امکان تغییر نحوه پرداخت یارانه از «نقدی» به «تخفیف خرید کالا»

فرصت تغییر نحوه پرداخت یارانه از

روز جدید با آغاز به کار طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از 20 اردیبهشت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که متولی تعیین وضعیت اقتصادی خانوارها و رفع طبقه‌بندی آنها است، روش‌های درخواست و ثبت اعتراض به رفع طبقه‌بندی را اعلام کرد.

طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افرادی که به هر نحوی نسبت به تخریب آنها اعتراض دارند، می توانند اعتراض خود را از طریق سامانه کل بهزیستی ایران به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نشانی hemayat.mcls.gov.ir و در صورتی که اطلاعات اعلام شده تایید می شود، یارانه آنها بازپرداخت می شود.

همچنین شماره تلفن 0216369 و شماره تلفن 09200006369 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای پاسخگویی به سوالات در این زمینه در اختیار عموم قرار گرفته است.

این در حالی است که برخی از افراد از ابتدای طرح هدفمندی یارانه ها در سال 1389 یارانه نقدی دریافت نکرده اند و یا از سال 1393 به دلیل انصراف یا عدم ثبت نام مشمول دریافت یارانه نشده اند و متقاضی شرایط مالی و اقتصادی برای امرار معاش هستند. اطلاعات آنها در سامانه قرار دارد که ظرف سه ماه آینده از سوی سازمان اعطاها اطلاع رسانی خواهد شد.

در صورت تایید درخواست، یارانه معیشت جدید از ابتدای برنامه محاسبه و در اختیار خانوار قرار می گیرد.

تماس حضوری یا تلفنی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای این موضوع ضروری نیست و موضوع تنها از طریق سامانه هدفمندسازی یارانه ها قابل پیگیری است که به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت.

عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این خصوص گفت: اجرای این طرح ملی سوالات و نگرانی هایی را برای افرادی که نیازمند شفافیت و حمایت همه جانبه هستند ایجاد کرده است. تیم های پاسخگویی وزارت مردم به صورت 24 ساعته به درخواست های خانوارها و سوالات کمک هزینه پاسخ می دهند.

وی افزود: در چهار روز اول اجرای طرح دو میلیون تماس و بازدید از محل انجام شد و اعتراض یک میلیون و 500 هزار نفر ثبت و بررسی شد.

داریوش ابوحمزه، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اخیرا در اینستاگرام به سوالاتی درباره یارانه پاسخ داده است:

در حال ضبط بازماندگان یارانه جدید چه نام دارند؟

سازمان هدف در روزهای آینده سامانه ای را برای افرادی که قبلاً از کمک هزینه صرف نظر کرده اند یا به تازگی ازدواج کرده و تشکیل خانواده داده اند و یا به دلایلی از دریافت کنندگان کمک هزینه هستند، ارائه خواهد کرد. سپس اطلاعات ثبت نام کنندگان سنجیده می شود و در صورتی که جزو 10 نفر اول نباشند، یارانه به آنها تعلق می گیرد.

– چرا برای عده ای که 45 هزار تن یارانه گرفتند یارانه جدید پرداخت نشد؟

برای 90 درصد افرادی که قبل از سیاست جدید دولت 45000 تن یارانه دریافت کرده بودند، یارانه جدید پرداخت شد. مگر اینکه جزو دهک دهم بودند و 45 هزار تن یارانه می گرفتند، حالا یارانه جدید به آنها پرداخت نمی شود.

چگونه اعتراض مردم به دهکی که در آن قرار دارند چیست؟

مردم می توانند با شماره تلفن 6369 یا 09200006369 یا سایت پشتیبانی http://hemayat.mcls.gov.ir در اعتراض به معرفی اشتباه خود به عنوان دهک دهم تماس بگیرند. ورود به سایت پشتیبانی و ثبت مشخصات روی آن به معنای ثبت اعتراض است و اعتراض مردم به صورت سیستمی بررسی می شود.

– برخی افراد با حساب های شخصی خود گردش مالی برای امور خیریه و انواع کارهای اداری و حقوقی داشته اند و به همین دلیل جزو 10 نفر اول قرار می گیرند و یارانه نگرفته اند، چه باید کرد؟

در ابتدا باید گفت که هیچ کار اداری و قانونی روی حساب شخصی موسساتی مانند خیریه یا شرکت ها نباید انجام شود. شرکت ها، موسسات خیریه و غیره آنها باید حساب های جداگانه داشته باشند و کارفرما نباید از حساب شخصی خود برای این وظایف قانونی و اداری استفاده کند.

این افراد نیز می توانند اعتراض خود را از طرق مذکور ثبت و در مدت زمانی که برای این افراد در نظر گرفته شده مدارک خود را تحویل دهند و انتظار داریم تا آن زمان حساب خود را جدا کرده و مشکلات خود را برطرف کنند.

چگونه پرداخت یارانه بعدی چقدر خواهد بود؟

پرداخت بعدی نیز به همین صورت خواهد بود، اما ممکن است مدل از نقدی به «تخفیف خرید» کالا تغییر کند که در صورت اعمال این سیاست اطلاع رسانی خواهد شد.

زمان بلوک یارانه چه زمانی برداشته می شود؟

یارانه ها مدت زیادی در بلوک نمی ماند و دلیل این بلوک در تاریخ دقیق بررسی یارانه باقی می ماند و از این نظر در حال حاضر در حساب ها مسدود می شود و در اجرای سیاست ها می توان پول را برداشت کرد. .

دیدگاهتان را بنویسید