بررسی قطعنامه 2231 سازمان ملل در مورد ادعای پهپادهای غیرقانونی در اوکراین

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با ارسال نامه ای انگیزشی به دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش و همچنین رئیس شورای امنیت این سازمان، یک نسخه از آن نیز ارسال شد. به مجری قطعنامه 2231 (ایرلند)، موضع صریح جمهوری اسلامی ایران را در قبال اتهامات مطرح شده بیان و ادعاهای بی اساس تروئیکای اتحادیه اروپا (آلمان، انگلیس، فرانسه) و آمریکا در مورد استفاده از … پهپادهای متعلق به ایران در جنگ اوکراین.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل در این نامه گفت: طعنه آمیز است که آمریکا و سه کشور اروپایی در نامه های خود ایران را به نقض بند مشخصی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم کنند در حالی که خودشان به شدت این موضوع را نقض کرده اند. نقض شد تمام تعهدات قانونی همچنان تحت همان قطعنامه وجود دارد. نمونه بارز این نقض تعهد، خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هسته ای و تداوم این نقض تعهد در حال حاضر به عنوان اهرم چانه زنی است. اقدامی که نقض آشکار و فاحش قواعد اجباری حقوق بین الملل، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه 2231 شورای امنیت تلقی می شود.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در این نامه تاکید کرد: آمریکا و تروئیکای اروپایی سعی کردند اطلاعات نادرست، مطالب غیرمستند، گمانه زنی های نادرست و تفسیرهای گمراه کننده، خودسرانه و ناقص قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را منتشر کنند. آنها برای توجیه ادعاهای بی اساس خود علیه جمهوری اسلامی ایران، بین این قطعنامه و استفاده از پهپاد در درگیری در اوکراین ارتباط نادرستی ایجاد کردند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در ادامه به همان سبک و سیاق و متن نامه های تروئیکای اروپا و آمریکا با نامه دولت اوکراین اشاره کرد و تاکید کرد که گمانه زنی در مورد تلاش های مکر و سازمان یافته برای پیشبرد آن افزایش می یابد. دستور کار سیاسی نامه نویسان . این امر مستلزم تفسیر گمراه کننده و خودسرانه قطعنامه 2231 است که مغایر با روح و متن صریح قطعنامه است و همچنین استقلال، بی طرفی و عملکرد حرفه ای دبیرخانه سازمان ملل را تضعیف می کند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران افزود که همانطور که در نامه 27 اکتبر (19 اکتبر) خود توضیح دادم، محدودیت های مندرج در بندهای 5 و 6 پیوست B قطعنامه 2231 رسماً در 18 اکتبر 2020 پایان یافت و از هیچ یک از اقدامات ایران شامل تامین، تحویل یا انتقال سلاح یا اقلام مربوط به سایر کشورها تحت محدودیت های قطعنامه 2231 نمی شود. بنابراین ادعای نقض بند 4 پیوست ب قطعنامه 2231 اشتباه و گمراه کننده است. و تفسیر خودسرانه ای که با مفاد، روح و صیغه این بند مغایر تلقی شود. این بند به وضوح به محدودیت‌هایی در مورد اقلام، مواد، تجهیزات، کالاها و فناوری اشاره می‌کند که می‌تواند به توسعه مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای کمک کند، در صورتی که ایران هرگز آن اقلام را تولید یا عرضه نکرده است و قصد تولید یا در دسترس ندارد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با توجه به درخواست تروئیکای اروپا و آمریکا از دبیرخانه برای انجام تحقیقات بر اساس قطعنامه 2231 برای ارزیابی نوع پهپادهای مورد استفاده در درگیری اوکراین، تاکید کرد. که قطعنامه 2231 مبنای قانونی برای انجام چنین تحقیقاتی فراهم نمی کند. علاوه بر این، و مهمتر از آن، یادداشت 16 ژانویه 2016 رئیس شورای امنیت، تعهدات مربوطه در اجرای قطعنامه، به ویژه در رابطه با اصول مندرج در بندهای 2 و 7 پیوست ب این قطعنامه را مشخص می کند. 2231 .

ایروانی افزود: بر اساس این تفاهم نامه وظایفی مانند نظارت بر اجرای قطعنامه، پاسخگویی به سوالات کشورهای عضو و سازمان های بین المللی در خصوص اجرای قطعنامه و مهمتر از آن پاسخگویی مناسب به اطلاعات در خصوص اقدامات ادعایی بر خلاف قطعنامه باید انجام شود. توسط خود شورای امنیت انجام شد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: همچنین بر اساس این تفاهم نامه از دبیرخانه سازمان ملل متحد درخواست می شود در صورت مدیریت کلیه ورودی و خروجی، تسهیل گر و جلسات غیرعلنی شورای امنیت برای اجرای قطعنامه 2231 را یاری کند. ارتباطات مربوط به اجرای قطعنامه، نگارنده مکاتبات، سخنرانی ها و استدلال مجری مربوط به اجرای قطعنامه، حفظ و نگهداری کلیه اطلاعات و اسناد مربوط به کار شورای امنیت برای اجرای قطعنامه و سایر خدمات اداری و اجرای سایر تعهدات به دلیل درخواست شورای امنیت برای حمایت از اجرای قطعنامه

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در این نامه تاکید کرد: بر این اساس هرگونه سوء استفاده از تعهدات مندرج در قطعنامه 2231 از جمله تحقیقات درخواستی غیرقانونی بوده و نقض آشکار دستور کار دبیرخانه تلقی می شود. و در نتیجه تمامی یافته های حاصل از تحقیقات غیرقانونی مذکور باطل و باطل است.

سفیر ایران در سازمان ملل همچنین تاکید کرد که با توجه به موارد فوق، جمهوری اسلامی ایران نسبت به انجام هرگونه تحقیق یا اقدامی بر اساس درخواست دولت های غربی هشدار داده و از دبیرکل سازمان ملل متحد می خواهد که علاوه بر ممانعت از این اقدام دبیرخانه از اجرای این تعهدات غیرقانونی خودداری کند و از گزارش این گونه درخواست های غیرقانونی در گزارش بعدی دبیرکل درباره اجرای قطعنامه 2231 خودداری کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در این نامه ادعاها و مواضع مغرضانه برخی کشورهای غربی به ویژه اتهامات بی اساس نمایندگان فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در خصوص ادعای ادعایی را مطرح کرده است. فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین جلسه جمعه گذشته 29 اکتبر توسط شورای امنیت مطرح شد که قاطعانه رد و محکوم شد.

در نهایت سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل خواستار ثبت و انتشار این نامه به عنوان سند شورای امنیت شدند.

دیدگاهتان را بنویسید