انتقاد دبیر ستاد حقوق بشر حمید نوری به دلیل محاکمه خودنمایی و ناعادلانه وی


ساعت: 23:18
تاریخ انتشار: 1402/02/12
کد خبر: 1836214

دبیرکل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه و معاون امور بین الملل قوه قضائیه پس از ادامه بازداشت سیاسی سوئد و درخواست حامد نوری برای حبس ابد، این دادگاه را غیرقانونی، نمایشی و ناعادلانه خواند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کاظم قریب‌آبادی به نقل از پایگاه ستاد حقوق بشر، با تاکید بر اینکه بازداشت این شهروند ایرانی تا اطلاع خانواده‌اش می‌تواند مفقودی قهری باشد، افزود: خشونت در حین دستگیری و بی‌اعتنایی به کرامت حقوق بشر نقض حقوق بشر است. کنوانسیون 1963 وین و بی اطلاعی سفارت ایران و خانواده وی از محل نگهداری وی به منظور اعمال فشار روانی و ممانعت از ملاقات وی با خانواده تنها بخشی از اقدامات غیرانسانی علیه فردی است که به بهانه های واهی دستگیر شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اظهارات خانواده حمید نوری گفت: دولت سوئد بیش از دو سال است که با اطلاع از بازداشت نوری و حتی چندین بار که خانواده نوری شخصاً به سوئد سفر کرده اند، از ملاقات با خانواده وی خودداری کرده است. آنها اجازه ملاقات با آنها را نداشتند و نزدیک به دو سال در سلول انفرادی نگهداری می شدند که نقض آشکار حقوق بشر است.

قریب آبادی همچنین تصریح کرد: عدم رسیدگی کامل و مستقل از سوی دادستانی سوئد و صدور کیفرخواست مبنی بر اظهارات مغرضانه و بی اساس برخی افراد مرتبط با گروهک تروریستی منافقین، عدم دسترسی به وکیل و عدم مجوز دفاع از وی در دادگاه، سند دیگری نمایشنامه این دادگاه است که با اهداف مغرضانه سیاسی ایجاد شده و اصول اولیه عدالت قضایی را رعایت نمی کند.

وی با انتقاد از نقض حقوق متهم در زمان بازداشت توسط دولت سوئد گفت: نقض حقوق اساسی قابل پاسخگویی تلقی می شود.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه با اشاره به سیاست دولت سوئد در حمایت از گروهک های تروریستی مانند الاحوازیه و منافقین گفت: سوئد به پناهگاه تروریست ها تبدیل شده است؛ این کشور به پناهگاه تروریست ها تبدیل شده است. زمان آن فرا رسیده است که استکهلم تصمیم بگیرد که آیا می خواهد در کنار تروریست ها قرار بگیرد یا به تعهدات بین المللی خود برای مقابله با گروه های تروریستی عمل کند.

قریب آبادی در ادامه با تاکید بر اینکه دادستان باید به نمایندگی از جامعه و در راستای امنیت و نظم عمومی اعضای گروهک های تروریستی را نمایندگی کند و آنها را به پای میز محاکمه بکشاند، گفت: آنها به خون بیش از 12 هزار انسان بی گناه آلوده شده اند. ابزاری در دست این گروه تروریستی.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه در خاتمه از مراجع ذیصلاح قضایی خواست در دفاع از امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران علیه افرادی که مرتکب اقدامات تروریستی علیه امنیت ملی ایران می شوند و مورد حمایت کشور سوئد هستند، عدالت را اجرا کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید