انتقاد روزنامه خراسان از صداوسیما: طبق تحقیقات خود شما هیچ برنامه ای حتی 50 درصد مخاطب ندارد/ در همین شرایط برای تلویزیون بومی خود کپی می نویسید!

انتقاد روزنامه خراسان از صداوسیما: طبق تحقیقات خود شما هیچ برنامه ای حتی 50 درصد مخاطب ندارد/ در همین شرایط برای تلویزیون بومی خود کپی می نویسید!

روز جدیدبر اساس نظرسنجی صدا و سیما، «عصر عصر جدید 3» با 44.4 درصد بیننده پربیننده ترین برنامه تلویزیونی در خرداد 1401 و «خندوانه» با 39.2 درصد بیننده دومین برنامه پربیننده تلویزیون بوده است.

این در حالی است که در نتایج دراپر منتشر شده توسط نظرسنجی برنامه رمضانی در ماه رمضان، «عصر الجید» با 48.8 درصد پربیننده ترین برنامه تلویزیونی و «خندوانه» دومین برنامه تلویزیونی 30.1 درصد به همین دلیل در روزهای پایانی فصل سوم، «دوران جدید» با افت بیننده و «خندوانه» با افزایش چشمگیر مخاطب مواجه شد.

«دورهمی» مهران مدیری در نظرسنجی اخیر با 28.8 درصد سهم مخاطب در رتبه سوم قرار دارد که بیش از 10 درصد از رقیب همیشگی خود «خندوانه» فاصله دارد. چهارمین برنامه تلویزیونی پربیننده «مستند حیات وحش» شبکه مستند بود که 25.7 درصد مخاطبان را به خود اختصاص داد.

در نتیجه هیچ برنامه تلویزیونی به مرز 50 درصد مخاطب نرسیده است که نشان از ضعف نسبی این روزهای تلویزیون دارد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که از آمار مخاطبان نمایش های دیگر مانند «دست ساز»، «سلام صبح بخیر»، «بازگشت به خانه»، «در انتهای الوند»، «فوتبال برتر»، «شوتبال»، «مسابقه ایران» “، “بدون توقف” و… خبری نیست.

فاجعه در سریال ها

نکته غم انگیز تعداد بینندگان سریال هاست. در حالی که یکی دو سال پیش سریال های معمولی تلویزیونی (نه ضعیف و نه پر سر و صدا) بین 20 تا 35 درصد مخاطب داشتند و 15 درصد بیننده برای هر سریال رقم پایینی محسوب می شد، اما در بررسی اخیر سریال هایی که به نصف تعلق دارند. 1 تیر 1401 است، مستوران شبکه یک با 15.4 درصد بیننده پرمخاطب ترین سریال این روزهای تلویزیون لقب گرفته است! در ضمن بقیه سریال خیلی بدتره. «تازه ورد» شبکه سه با ۱۰.۴ درصد بیننده در رتبه دوم، «آویه زرد ۲» با ۹.۸ درصد رتبه سوم، «آقای قاضی» شبکه دو با ۹.۶ درصد به رتبه چهارم و «تاریخ» یک شهر» در شبکه 5 با 3.5 درصد رتبه بیننده بعد از اینهاست.

سریال خارجی آغاز شبکه چهار نیز با 1.2 درصد امتیاز در انتهای جدول قرار گرفت. مخاطب 10 درصدی بخش بزرگی از سریال نشان می دهد که سریال در ماه های اخیر در لبه بحران قرار گرفته است. بحرانی که می تواند سریال بعدی (که شاید بهتر باشد) را بسوزاند و مخاطبان را از پخش شبانه سیما دور کند. جالب اینجاست که در این بین ساترا (پخش) اقداماتی را برای حذف نسخه سری خانگی انجام می دهد که ممکن است تا زمانی که به طور کلی متوقف شوند ادامه یابد.

دیدگاهتان را بنویسید