انتقاد گاردین از جشنواره فیلم دریای سرخ/ سعودی ها پول در می آورند!

ساعت: 12:38
تاریخ انتشار: 1300/09/22
کد خبر: 1791786

گاردین در گزارشی نوشت که جشنواره باشکوه دریای سرخ تلاشی از سوی عربستان سعودی برای سفید جلوه دادن سوابق منفی خود در زمینه حقوق بشر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش گاردین، عربستان سعودی متهم شده است که از درخشش نمایشی برای منحرف کردن توجهات از نقض حقوق شهروندان خود در داخل و خارج از این کشور استفاده می کند.

عربستان سعودی اولین جشنواره بین المللی فیلم دریای سرخ خود را افتتاح کرد و دولت خود را به استفاده از فرهنگ برای سفید کردن سابقه بد حقوق بشر متهم کرد. جنجال های مشابهی در طول میزبانی مسابقات فرمول یک به وجود آمد.

در جشنواره بین المللی دریای سرخ ستارگان بین المللی از جمله هیلاری سوانک، کلایو اوون، وینسنت کسل و کاترین دونوان حضور داشتند. کمتر از چهار سال پیش، سینماها در عربستان سعودی ممنوع شد. سعودی ها این دستاورد و فرش قرمز جشنواره دریای سرخ را نقطه عطفی برای کشور خود می دانند.

وزارت فرهنگ و اطلاعات عربستان در دسامبر 2017 بیانیه ای صادر کرد: برای اولین بار در 35 سال گذشته، سینماهای تجاری در اوایل سال 2018 افتتاح خواهند شد.

ورزش و هنر هرگز جایگزین اصلاحات واقعی نیستند

در همین حال، محمد بن سلمان منتقدان خارج از کشور را مورد آزار و اذیت قرار می دهد که مهم ترین آن قتل جمال حشقچی روزنامه نگار است. عربستان سعودی همچنین در مجامع بین المللی به دلیل مشارکت در جنگ وحشیانه علیه یمن مورد انتقاد قرار گرفته است.

مادوی الرشید، دختر طلال بن محمد الرشید، شاهزاده سعودی و استاد دانشگاه کینگز کالج لندن، معتقد است که ورزش و هنر هرگز جایگزین اصلاحات واقعی که شامل حقوق مدنی و سیاسی است، نخواهد شد. جشنواره بین المللی فیلم به عنوان پوششی برای سناریوی شوم دستگیری و قتل رژیمی که پس از ارتکاب جنایت علیه شهروندان خود در یمن نیز به دنبال شکستن انزوای خود است، استفاده می شود.

سامی خان، مستندساز کانادایی نامزد اسکار، پیش از این به جشنواره دریای سرخ گفته بود: «جامعه سینمایی نباید اجازه دهد عربستان سعودی آن را بخرد و از آن برای بیرون راندن جنایات وحشتناک خود استفاده کند».

دیده بان حقوق بشر همچنین هشدار داد که دولت سعودی قصد دارد از افراد مشهور برای سفید کردن سابقه بدنام خود در زمینه حقوق بشر استفاده کند.

سعودی ها 64 میلیارد دلار در سینما سرمایه گذاری کرده اند

اولین جشنواره فیلم دریای سرخ که از روز دوشنبه آغاز می شود و تا 15 دسامبر ادامه دارد، 138 فیلم از 60 کشور و 30 زبان مختلف را نمایش می دهد. عربستان سعودی 64 میلیارد دلار در صنعت فیلم سرمایه گذاری کرده است.

در جشنواره دریای سرخ فیلم هایی از کارگردانان بزرگ عرب و همچنین کارگردانان حرفه ای و علاقه مندان از کشورهای عراق، الجزایر، مراکش، مصر، لبنان و تونس برای شرکت در جشنواره پذیرفته شدند. بخش برجستگی های عربی یکی از اولین بخش های جشنواره دریای سرخ به همراه بخش های دیگری مانند سینمای جدید عربستان، گنجینه های سینما و سینمای محله است که بر فیلم های جدید منطقه عربی با تنوع اجتماعی تمرکز دارد.

در حال حاضر مهمترین جشنواره در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا جشنواره فیلم قاهره است که مورد تایید فدراسیون بین المللی فیلمسازان (FIAPF) است. چهل و سومین دوره این جشنواره که هفته گذشته برگزار شد، بیش از 100 فیلم از 63 کشور را به نمایش گذاشت که 27 مورد از آنها برای اولین بار در سراسر جهان اکران شدند. چهل و هشت فیلم برای اولین بار در خاورمیانه و شمال آفریقا به نمایش درآمد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید