امیرعبداللهیان: ما هیئت حاکمه کنونی افغانستان را به رسمیت نمی شناسیم

امیرعبداللهیان: ما هیئت حاکمه کنونی افغانستان را به رسمیت نمی شناسیم

وزیر امور خارجه کشور یکی از ایده های اصلی ما را شعار «نه شرقی نه غربی» دانست و گفت: این شعار دکترین ما در عرصه سیاست خارجی است و شاهد حساسیت مردم برای پایبندی به این شعار بوده ایم. سیستم دیپلماتیک .

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: هیئت حاکمه کنونی افغانستان را به رسمیت نمی شناسیم و بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید می کنیم.

حسین امیرعبدلاخیان صبح امروز در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و روسای سفارتخانه های ایران در خارج از کشور با حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در حرم امام خمینی (ره) اظهار داشت: با مقامات افغانستان در خصوص موضوع تجاوز ایران به هیرمند. ما معتقدیم طبق معاهده 1351 باید مسیر قانونی در این رابطه در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه به مقامات افغانستان گفته ایم که موضوع حقبه با بیانیه سیاسی قابل حل نیست و این موضوع باید در چارچوب اقدامات قانونی پیگیری شود، گفت: درگیری های مرزی پراکنده ای که در ماه های اخیر گاهی در مرزها رخ داده است. ایران و افغانستان نگرانی هایی را مطرح کرده اند.

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر از سخنان خود در این زمینه با اشاره به همسایگی ایران و افغانستان و وجود مرزهای طولانی میان دو کشور، گفت: راهی جز تعامل دو کشور وجود ندارد.

امیر عبدالخیان همچنین با بیان اینکه نمی خواهیم حادثه تلخ مزارشریف تکرار شود، گفت: می خواهیم به روند تحقق صلح و امنیت در افغانستان کمک کنیم و از حاکمان کنونی افغانستان انتظارات متقابلی داریم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از سخنان خود درباره افغانستان گفت: افغانستان برای ما مسئله مهمی است. ما از اینکه در افغانستان حکومت فراگیر شکل نگرفته و این موضوع را به گوش حاکمان فعلی افغانستان رسانده ایم ناراضی هستیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ما هیأت حاکمه کنونی افغانستان را به رسمیت نمی شناسیم و بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید می کنیم، گفت: طالبان بخشی از واقعیت افغانستان هستند نه همه اینها. افغانستان.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: از محرومیت زنان و دختران افغانستانی از تحصیل ناراضی هستیم و این رفتار را خلاف آموزه های پیامبر اسلام می دانیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه «سیاست خارجی متعادلی که دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی دنبال می کند»، گفت: سیاست خارجی متوازن به معنای تعامل با بخش های مختلف یک کشور است. جهان مبتنی بر دیپلماسی پویا و تعامل هوشمندانه است و در این چارچوب تعامل با نقاط مختلف جهان دغدغه ماست.

وی افزود: در این زمینه نگاه به همسایگان و کشورهای آسیایی، توجه به دیپلماسی اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت دیپلماسی عمومی دغدغه جدی ماست.

امیر عبداللهیان گفت: در حوزه سیاست خارجی نگاه ویژه ای به ایرانیان خارج از کشور داریم. اکنون به طور رسمی حدود پنج میلیون و 100 هزار ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند، هرچند ممکن است تعداد واقعی بیش از این باشد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: همه می دانیم که تحت تاثیر و پیامدهای شیوع ویروس کرونا و همچنین جنگ اوکراین و تحریم های دشمنان علیه ملت ایران علیرغم پیشرفت ها ساخته شده در کشور نیازمند کار و تلاش بیشتر هستیم. . در این چارچوب ما در دستگاه سیاست خارجی تمرکز ویژه ای بر دیپلماسی اقتصادی و موضوع توسعه تجارت خارجی و تسهیل آن داریم تا زمینه رونق و کار بیشتر در کشور فراهم شود و امروز یکی شده است. از اولویت های ویژه وزارت امور خارجه است.

وی تصریح کرد: ما در دستگاه سیاست خارجی ضمن پرداختن به تمامی وظایف ذاتی خود در حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی، به ارتقای معیشت مردم نیز توجه داریم و در این زمینه مصمم هستیم از توان خود استفاده کنیم. ظرفیت در حوزه سیاست خارجی برای حل مشکلات معیشتی مردم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان اینکه در این راستا خنثی سازی تحریم ها دغدغه ماست، ادامه داد: متأسفانه اعمال تحریم های یکجانبه و ظالمانه از سوی آمریکا و برخی کشورها به امتیازی برای آنها تبدیل شده است. و ما در راستای خنثی سازی تحریم ها در کنار سایر تلاش ها همچنان موضوع دیپلماسی و مذاکره را در دستور کار داریم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه برخی می گویند برجام تمام شده یا دیگر کارکردی ندارد، گفت: ما معتقدیم برجام چه خوب و چه بد نقاط قوت و ضعف دارد. تحریم های این سند و راه پیش رو.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تبادل پیام ها به صورت غیرمستقیم بین ایران و طرف های مذاکره ادامه دارد، اظهار داشت: در عین حال شاهد تلاش وزرای خارجه برخی کشورها برای فراهم کردن زمینه برای مذاکراتی که باید به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تلاش های مختلفی را در دستور کار داریم، تصریح کرد: با رعایت خطوط قرمز کشورمان از طریق مذاکره و دیپلماسی به رفع تحریم ها ادامه می دهیم.

امیر عبدالخیان ادامه داد: پیشرفت های خوبی در این زمینه صورت گرفته است و امیدواریم به نقطه روشن و نتایجی که بتوانیم در اختیار عموم قرار دهیم برسیم.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در بخشی دیگر از سخنان خود به ما گفت: ما همچنان با چالش های مختلف در منطقه مواجه هستیم و به موازات فروکش شدن جنگ در یمن، شاهد بروز درگیری و ایجاد درگیری هستیم. بحران در سودان

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به نشست سفرا و روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور توضیح داد: این همایش با موضوع تحول در نظام جهانی و نقش جمهوری اسلامی ایران در آن برگزار شد.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) سال ها پیش تحول نظام جهانی را در عرصه عمل به وجود آورد، تصریح کرد: ظهور انقلاب اسلامی تحول مهمی در عرصه جهانی بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه یکی از ایده های اصلی ما شعار «نه شرقی نه غربی» است، اظهار داشت: این شعار دکترین ما در حوزه سیاست خارجی است و حساسیت مردم برای پایبندی به این شعار را از دستگاه دیپلماسی . چون وقتی دستگاه دیپلماسی در داخل موضع می گیرد نگاه به شرق و نگاه غرب یا نگاه به آمریکا یا روسیه، مردم احساس می کنند این موضع به نوعی با شعار نه شرقی و نه غربی که از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد فاصله دارد، موجی از انتقاد. به دستگاه دیپلماسی ارسال شده است و مردم نسبت به این موضوع حساس هستند و اجرای این شعار برایشان مهم است.

امیر عبدالخیان با بیان اینکه این دکترین ما در عرصه سیاست خارجی در طول سالیان متمادی همچنان مورد توجه جدی مردم و دستگاه های سیاست خارجی قرار گرفته است، افزود: ما از امام خمینی (ره) استقلال سیاسی و نفی وابستگی به بزرگان درس گرفته ایم. قدرت ها امام خمینی (ره) نیز نگاه ویژه ای به مستضعفان و مستضعفان جهان داشت و در این چارچوب دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز نگاه ویژه ای به حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان داشت و قرار داد. حمایت از آرمان فلسطین و آزادی در اماکن مقدس را در دستور کار خود قرار داده است.

وی همچنین به تاکید رهبری بر رعایت سه مولفه عزت، حکمت و مصلحت و حوزه روابط خارجی توسط جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: همانطور که اجرای شعار امام خمینی (ره) نه شرقی و نه شرقی. غرب، در دستور کار ما است، ما در میدان هستیم. سیاست خارجی ما مبتنی بر دکترین عزت، حکمت و مصلحت است.

امیرعبداللهیان افزود: مقام معظم رهبری در دیدار روز شنبه با مسئولان وزارت امور خارجه و سفرای ایران در خارج از کشور، روایت جدیدی از اجرای این سه اصل را ارائه کردند و تاکید کردند که عزت یعنی نفی دیپلماسی گدایی، خرد یعنی عاقلانه عمل کردن در تعاملات خارجی. و بین المللی و مصلحت به معنای انعطاف است، اما در جهت دستیابی به اهداف نه دور از اهداف.

دیدگاهتان را بنویسید