پیشنهاد انحراف روز جدید

پیشنهاد انحراف روز جدید

روز جدید ستاد عمرو به معروف و نهی منکر در نامه ای به رئیس جمهور خواستار تشکیل وزارت “خانواده و جوانان جمعیت” به دلیل آسیب پذیری نهادهای خانواده و جوانان در قیام های اخیر شدند. این پیشنهاد با هدف تمرکز و تخصصی شدن مدیریت است. اما به گفته جامعه شناسان آنچه می تواند به نظام حاکم در عرصه مدیریت تعارض با نسل جدید کمک کند، مسئله پذیرش شکاف و تغییرات اجتناب ناپذیر نسل موسوم به دهه هشتاد است. نسلی که در حال حاضر طبق آمار بیش از 30 میلیون نفر از جمعیت 85 میلیونی کشور را شامل می شود.

علاوه بر هشدارهای جامعه شناسان، عدم توجه به نوع مواجهه نسل جوان نیز با صدور اطلاعیه هشداری از سوی 590 متخصص در روزهای اخیر، موجب نگرانی جامعه پزشکان و متخصصان اطفال شده است. این بیانیه که به بهانه برگزاری سی و چهارمین همایش سالانه متخصصین کودکان ایران برگزار می شود، با تاکید بر اهمیت سال های رشد جسمی، ذهنی و عاطفی دانش آموزان، آنان را آسیب پذیرترین اقشار اجتماعی دانسته و معتقد است که آسیب های ناشی از بحران های اجتماعی. و خشونت محتوایی در اخبار می تواند عواقب پایداری برای این کودکان داشته باشد.

هشدار درباره برخورد با کودکان و نوجوانان در کشور

در این بیانیه با اشاره به قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب 1398 شورای اسلامی و کنوانسیون بین المللی حقوق کودک، حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان وظیفه همگان است. دغدغه ویژه آسیب دیدگان و جامعه علمی و دانشگاهی به ویژه جامعه پزشکی کشور. مشغله ذهنی این گروه به مسائل سیاسی و اجتماعی تا زمانی که به سنی نرسند که توانایی تحلیل، دفاع از حقوق و حفظ تعادل روانی خود را داشته باشند به دردشان نمی خورد و ممکن است در بسیاری از زمینه ها منجر به سوء استفاده از آنها شود.

امضاکنندگان این بیانیه از دست اندرکاران بویژه مسئولان آموزش و پرورش، معلمان و رسانه های عمومی بویژه صدا و سیما خواستند از انتشار مستقیم اخبار خشن و سنگین، نشر افکار و اظهارات حزبی، سیاسی و مخالف با ملایمت خودداری کنند. روحیه گروه سنی نوجوان اجتناب کنید

وی همچنین در این بیانیه خواستار پایان دادن به خشونت علیه کودکان و نوجوانان از جمله حملات فیزیکی، آزار و اذیت کلامی و تهدید، استرس روانی و اجبار دانش آموزان به شرکت در برنامه های ویژه که از مصادیق رفتار بد با کودکان و نوجوانان است، شد و خواستار شد. توقف فوری این رفتارها و حمایت و حمایت بیشتر از این نسل آسیب پذیر در ابعاد جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی در بحران ها.

امضاکنندگان این بیانیه از نهادهای مدنی و غیردولتی جامعه پزشکی به‌ویژه انجمن‌های علمی مرتبط با سلامت کودکان خواستند نقش مؤثرتری داشته باشند و از سلامت این گروه سنی کودکان و نوجوانان حمایت کنند.

بیش از 340 متخصص اطفال و پزشکان رشته های تخصصی اطفال و 250 پزشک و کارمند جامعه پزشکی مرتبط با سلامت کودکان که تعدادی از آنها از اساتید دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستند، این گفته را تایید کردند.

آدرس اشتباه برای برخورد با درگیری با نسل جوان

یکی از تصمیمات سال های اخیر مسئولان برای کاهش تنش در مسائل مختلف کشور، گسترش وزارتخانه ها و سازمان ها به امید بهبود وضعیت است. به عنوان مثال در بحث قیمت کالاهای اساسی، شاهد بودیم که دولت به جای بررسی ریشه های آن قیمت، اقدام به تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت کرد که البته به دلیل این موضوع رد شد. هزینه هنگفت درگیر اما در همین راستا چندی پیش ستاد امر به معروف و نهی از منکر با توجه به آسیب پذیری نهاد خانواده و جوانان در سال های اخیر در نامه ای به رئیس جمهور خواستار ایجاد وزارتخانه خانواده و جوانان شده است. شورش ها

سیدمحمدصالح هاشمی گلپایقانی دبیر جنجالی و پرحاشیه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نامه ای به سید ابراهیم رئیسی با تجمیع برخی سازمان ها و رده ها «وزارت خانواده و جوانان جمعیت» را تشکیل داد. این ستاد شامل: معاونت امور زنان و خانواده، سازمان بهزیستی، مستمری بگیران وزارت رفاه، کار و امور اجتماعی، سازمان بازنشستگی کشوری، معاونت جوانان وزارت ورزش و سازمان امور اجتماعی کشور پیشنهاد می شود.

وی با اشاره به اصول 10 و 21 قانون اساسی، نقش اساسی خانواده در جامعه اسلامی و استواری روابط خانوادگی بر اساس موازین شرعی و اخلاقی، تضمین حقوق زن در همه ابعاد با رعایت موازین اسلامی و ایجاد شرایط مساعد را بر شمرد. رشد شخصیت زن مهم است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفت: موفقیت و استحکام خانواده موجب موفقیت و پیشرفت جامعه می شود و از سوی دیگر شکست و ناپایداری خانواده موجب بروز مشکلات و بحران هایی در جامعه می شود. جامعه آسیب پذیر و عامل خانواده اجتماعی مشکل است.
در این نامه با اشاره به مسئولیت 23 نهاد برای پیگیری و درمان آسیب های اجتماعی در کشور و دریافت اعتبار برای این منظور آمده است: اما نتیجه و نتیجه کار این نهادها در سطح جامعه مشخص نیست و ما با افزایش آسیب ها و تنوع آن ها مواجه هستند و در این زمینه هیچ حوزه ای پاسخگو نیست و هر نهادی مقصر مشکلات را به گردن دیگران می اندازد و هر موضوعی که متولیان متعدد و بدون نهاد پاسخگو داشته باشد به همین سرنوشت دچار خواهد شد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، پیش بینی، پیشگیری و مقابله با پدیده ها، معضلات و آسیب های اجتماعی مانند طلاق، کودکان کار، تکدی گری و… را بدون اجرای متمرکز و تخصصی غیرممکن دانست. مدیریت و همچنین ایجاد تداوم نهادی.

از دیگر دلایل اصلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای تشکیل وزارت «خانواده و جوانان جمعیت» در این نامه، توجه دوگانه به حوزه زنان، خانواده و جمعیت است. پایداری مراکز تصمیم‌گیری و ارتباط مستمر آن‌ها با یکدیگر برای جلوگیری از مسئولیت‌پذیری، خاطرنشان کرد: نهادهای تصمیم‌گیری و نهادهای اجرایی در جزایر فعالیت می‌کنند و در کنار آن هدف‌گذاری مناسب منابع و امکانات و افزایش آن را افزایش می‌دهد. پس انداز و بهره وری

پیشنهادی برای انحراف از نظام و دولت

این چهره جنجالی از کارکنان آمربا به این دلیل شهرت دارد که در جدیدترین پیشنهاد خود، پس از شروع اعتراضات، با نادیده گرفتن نارضایتی عمومی از برخورد خشن، به جای فرهنگ سازی پیرامون حجاب، پیشنهاد تاکسی هایی را ارائه کرده است که توسط افرادی که از حجاب استفاده نمی کنند. با حجاب باید جریمه شوند تا بخش بزرگی از مشکل حجاب حل شود. او اکنون با این پیشنهاد نشان می دهد که مشکل را همچنان در خانواده ها می بیند نه در ساختارهای سیاسی، فرهنگی و امنیتی کشور. سوالی که در دو ماه اخیر مورد تایید و تاکید جامعه شناسان قرار گرفته است. اکنون محمد صالح هاشمی گلپایقانی با پیشنهاد جدید خود در تلاش است تا توجه متولیان را به سمت ضعف ساختاری نهادهای اجتماعی در کشور سوق دهد و همه چیز را به گردن خانواده ها بیندازد. جایگاهی که بدون شک می تواند نشانه هایی از اختلال در عملکرد دولت و حتی نظام داشته باشد. بی دلیل در پاسخ به موضع سابق این چهره جنجالی؛ برخی از نیروهای ارزشی و اصولگرای حامی دولت و نظام تلویحاً آن را مصداق «نفوذ» دانسته و خواستار حذف آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید