انحراف روز جدید تجارت سیار

انحراف روز جدید تجارت سیار

علیرغم تلاش‌های طولانی و گسترده مقامات وارداتی برای تنظیم تدابیر و سیاست‌های واردات گوشی تلفن همراه، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد برخی شرکت‌های واردکننده به دنبال راه‌هایی برای دور زدن قوانین هستند تا بتوانند سقف واردات را رعایت کنند و رکورد واردات موبایل را ثبت کنند. تلفن. دور زدن

شرق: علیرغم تلاش های طولانی و گسترده مسئولان واردات برای ساماندهی تدابیر و سیاست های واردات گوشی تلفن همراه، شواهد حاکی از آن است که برخی شرکت های واردکننده به دنبال راه هایی برای دور زدن قوانین هستند تا بتوانند سقف و سوابق خود را رعایت کنند. گرفته شده در مقابل واردات تلفن همراه تلفن همراه را خاموش کنید. روش هایی که ممکن است ناشی از نقص نظارتی ثبت سفارش واردات باشد و نیاز به مطالعه بیشتر دارد. طبق قوانین موجود، واردات گوشی تلفن همراه باید بر اساس ضوابط مشخص و البته با شماره ورودی مشخص در خصوص حجم واردات انجام شود. به عبارت دیگر، قانونگذار در این زمینه تعریف ویژه ای در نظر گرفته است: شرکت های فعال در این حوزه، به ویژه شرکت هایی که «تازه تأسیس» یا «بدون سابقه» در واردات این دسته از کالاها دارند، تنها تا سقف 500 هزار دلار می توانند هزینه کنند. در هر سفارش، گوشی را وارد کشور کنیم، اما به نظر می رسد راه های زیادی برای دور زدن این قانون و قانون وجود دارد.

روشی به نام ویرایش ثبت سفارش در سیستم کلی

در همین راستا و در ابتدا لازم به ذکر است که طبق قانون 500 هزار دلاری استارت آپ ها، مراحل اداری ثبت سفارش در سامانه کل معاملات تا رسیدن گوشی های همراه مورد نظر به مهلت دو ماهه نیاز دارد. یعنی از لحظه ثبت سفارش تا لحظه تخصیص ارز و عرضه و فروش آن در بازار، حداکثر 60 روز طول می کشد و بنابراین یک شرکت موفق به واردات گوشی در سال 6 بار و البته در بهترین مورد. اما شنیده ها حاکی از آن است که شرکت های تازه تاسیسی وجود دارند که در طول سال بسیار بیشتر از موارد ذکر شده، محصول مذکور را وارد می کنند. که البته با یک پرس و جو ساده می توان آن را پیدا کرد. به این ترتیب و یقیناً این گونه واردکنندگان برای بی معنا ساختن مطالبی که قانونگذار در نظر داشته است، به راهکارهای غیرقانونی متوسل می شوند.

سوال مهم در مورد نحوه ثبت سفارش

حال سوال اینجاست که چنین شرکت هایی واقعا چگونه می توانند چنین فرآیندی را اجرا کنند؟! شنیده ها حاکی از آن است که این دسته از واردکنندگان با توجه به اینکه کالاهایی هستند که مشمول قوانین و مقررات مربوط به محدودیت واردات نیستند و در نتیجه محدودیتی برای ارسال سفارش در سامانه کلی معاملات ندارند. سراغ ترفندهای خاص می روند. ترفند این دسته از واردکنندگان، سفارش اقلامی مانند تبلت در سال گذشته و یا لوازم جانبی گوشی در سال جاری به دلیل شباهت عملکردی زیاد آنها به تلفن همراه است، اما قاعده فوق در مورد آنها صدق نمی کند و بنابراین شرکت های واردکننده می توانند به هر میزان ثبت چنین سفارشاتی.

دور زدن قوانین ثبت تعداد بیشتر تلفن همراه

حال چگونه شرکت های مذکور از این روش برای دوری از قوانین و دستورات بیشتر استفاده می کنند؟ در این خصوص باید به این نکته اشاره کرد که این گونه شرکت ها در مرحله اول و در مراحل ثبت سفارش، گزینه واردات تبلت را انتخاب می کنند و پس از آن کلیه مجوزهای مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین بانک مرکزی. تاکنون تمامی موارد قانونی و بدون محدودیت است. اما پس از انجام تمام موارد ذکر شده، داستان دیگری شروع می شود که این گونه شرکت ها از عملکرد ویرایش در سامانه ثبت سفارش استفاده و به عبارتی سوء استفاده می کنند و کالای سفارش داده شده را روی تلفن تغییر می دهند. از اینجا به بعد در استوری چون بعد از ویرایش فقط باید مدارک مربوطه و مجوزهای لازم، مدارکی که برای واردات گوشی در اختیار دارند و همچنین مدارک دیگر را ضمیمه کنند و مجوز اصلاح را بگیرند. مرحله بعدی اخذ مجوز از بانک مرکزی و واردات گوشی است که با یک آپدیت ساده قابل انجام است. به همین سادگی، به دلیل قابلیت ویرایش و کسب مجوزهای لازم، به سفارش چند میلیون دلاری تبلت، منجر به واردات گوشی های تلفن همراه می شود، این موارد در سال 1400 به وفور دیده می شود.

امتیاز گرفتن غیرقانونی تاریخ

این همه اتفاق نیست، اما به این ترتیب شرکت واردکننده برای دوری از قوانین امتیازی، از سه میلیون دلاری که تحت سقف واردات گوشی شرکت مذکور در اختیار دارد در قالب شش مرحله واردات 500 تایی نیز بهره مند می شود. 000 دلار قابل توجه است که گوشی به صورت لایسنس اصلی تبلت وارد کشور می شود و همچنین با توجه به حیطه کاری اقلام دیگری مانند تبلت را نیز تهیه و در بازار داخلی به فروش می رساند. نتیجه این است که تمامی این واردات در سوابق واردات شرکت مذکور درج می شود. واردات آن را به میزان قابل توجهی در سال های آینده افزایش می دهد که نقطه بالایی برای استارت آپ ها است. البته آنچه ذکر شد تنها به شرکت هایی بستگی ندارد که به تازگی وارد این حوزه وارداتی شده اند، بلکه شرکت های قدیمی و بزرگتر نیز برای دور زدن قوانین اجرا از چنین روش هایی استفاده می کنند، امتیازی که ناشی از اشتباهاتی است که در آن شنیده می شود. یک سیستم مناسب و البته قطعا ارزش بررسی دارد.

نظر قابل تامل

در این میان البته مهدی آبکاری، دبیر انجمن واردکنندگان گوشی تلفن همراه نیز نظر دیگری دارد، به گفته وی، چنین امکانی برای ویرایش درخواست ثبت شده در سامانه معاملات کلی وجود ندارد، زیرا خط تولید تبلت ها متفاوت است. تلفن های همراه در این میان با نگاهی به آمار واردات سالانه متوجه می شویم که ثبت سفارش واردات تبلت بسیار پایین است. در این میان البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که اگرچه همانطور که آبگری بیان کرد، آمار رسمی واردات تبلت کاهش یافته است، اما همانطور که گفته شد، میزان ورود این محصول به کشور از طریق روش غیررسمی بوده است. بالا آمدن. موضوعی که گاه این شبهه را ایجاد می کند که با وجود اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، می توان به نوعی نظم کلی نظام تجارت را تغییر داد و شاید برخی واردکنندگان با دور زدن محدودیت ها موفق به انجام این کار شده باشند. که منجر به تخفیف می شود آیا تبلت به صورت رسمی وارد می شود؟ یا می توان گفت دلیل این امر ترسیم جاده ناهموار و مشکلات بروکراسی اداری و نیز پیچ و خم های مربوط به روش های نظارتی نهادهای مسئول در واردات رسمی این محصول است که نیاز به بررسی بیشتر دارد به گفته آبکاری در هر صورت آنچه در این رابطه افشا شده گمانه زنی است که بخشی از آن به اطلاعات مردم در مورد نحوه کار با سامانه برمی گردد. او حتی تاکید می کند که شاهد این هستیم که روند سفارش گوشی های هوشمند با تلفن های همراه متفاوت است. علاوه بر این، عدد و رقمی که برای تلفن همراه پیش‌فرض برای واردات تعیین می‌شود، با تبلت‌ها یا حتی تلفن‌های همراه بسیار متفاوت است. با تمام این اوصاف، موضوع مهم و کلیدی نیز وجود دارد که مربوط به گزارش گمرک چندی پیش است که با عنوان «تجارت خارجی کشور از مرز 50 میلیارد دلار گذشت» و بر اساس آن واردات گوشی تلفن همراه در نخستین دوره منتشر شد. نیمی از سال جاری 867 میلیون دلار بود. مقوله ای که نشان می دهد رقم مذکور نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت قابل توجهی روبرو بوده است، زیرا واردات این محصول در نیمه اول دهه 1400 بدون احتساب رویه واردات مسافر تقریباً 1 بوده است. 8 میلیارد دلار، چه چیزی باعث شد سال گذشته کالاها در صدر فهرست کالاهای وارداتی ایران قرار داشتند، اما اکنون گوشی موبایل در رتبه پنجم کالاهای اصلی وارداتی قرار دارد. حال مهم این است که با وجود کاهش بسیار چشمگیر واردات، چرا این امر بر بازار تاثیری نداشته است، واردکنندگانی که مسیر دیگری را در پیش گرفته اند یا زیرکانه قوانین را دور می زنند، چه پاسخی می توانند بدهند. فرآیندی که متولیان را ملزم می کند تا بررسی و بررسی جدی تری را در دستور کار کاری خود قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید