امیر عبدالهیان: ما هیئت حاکمه کنونی افغانستان را به رسمیت نشناخته ایم، اما در حوزه های مختلف با آنها در ارتباط و گفتگو هستیم.

امیر عبدالهیان: ما هیئت حاکمه کنونی افغانستان را به رسمیت نشناخته ایم، اما در حوزه های مختلف با آنها در ارتباط و گفتگو هستیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما هیئت حاکمه کنونی افغانستان را به رسمیت نشناخته ایم، اما در حوزه های مختلف با هیئت حاکمه ارتباط و گفت وگو داریم. وی در این زمینه تاکید کرد: ما معتقدیم راه حل در افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغانستان است.

ایسنا: وزیر امور خارجه با بیان اینکه هیئت حاکمه کنونی افغانستان را به رسمیت نشناخته ایم، گفت: راه حل افغانستان تشکیل دولت فراگیر در این کشور با حضور و مشارکت همه اقوام این کشور است.

حسین امیر عبدالهیان شامگاه جمعه در سفر به بیروت با جمعی از نخبگان و شخصیت های سیاسی، فرهنگی، رسانه ای، دانشگاهی و اجتماعی لبنان دیدار کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار با بیان اینکه ایران در روزهای سخت لبنان دوست باقی خواهد ماند، گفت: بر انتخاب هر چه سریعتر رئیس جمهور لبنان از گروه های سیاسی این کشور تاکید داریم و معتقدیم جریان های سیاسی در لبنان لبنان صلاحیت لازم برای تعیین رئیس جمهور این کشور را دارد

وی با بیان اینکه آمادگی داریم همکاری‌های ایران و لبنان را در زمینه‌های اقتصادی و تجاری از جمله در بحث انرژی تقویت کنیم و در رابطه با موضوع ارسال سوخت از ایران به لبنان نیز توافقاتی در این زمینه انجام شده است. گفتگوها در این رابطه بین دو طرف ادامه دارد.

وی تاکید کرد: در صورت رفع برخی موانع موجود آماده ارسال سوخت به لبنان هستیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در بخشی دیگر از سخنان خود توجه و تعامل با همسایگان و کشورهای منطقه را یکی از محورهای اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم دانست و تاکید کرد: معتقدیم: که باید یک همکاری همه جانبه و جمعی در منطقه با مشارکت کشورهای منطقه وجود داشته باشد

وی در بخشی دیگر از سخنان خود در این نشست با ارائه گزارشی از دور پنج گانه مذاکرات ایران و عربستان با تاکید بر اینکه در روند این مذاکرات پیشرفت هایی حاصل شده است، تاکید کرد: این موضوع در مذاکرات نیز مورد تاکید قرار گرفته است. موضوع بحران یمن.» ما معتقدیم که این جنگ باید هر چه زودتر پایان یابد و گفت وگوهای یمنی و یمنی باید برقرار شود.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان اینکه در دیدار با مقامات لبنانی درباره موضوعات مختلف از جمله مذاکرات ایران و عربستان سعودی و همچنین بحران یمن رایزنی و تبادل نظر صورت گرفت و همچنین به موضوع بحران اوکراین افزود: ما معتقدیم که راه حل بحران اوکراین موضوع گفتگو و مذاکره است و راه حل سیاسی باید جایگزین جنگ و ادامه این بحران شود.

وی همچنین به موضوع افغانستان اشاره کرد و عملیات اخیر گروه تروریستی داعش در آن کشور همسایه را محکوم کرد و تاکید کرد: از نظر ما محدودیت تحصیل زنان و دختران افغان با اسلام رحمانی، آموزه های اسلامی و ارزش های دینی در تضاد است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همچنان به حمایت از مردم افغانستان و تجارت با این کشور همسایه برای کمک به مردم افغانستان ادامه می دهد، تصریح کرد: هیئت حاکمه کنونی افغانستان را به رسمیت نشناخته ایم اما در حوزه های مختلف ارتباط داریم. و گفتگو با هیئت حاکمه

وی در این زمینه تاکید کرد: ما معتقدیم راه حل در افغانستان تشکیل یک دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغانستان است.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت لبنان و فلسطین، روابط تهران و بیروت را در بهترین وضعیت قرار داد.

وی همچنین تصریح کرد: انشالله با به نتیجه رسیدن روند سیاسی لبنان و انتخاب رئیس جمهور آن کشور بتوانیم برنامه سفر آقای رئیسی را به کشور دوست و برادرمان لبنان برنامه ریزی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید