انحراف در بودجه شهرداری روز جدید

انحراف در بودجه شهرداری روز جدید

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری در صد و پنجاه و نهمین جلسه ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گزارشی از حساب ها و درآمدهای شهرداری تهران در اسفند ماه 1401 ارائه کرد و اعضای شورا نیز به بیان خود پرداختند. نظرات در مورد گزارش خوانده شده

تخلف از بودجه

سیدجعفر تشری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در این جلسه گفت: سال گذشته نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان مازاد داشتیم در تبصره 29 بودجه سال 1401 گفتیم. که اگر شهرداری مازاد درآمد داشته باشد، می‌تواند در بخش‌های لازم هزینه کند، از جمله اولویت‌ها در مترو، تعمیرات اساسی واگن‌ها، خرید ناوگان اتوبوسرانی در نظر گرفته می‌شود و این تبصره نادیده گرفته می‌شود. در توسعه و تجهیز سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی تنها 58 درصد هزینه شد، یعنی نه تنها در این بخش از درآمد مازاد استفاده نشد، بلکه تنها 58 درصد از سطوح مصوب در این زمینه هزینه شد. علاوه بر این در سال گذشته تنها هزار میلیارد تومان برای صدور پایانه هزینه شده که بالغ بر 40 درصد بوده است. این مقادیر نشان دهنده انحراف بودجه است. قرار بر این بود که برای افزایش و کاهش مقادیر هر یک از خطوط مجوز گرفته شود، اما این کار انجام نشد و دستکاری در خطوط و تخلفات صورت گرفت.

11 هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس

لطف الله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: 137 درصد از بودجه سال گذشته شهرداری تهران محقق شده است. گزارشی از هزینه 10 هزار میلیارد تومان مازاد درآمد ارائه می کنیم که 6 هزار و 700 میلیارد تومان از این مبلغ در خزانه است زیرا در 25 اردیبهشت که حساب ها بسته شد همه مبالغ باید در خزانه می بود. 6 هزار و 700 میلیارد تومان برای مترو و در مجموع 8 هزار و 500 میلیارد تومان برای امسال جابه جا شده است. همچنین بخشی از مبلغ قرارداد 11 هزار میلیارد تومانی خرید اتوبوس نیز از این محل واگذار شد.

فروزنده بابیان اینکه 30 هزار میلیارد تومان از درآمدهای سال گذشته شهرداری تهران در اسفند محقق شد، گفت: کاهش عوارض عمران شهری در اسفندماه نسبت به ماه های دیگر کمتر و 20 درصد بوده است.

درآمد شهرداری 500 میلیارد تومان است
از تخلفات رانندگی
محمد آخوندی رئیس کمیته برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در اتاق شورا گفت: نزدیک به 140 درصد از بودجه سال گذشته شهرداری تهران محقق شده است و باید توجه داشت که بخشی از این درآمدزایی هرگز قبلا دیده نشده است، به عنوان مثال در سال 1401، 500 میلیارد تومان از محل تخلفات رانندگی که در گزارش لحاظ نشده بود، به دست آوردیم.

وصول حدود 70 هزار میلیارد تومان در سال گذشته

حبیب کاشانی، خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران نیز در اتاق شورا گفت: بودجه شهرداری در سال گذشته 50 هزار میلیارد تومان بود و در 12 ماه منتهی به اسفند 69 هزار و 82 میلیارد تومان وصول شد که این نسبت است. از این مجموعه به بودجه مصوب 137 درصد می رسد. از مجموع 69 هزار میلیارد تومان درآمدهای سال گذشته شهرداری، بیش از 67 هزار میلیارد تومان نتایج پولی و بیش از 2 هزار میلیارد تومان نیز نتایج غیرپولی است.

کاشانی بابیان اینکه در سال گذشته قرار بود 4 هزار و 283 میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی های سرمایه ای وصول شود که 939 میلیارد تومان آن جمع آوری شد، تومان 180 درصد محقق شد، تصریح کرد:

26 هزار میلیارد تومان دارایی شهرداری

خزانه دار شورای شهر تهران بابیان اینکه تنها در اسفندماه 33 هزار میلیارد تومان محقق شده و روند تحقق درآمدها نسبت به سال گذشته صعودی است، گفت: همچنین 1500 میلیارد تومان هزینه شده است که نیاز به احتساب دارد.

عضو کمیته برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: سال گذشته بیش از 51 هزار میلیارد تومان در معاونت هزینه ها مصوب شد و عملکرد شهرداری در این حوزه 49 هزار و 434 میلیارد تومان بود که برابر با 96.85 درصد اعتبارات هزینه ای. در سه ماهه اول امسال 17 هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم که با احتساب 9 هزار میلیارد تومان نسبت به سال قبل، می توان گفت شهرداری در حال حاضر 26 هزار میلیارد تومان دارایی دارد.

پرداخت یارانه 8750 میلیارد تومانی به تولیدکنندگان بزرگ

کاشانی افزود: مبلغ در نظر گرفته شده برای کاهش مالیات 5800 میلیارد تومان است. بخشی از مبلغ نزدیک به 4 هزار میلیارد تومان به سازندگانی اختصاص می یابد که از این فرصت استفاده کردند.
امانی گفت: از آذر تا دی ماه 1401 2700 میلیارد تومان امتیاز ساخت و ساز در شمال شهر داده ایم و اگر ماه های دیگر را در نظر بگیریم می توان گفت 8750 میلیارد تومان یارانه به بزرگ سازان داده ایم. به 30000 میلیارد برای کسب درآمد یعنی یک سوم دارایی ها را داده ایم تا دو سوم دارایی ها را بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید