمی معاون بهبود زراعی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان استان اصفهان با اشاره به سطح زیر کشت گندم در استان گفت: شرایط کشت گندم در استان در شرایط عادی بالغ بر 140 هزار هکتار است. سطح زیرکشت و باران، اما با توجه به کاهش منابع آبی در برخی از شهرهای حوضه آبریز زاینده رود، شاهد کاهش اراضی قابل کشت بوده ایم.

وی افزود: امسال در برداشت سال 1401 که در اواخر خرداد و اوایل تیرماه گندم برداشت شد، حدود 70 هزار هکتار گندم داشتیم که حدود 23 تا 25 هزار هکتار آن در شرایط بارندگی و مابقی در شرایط آبی کشت شد. دیر شده است اما امیدواریم بارندگی در مناطق پربارش مانند غرب استان و شهرستان سمیرم شرایط مساعدی داشته باشد در غیر این صورت خسارت زیادی به محصولات گندم و جو وارد می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: اما از نظر آبیاری شرایط مساعدی داریم و امیدواریم با افتتاح و ورود آب به زاینده رود، با آبیاری تکمیلی و تاخیر در کشت گندم در بهمن ماه سال 1400 در شرق استان انجام شود. این کار به منظور مشاهده عملکرد مطلوب در مراحل انجام شد.

وی با توجه به جریان موقت آب زاینده رود در دوره کوتاه بهار 1401 اذعان داشت: اگر آب رودخانه کاملاً باز بود و در پاییز امکان رهاسازی آب وجود داشت، قطعاً کشتی است که کاشته شده و آبیاری به نوبه خود، ممکن است عملکرد بسیار بهتر و بالاتری داشته باشد، اما متاسفانه بارندگی سال گذشته کاهش چشمگیری داشت و حجم آبی که تعیین شد متناسب با شرایط رشد نبود، با توجه به اینکه در پاییز امکان آبیاری وجود نداشت، آب مجددا بازگشایی شد. در اواخر فوریه و در آن زمان امکان رشد فقط غلات وجود داشت.

رستمی ادامه داد: به گفته کارشناسان، مسئولان و مدیران، این حجم از آب باقیمانده به گونه ای برنامه ریزی شد که آب مورد نیاز کشاورزان در مواقع حساس آب تامین شود. به همین دلیل آب را تقسیم کردند تا بتوانند از غلاتی که با آب رودخانه می روید استفاده بهتری کنند.

وی افزود: در شهرستان های غرب استان نیز همین اتفاق افتاد. امیدواریم این حجم آب بتواند باغات را در فصل تابستان آبیاری کند و برای محصولاتی که با آب کمتر یا محصولات آبیاری تولید می شوند، این آب بتواند آبیاری اضافی را برای کشاورزان فراهم کند تا نتیجه بهتری بگیرند.


* وضعیت غلات خشک شده مناسب نیست

پیمان فیروزنیا مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان درباره وضعیت کشاورزی سال گذشته گفت: با بازگشایی زاینده رود در بهمن ماه سال گذشته بذر و کود شیمیایی مورد نیاز کشاورزان تامین شد و سپس با بازگشایی حدود هشت هزار هکتار از اراضی شرق اصفهان زیر کشت رفت. گندم و 1500 هکتار جو.

وی افزود: برداشت فعلی در مجموع 46 هزار هکتار در کشت به موقع و تاخیری گندم در استان اصفهان است که هم اکنون برداشت آن در مناطق گرمسیری استان آغاز شده است. تاکنون بیش از 2500 تن گندم به مراکز دولتی تحویل داده شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: وضعیت اراضی غلات برای خشکسالی مناسب نیست، با توجه به اینکه کشت باران 100 درصد وابسته به بارندگی است، احتمال خسارت در این اراضی بیشتر است. پیش بینی می کنیم حدود 30 درصد از این سطح تحت تیمار باران حذف شود و یا عملکرد آن برای برداشت مناسب نباشد و مابقی در محدوده 500 تا 700 کیلوگرم در هکتار عملکرد گندم بارانی در استان باشد.

وی تصریح کرد: سال برداشت امسال در سطحی حدود 55 هزار هکتار جو آبی و 5 هزار هکتار جو خشک کشت می شود. برای جایگزینی ذرت خوراکی

فیروزنی خاطرنشان کرد: امسال نزدیک به هشت هزار هکتار از اراضی زیر کشت جو در استان جو است که بر اساس پیش بینی ها بین 35 تا 40 تن از هر هکتار برداشت جو به سیلو می رود و 47 هزار هکتار از اراضی زیر کشت جو برداشت می شود. میانگین عملکرد تخمینی حدود چهار تن در هکتار است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت نامناسب آب در استان و نیاز به تامین ذرت پایه آبی، به دنبال سورگوم دانه ای هستیم و برای کشت سورگوم دانه ای و استفاده از آن به عنوان جایگزین ذرت ذرت برای مرغداری ها هماهنگ شده ایم. .


* دانه سورگوم جایگزین ذرت تو در تو می شود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به وضعیت مواد اولیه گفت: اکنون بیشتر ذرت مورد نیاز از خارج از کشور وارد می شود، در نظر داریم برای تامین مواد اولیه دام و طیور، گیاهانی مانند سورگوم را جایگزین کنیم. گندمی که در بهمن کاشته می شود به دلیل دیر رویش گندمی که در پاییز کشت می شود به طور طبیعی 10 تا 20 درصد افت عملکرد دارد و متاسفانه امسال هوا و باد و گرمای شدید باعث افزایش تبخیر خاک می شود. و باعث خسارت به زمین به اراضی شرقی شد.

پنج دور آبی که امسال به کشاورزان شرق داده شد، حداقل آبی بود که مسئولان می توانستند برای ذخیره سازی پشت سد در اختیار کشاورزان قرار دهند، اما بدون شک اگر آب بیشتری تحویل داده می شد، برداشت بهتر بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید