انتقال پهپاد از ایران به روسیه نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است


ساعت: 09:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1904330

دیپلمات‌های غربی گفتند که ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه معتقدند که انتقال پهپاد از ایران به روسیه نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است و به همکاران خود در شورای امنیت گفته‌اند که امروز از یک مقام سازمان ملل می‌خواهند تا آن را برای اعضا توضیح دهد.[شورای امنیت] پیشنهاد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های غربی گفته‌اند پس از اینکه کیف مسکو را به استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اهداف غیرنظامی متهم کرد، آمریکا، انگلیس و فرانسه امروز در یک جلسه غیرعلنی خواستار تحویل تسلیحات از شورای امنیت سازمان ملل خواهند شد. به روسیه

علاوه بر این، بر اساس نامه‌ای که رویترز مشاهده کرده است، اوکراین از کارشناسان سازمان ملل دعوت کرده است تا درباره آنچه که موشک‌های ساقط‌شده ایران نامیده می‌شود صحبت کنند که ادعا می‌شود روسیه در نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در جنگ اوکراین استفاده کرده است. .

به گفته این دیپلمات‌ها که نخواستند نامشان فاش شود، آمریکا، انگلیس و فرانسه معتقدند که انتقال این پهپادها از ایران به روسیه نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است و به همکاران خود در شورای امنیت گفته‌اند که شما می‌پرسید. یک مقام سازمان ملل برای توضیح امروز به اعضا[شورای امنیت] پیشنهاد.

به گزارش ایسنا، ادعاهای آمریکا و کشورهای اروپایی در این زمینه در حالی مطرح شده است که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز گذشته در واکنش به گزارش های منتشر شده مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در حمله به کیف. وی گفت: در عملیات خود در اوکراین از تکنیک روسی استفاده کردیم. ما از آنهایی استفاده می کنیم که نام روسیه روی آنها حک شده است.

وی گفت: از گزارش های منتشر شده از خرید پهپاد توسط ایران اطلاعی نداریم و این موارد مربوط به وزارت دفاع است.

پیش از این، یک مقام ارشد پنتاگون در مصاحبه با الجزیره تاکید کرده بود که “ما نمی توانیم با اطمینان بگوییم که روسیه از پهپادهای ایرانی در حمله به کیف استفاده کرده است.”

پیش از این ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستی خبری در پاسخ به این سوال که ارزیابی آمریکا از نقش ایران در جنگ روسیه و اوکراین چیست؟ وی با طرح ادعاهایی درباره ایران گفت: از ماه جولای هشدار داده ایم که ایران قصد دارد هواپیماهای بدون سرنشین را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه بفروشد. همچنین علناً فاش کردیم که روسیه پهپاد از ایران دریافت کرده و قصد دارد صدها نوع پهپاد ایرانی وارد کند و اپراتورهای روسی در ایران در حال آموزش نحوه استفاده از این پهپادها هستند. شواهد گسترده ای از استفاده از آنها[پهپادها] توسط روسیه علیه اهداف نظامی و غیرنظامی در آنجا[اوکراین] وجود داشت.

پاتل این بحث را در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده ارزیابی مستقلی دارد که حملات پهپادی امروز را تایید کند، این بحث را ادامه داد.[دوشنبه] به کیف پهپادهای ایرانی وجود داشت، توضیح داد: نمی‌توانم در مورد این گزارش‌ها چیزی بگویم، اما همانطور که در ابتدا اشاره کردم، از ماه جولای در این مورد هشدار داده‌ایم و این فقط به دلیل استفاده از آن‌ها نبود، بلکه سوال مطرح شد. در ابتدا، برنامه ایران فروش پهپادهای روسیه بود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن معتقد است که روسیه یا ایران قوانین یا محدودیت های بین المللی را نقض می کنند؟ او مدعی است: بله، ما اینطور فکر می کنیم. فکر می کنم امروز شاهد بودید که متحدان فرانسوی و بریتانیایی ما تشخیص داده اند که ارائه این پهپادها توسط ایران به روسیه نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت است و ما با آن موافقیم.

وی در پاسخ به اظهارات یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه مبنی بر اینکه تاریخ تحریم تسلیحاتی ایران تمام شده است، گفت: همه چیز تمام نشده است. علاوه بر این، بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، محدودیت هایی برای انتقال برخی سلاح ها وجود دارد و این محدودیت ها سلاح هایی غیر از سلاح هایی هستند که مشمول تحریم تسلیحات متعارف هستند. به نظر ما این پهپادها که از ایران به روسیه منتقل شده و توسط روسیه در اوکراین مورد استفاده قرار گرفته اند از جمله سلاح هایی هستند که طبق قطعنامه 2231 همچنان ممنوع هستند.

ادعای پاتل در این زمینه در حالی مطرح شد که ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخیر خود در پاسخ به سوالی درباره ادعای مقامات اوکراینی مبنی بر فروش پهپادهای ایرانی توسط تهران به روسیه گفت: متاسفانه انتشار اخباری که مبتنی بر اهداف سیاسی است و عمدتاً از منابع رسانه ای غربی تغذیه می شود. ایران بارها اعلام کرده است که طرف جنگ روسیه و اوکراین نیست. ایران هیچ سلاحی به هیچ یک از کشورهای متخاصم صادر نکرده است. همانطور که بارها گفته‌ایم، سیاست خارجی ایران مبتنی بر جنگ مخالف است و در مورد جنگ اوکراین نیز مخالف جنگ هستیم و تلاش می‌کنیم تا حد توان به رویکرد نظامی در این زمینه پایان دهیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: این یک طنز سیاسی تلخ است که کشورهایی که خودشان میلیاردها دلار سلاح و تجهیزات نظامی به یک طرف جنگ صادر می کنند، کشور دیگری را به ارسال سلاح به یک طرف جنگ متهم می کنند و شروع به تبلیغات و جنگ روانی می کنند. علیه ایران.. اگر طرفدار صلح و ایجاد راه حل سیاسی برای جنگ در اوکراین هستند، این حجم از ارسال سلاح به یک طرف جنگ چه معنایی دارد؟ این رفتار متناقض است. ما به دنبال راه حل سیاسی برای حل این بحران هستیم و از راه حل های سیاسی استقبال می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید