امیر عبدالخیان: تا ساعت 12 امشب خلاصه نهایی خود را به اتحادیه اروپا ارائه می کنیم/ اگر آمریکا انعطاف نشان ندهد باید بیشتر صحبت کنیم.

امیر عبدالخیان: تا ساعت 12 امشب خلاصه نهایی خود را به اتحادیه اروپا ارائه می کنیم/ اگر آمریکا انعطاف نشان ندهد باید بیشتر صحبت کنیم.

روز جدید حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه در خصوص مذاکرات برای از سرگیری برجام اعلام کرد: خلاصه نهایی خود را تا ساعت 12 امشب به صورت مکتوب به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارسال می کنیم، اگر پاسخ آمریکا واقع بینانه و منعطف باشد، توافق صورت می گیرد. و اگر ایالات متحده انعطاف نشان ندهد، باید بیشتر صحبت کنیم.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) چهارم مردادماه در مراسمی به مناسبت روز خبرنگار، این روز را به خبرنگاران تبریک و از زحمات آنان قدردانی کرد.

وی به سیاست همسایگی دولت سیزدهم پرداخت و افزود: با نگاه به آسیا، پایبندی به استقلال سیاسی و عدم دخالت در سیاست شرقی و غربی، هیچ کس نباید از خط قرمز و استقلال سیاسی کشور عبور کند. سیاست خارجی به هر بلوکی ما سیاست خارجی را نه به غرب و شرق و نه به روسیه، چین، فرانسه و انگلیس گره می زنیم، بلکه سیاست خارجی را به منافع ملی گره می زنیم. ما در همه جای دنیا دنبال منافع ملی هستیم اما به نظرات متناقضی که در داخل کشور در مورد نوع تعامل و رویکرد کشور در عرصه دیپلماسی وجود دارد احترام می گذاریم.

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: ما به صراحت تعامل را متوازن در چارچوب سیاست خارجی می دانیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما همه اروپا، سه کشور عضو برجام را ندیدیم. در سایر زمینه ها نیز توانستیم همکاری با اروپا را به حدی توسعه دهیم که برخی از شرکت های اروپایی در ایران شروع به کار کردند.

امیر عبدالخیان خاطرنشان کرد: تیم همکارانم به طور جدی دیپلماسی اقتصادی ۴۰ درصدی را در برنامه های وزارت خارجه رصد می کنند. ما هر 15 روز یک بار در وزارت امور خارجه شورای عالی داریم و همه وزارتخانه ها در این زمینه فعال هستند.

وی همچنین گفت: حجم معاملات ما از 37 درصد به 570 درصد رسیده است. دولت کشور را به برجام ملزم نخواهد کرد، حتی اگر برجام فردا تمام شود و حتی اگر خوب و درست عمل کند، تحریم‌های ثانویه برداشته شده و تحریم‌های اصلی باقی می‌ماند. ما باید به دنبال خنثی سازی تحریم های اولیه باشیم.

وزیر امور خارجه گفت: دیپلماسی آب برای ما بسیار مهم بود. یک روزنه در این منطقه ایجاد می شود.

امیر عبدالهیان همچنین از خبرنگاران خواست به ایرانیان خارج از کشور توجه ویژه داشته باشند و افزود: طبق آمار رسمی تعداد ایرانیان خارج از کشور چهار و نیم میلیون نفر و طبق آمار غیر رسمی هفت میلیون نفر است. همبستگی ایرانیان خارج از کشور چندان قوی نیست.

وزیر امور خارجه گفت: وقتی با ایرانی ها ملاقات می کنیم اعتراض می کنند و می گویند چرا یارانه ما را قطع کردید. ما حق نفت داریم و شما طبق قانون موظف هستید این یارانه را به ما بدهید.

وی در خصوص مذاکرات وین گفت: تصمیم نظام بر این اساس بود که موضوع مذاکرات وین به زندگی روزمره مردم گره نخورد. آن را از سرفصل های اخبار صدا و سیما و رسانه ها خارج کنید، اما به جای ارائه یک دستور کار احساسی به کشور، کار واقعی را در قلب مذاکرات انجام دهیم. آنچه امروز مردم از ما می خواهند این است که شما به اندازه کافی مذاکره و گفتگو کرده اید. مردم از ما نتیجه می خواهند. از یک سال گذشته فهمیدم که پیگیر موضوع هستیم، در مسائل ملی، چپ و راست و مستقل، همه نگاه ملی دارند. رویکرد اصولی و اساسی در میان رسانه ها، نگاه به منافع ملی است نه احزاب، جریان ها، گروه ها و افراد و این به ما قدرت پای میز مذاکره را داده است و این نشان دهنده فرهنگ رسانه ها در جهان است. کشور. انجمن.

امیر عبدالخیان ادامه داد: نگاه روشنگرانه رسانه ها به ما کمک کرد و توانستیم پشت میز مذاکره قدرت تولید کنیم. آیا به دنبال توافق هستیم یا خیر؟ برخی از ما شکایت دارند که شما یک ترتیب غیرقابل مذاکره تنظیم کرده اید، اما اصلاً اینطور نیست. این امکان وجود دارد که شخص یا افراد تیم در مورد توافق نامه محفوظ باشند. برجام حاصل ماه ها تلاش همکاران وزارت خارجه است و به سندی رسیده ایم که مانند هر سند دیگری ممکن است ایرادات زیادی داشته باشد. موضوع اصلی که ما در سند برای من در زمینه تأیید آنچه مربوط به تعهد ما است می بینیم این است که بررسی کنیم چند سانتریفیوژ در حال کار است و چند درصد غنی سازی و صفر تا صد در حال تأیید است. ما که الان در حال مذاکره هستیم ممکن است دچار مشکل شویم. ما متنی داریم که مطالبات و منافع 100 درصدی ماست، اما طرف مقابل هم شش کشور هستند و ملاحظات خود را دارند. توافق حاصل شده نتیجه رای بحث برانگیز 1+6 بود.

وی گفت: «متنی که داریم ممکن است حاوی برخی از ایرادات برجام باشد.» این تیم با این نظر فرستاده شد که می خواهیم توافق حاصل شود و صرف نظر از نظر شخصی من یا دیگران، تصمیم کشور است. این است که اگر خطوط قرمز ما رعایت شود و منافع ما حفظ شود، ما خواهان توافق هستیم. یکی از دلایلی که طول می کشد این است که نمی خواهیم از خطوط قرمز عبور کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: اکنون در نقطه‌ای هستیم که ممکن است در ابتدای پایان توافق باشیم، اما اینکه پایان توافق چقدر طول می‌کشد بستگی به طرف آمریکایی دارد. بین ما و سه کشور اروپایی و چین و روسیه انجام شده است. ما در مذاکرات اخیر در وین پیشرفت هایی داشته ایم و از قبل به طرف آمریکایی گفته ایم. میانجی رسمی ما در سطح مذاکره کنندگان ارشد، مورا و رئیس مورا برل است و تا سه ماه پیش کمتر احتمال داشت که بورل مستقیما وارد این موضوع شود، اما از زمانی که به تهران آمد مستقیماً در طراحی و ارائه نقش داشت. از متن ما با دادن متن توسط هماهنگ کننده موافقت نکردیم. گفتند ما پستچی نیستیم که پاکت شما را به آمریکا بدهیم و برگردانیم. بورل تاکنون دو متن تولید کرده است و او ترکیبی از ایده های طرف های مقابل است.

امیر عبداللهیان گفت: وزیر امور خارجه قطر، عمان، قطر، فرانسه و… ارسال و دریافت پیام آمریکایی ها می خواهند مشکلات خود را در مذاکرات افزایش دهند. آنها همیشه ادبیات فرسوده دارند، ما نمی خواهیم از خطوط قرمز خود عبور کنیم، نمی خواهیم به توافق برسیم، بعد از دو یا سه ماه می توان گفت توافق صورت گرفته است، اما هیچ اتفاقی در مورد آن نمی افتد. زمین در جریان مذاکرات، اگر قرار باشد توافقی روی کاغذ انجام شود و مردم فکر نکنند که این توافق بر زندگی آنها تأثیری خواهد گذاشت، چه اتفاقی افتاده است؟ ما توافق را به تعویق نینداخته ایم و دولت با جدیت طرح اقتصادی را دنبال می کند. ما در وزارت امور خارجه متعهد هستیم که مأموریتی را که به ما محول شده است هماهنگ کنیم

ما در حال تبادل پیام با آمریکا در مورد سه موضوع هستیم و در روزهای آینده نظرات نهایی خود را اعلام خواهیم کرد و به آمریکا گفته ایم که اگر نظرات ما در این سه موضوع که نظرات منطقی است رعایت شود، آماده ورود به مرحله اعلام هستیم. توافق و برگزاری آخرین جلسه

وی خاطرنشان کرد: ما به صراحت به آمریکا گفته ایم که انتخابات پیش رو داریم و با بنزین مشکل داریم، طرف آمریکایی باید انعطاف داشته باشد. در تمام مراحل مذاکرات، ما در مورد موضوعاتی که می توانستیم اعمال کنیم، انعطاف نشان دادیم. آمریکا به خوبی می داند که ما چقدر انعطاف پذیر بوده ایم، حالا نوبت طرف آمریکایی است که انعطاف پذیر باشد. در آخرین مذاکرات در وین، طرف آمریکایی انعطاف خود را به صورت شفاهی در دو سوال و باید کتبی بیان کرد و در سوال سوم و ضمانت ها باید انعطاف آمریکا را داشته باشیم، اگر آمریکا انعطاف نشان دهد به یک نتیجه می رسیم. توافق در روزهای آینده آنها در مورد طرح B صحبت می کنند، اما ما یک طرح B هم داریم، این موضوع باید با مذاکره حل شود.

وزیر امور خارجه اعلام کرد: جمع بندی نهایی خود را تا ساعت 12 به صورت کتبی به هماهنگ کننده اتحادیه اروپا ارائه می کنیم، اگر پاسخ آمریکا واقع بینانه و منعطف باشد، توافق حاصل می شود و اگر آمریکا انعطاف ناپذیر است، باید بیشتر صحبت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید