انتقاد شدیدا انتقادی از ریاست جمهوری و بودجه 1401: مردم ظلم خواهند شد

انتقاد شدیدا انتقادی از ریاست جمهوری و بودجه 1401: مردم ظلم خواهند شد

روز جدید دبیرکل جمهوری خواهان گفت: کارشناسان معتقدند بودجه سال آینده تورمی است نه کاهشی و مردم تحت فشار خواهند بود.

رسول منتعب نیا دبیرکل حزب جمهوری خواه و فعال سیاسی اصلاح طلب در تشریح نتایج صد روز اول دولت سیزدهم گفت: این شامل وفای به عهد و عمل به وعده ها در تبلیغات انتخاباتی است. معیار دوم، تعیین شایسته ترین افراد برای مسئولیت است. در شعارهای انتخاباتی معمولا از افراد کارآمد و شایسته استفاده می شود، بنابراین باید دید در انتخاب و گزینش و انتصاب رفقا و عوامل صرف نظر از عوامل جناحی و گانگستری، صرفاً بر اساس کارایی و تحصیلات و سابقه کار و یا غیره انتخاب می شوند. عوامل است عامل سوم استفاده از نخبگان و متخصصان است. علاوه بر نمایندگان و همراهان، استفاده از نخبگان و کارشناسان مختلف با سلایق و گرایش های مختلف، 9 جلسه رسمی که 4 دانشجو و کارشناس دعوت شده اند، عامل تعیین کننده دیگری است. چهارم، تغییر مثبتی در زندگی و معیشت عموم مردم ایجاد شده است. اگر ببینیم با آمدن رئیس جمهور تغییر مثبتی داشته است، می توان گفت که عملکرد مثبت است و عامل پنجم افزایش رضایت عمومی است.

وی در ادامه به مقایسه این پنج عامل با عملکرد 100 روزه دولت سیزدهم پرداخت و افزود: متاسفانه هیچ یک از این ویژگی ها و مولفه ها در این مدت رعایت نشده و نخواهد بود. اول اینکه وعده هایی که ایشان داده بودند که شامل 10 یا 12 شعار محوری از جمله اقدام خارج از فرقه گرایی، استفاده از جناح های مختلف، کاهش تورم و مبارزه با فساد بود از جمله مواردی بود که در این مدت اجرایی نشد.

منتیبنی در پاسخ به این سوال که آیا امکان کاهش تورم در این مدت وجود دارد، گفت: تورم نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم داشته است. به گفته خود آقایان قیمت کالاهای اساسی و کلاه 40 درصد افزایش یافته اما کنترل شده است. حداقل کاش می توانستند قیمت ها را کنترل کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب به آریا گفت: بنابراین هیچ یک از معیارهای ذکر شده رعایت نشده است در نتیجه روز به روز از میزان امید و اعتماد مردم به دولت کاسته می شود. حتی رای دهندگانی که به امید اتحاد دولت رای دادند می گویند ما ناامید هستیم. از سوی دیگر، متأسفانه اکنون از ابزارهایی استفاده می کنند تا نشان دهند که دولتشان مؤثر است. آنها در سخنرانی ها و سخنرانی های خود از شعارهایی استفاده می کنند که مربوط به دوران تبلیغات انتخاباتی است در حالی که دوره تبلیغات انتخاباتی تمام شده است. آقای رئیسی در حال حاضر رئیس جمهور کشور است و باید با پشتوانه علمی و عملی صحبت کنند. چرا باید هر شب صحبت های آقای رئیسی که حاوی وعده و وعید است پخش شود در حالی که عملی نمی شود؟ در این میان، حمایت گسترده ای از این ادعاها وجود دارد. حمایت صدا و سیما از آقای رئیسی مانند دولت های قبلی مشمئز کننده است، اما اکنون صدا و سیما با تملق و چاپلوسی که برای مردم قابل قبول نیست.

منتجب نیا افزود: سفرهایی که هر جمعه انجام می شود در شرایط خوبی است که به نفع است کما اینکه این سفرها در دولت احمدی نژاد انجام شده است و او مدعی است در این سفرها نان و پنیر می خوریم اما بعدا نمایندگان. و یارانشان گفتند که وعده ها بدون قبض و کتاب بوده است. این روند به ویژه پس از آن که شکل پوپولیستی به خود گرفت، همچنان ادامه دارد. اصل سفر در حومه شهر خوب است، اما اگر مردم به این نتیجه برسند که کارساز نیست، تاثیر منفی خواهد داشت. وعده های داده شده در سفرهای روستایی بدون توجه به شرایط کشور، اگر بعدا محقق نشود، نگاه بدبینانه مردم را به کل نظام برمی انگیزد.

وی با انتقاد از بهانه جویی مسائل دینی در اداره حکومت افزود: کشور را با خرد و اندیشه اداره کنید و حرم ها و مسائل دینی را در اداره کشور لحاظ نکنید. اما وقتی این مشکلات پیش می آید نمی توان گفت در این 100 روز تغییری رخ داده است.

منتیب نیا با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: آقایان مدعی هستند که از اقتصاددانان استفاده کرده اند، سوال من این است که کدام اقتصاددان؟ اگر اظهارات کارشناسان و اقتصاددانان را بخوانید، می بینید که همه هشدار می دهند و می گویند کشور رو به سقوط است. آیا این افراد دروغ می گویند؟ آیا آنها هدفی دارند؟ آیا هدفی هست آقای رگفر که همسو با دولت باشد؟ بنابراین هیچ توجهی به کارشناسان نمی شود. کارشناسان معتقدند بودجه سال آینده تورمی است نه کاهشی و مردم تحت فشار خواهند بود.

دبیرکل حزب جمهوری ادامه داد: تصمیماتی که در این مدت در حوزه اقتصاد گرفته شده نشان می دهد که دولت هیچ برنامه ای ندارد و طبل شما خالی است. از طرفی افراد جذب شده متاسفانه کم تجربه هستند و مشخص نیست این افراد با چه معیاری انتخاب شده اند. تیم اقتصادی دولت هیچ برنامه و اختیاری برای انجام فعالیت های اقتصادی ندارد. البته این مشکلات دامنگیر همه دولت ها شد، در زمان آقای روحانی بارها در حضور ایشان از تیم اقتصادی انتقاد کردیم اما تیم اقتصادی آقای رئیسی به انگشت کوچک تیم اقتصادی دولت قبل تبدیل نشد.

منتجب نیا با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی در شأن مردم نیست، گفت: می خواهم بروند از کارشناسان اقتصادی برنامه بگیرند و فارغ از جناح و سلیقه از آنها استفاده کنند. قطعا این افراد ضعیف در دولت می توانند این برنامه ها را اجرا کنند. مشخص نیست رئیسی به کدام برنامه و چه چهره ای برای پیشرفت کشور امیدوار است، هرچند کارشناسان اقتصادی معتقدند در سال آینده فشار بیشتری بر مردم وارد خواهد شد.

وی با انتقاد از افزایش بودجه بسیاری از نهادها افزود: با این شرایط دیگر بودجه کوچک نمی شود. چرا در این شرایط وام های نهاد ریاست جمهوری باید 15 درصد افزایش یابد؟ ارقام بودجه 1400 نشان دهنده تورم است. از سوی دیگر گفته می شود که بودجه بدون کسری خواهد بود، حتی اگر مشخص نباشد نتیجه مذاکرات و درآمدهای ارزی چه خواهد شد. آیا مالیات بر مردم افزایش می یابد؟ آیا این کسری فشار بر مردم برطرف خواهد شد؟ اما امیدوارم جلوی این بودجه گرفته شود و از نمایندگان مجلس می خواهم جلوی این بودجه را بگیرند.

منتیب نیا در خصوص دیپلماسی افزود: در خصوص برجام زمانی که تیم دولت قبل تلاش می کرد به نتیجه برسد، کارشکنی هایی شد که این نتیجه حاصل نشد. برجام را سند خیانت به مردم و کشور و مذاکرات را خیانت می دانستند اما اکنون راه نجات کشور را احیای برجام می دانند! به گفته آقای روحانی، این جای امیدواری است که آقایان شکست خورده اند و به دنبال گفتگو هستند. اما تیم مذاکره کننده شعارهایی می دهد که بداند طرف های مذاکره نمی پذیرند. چرا شرایطی برای جلوگیری از روند مذاکره تعیین شده است؟ خوب، اگر بگویید ما نمی خواهیم مذاکره کنیم، اما اگر به جایی برسند که باید به برجام پایبند باشند، باید مسیر منطقی را طی کنند.

وی با بیان اینکه نمی توان به این روند مذاکرات خوشبین بود، گفت: اکنون پس از گذشت 6 ماه از رسیدن به پروژه ای که دولت قبل به آن دست یافته است، باید عاقلانه و بدون افراط گرایی مذاکره و تصمیم گیری کنند. الحمدلله الان همه چیز به همین منوال است و حتی اصلاح طلبان معتقدند این مذاکرات باید انجام شود و از مسیر عقلانی دولت حمایت می کنند. بنابراین امیدوارم این مشکلات حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید