انحصار تعمیرات تخصصی پالایشگاه توسط جوانان ایرانی شکسته شده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; واقعاً هیچ خبر بدتری وجود ندارد. یکی از راکتورهای پالایشگاه شازند ترکیده است که علاوه بر خطرات ناشی از انفجار و وارد شدن خسارات جانی و مالی غیرقابل جبران، بر روند تولید نیز تاثیر می گذارد.

واحد ایزوماکس در پالایشگاه شازند که تحت حداکثر فشار و دمای 420 درجه سانتیگراد قرار دارد.

اخیرا رآکتور این واحد راهبردی به دلیل عملکرد بسیار مهم و حیاتی برای تولید پالایشگاه به شدت آسیب دید و عملاً نگهداری آن غیرممکن بود و این بدان معناست که فاجعه دور از انتظار نیست. .

تشخیص کارشناسان توقف فعالیت این بخش بود اما این موضوع برای صنعت کشور گران تمام شد و زیان بزرگی تلقی شد.

ریسک بالا در تعمیرات پیچیده راکتور …

مرمت آن نیز مشروط به تعمیراتی است که تاکنون در کشور انجام نشده است، اکنون تنها راه استادان و متخصصان شرکت ملی نفت ایران تعمیر اساسی این راکتور عظیم و پیچیده است، کاری بزرگ که هرگز انجام نشده است. قبل از کشور.و در صورت بروز خطا می تواند خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری به بار آورد.

ادامه رآکتور معادل یک انفجار بزرگ و یک فاجعه بزرگ است. این در شرایطی است که قدرت این راکتور هیدروکربن های سنگین بی مصرف از واحد تقطیر نفت خام است.

سه راکتور پالایشگاه امام خمینی شازند در واقع قلب تپنده این پالایشگاه برای تولید انواع فرآورده ها هستند. گازوئیل، نفت سفید و پروپان بوتان از مهمترین محصولات واحد ایزوماکس پالایشگاه امام خمینی شازند است که از نظر ارزش افزوده محصول، واحد بسیار مهم و سودآوری است.

کارگاه صنعتگران جوان ایرانی …

با توجه به اینکه ژاپن مالک فناوری و سازنده این راکتورها است و تمامی روش های ساخت و تعمیر این راکتورها در انحصار است، مقامات نفتی این کشور رایزنی هایی را با این شرکت ژاپنی آغاز کرده اند، اما مبلغ پیشنهادی برای تعمیرات اساسی راکتور توسط یک خارجی با قدردانی فراوان چشمان اعلام کرد که امکان تعمیرات اساسی در سایت پالایشگاه وجود ندارد و راکتور باید از پالایشگاه خارج شود.

این موضوع در شرایطی که هنوز چنین قطعه پیچیده و عظیمی در کشور تخصصی نشده است، موضوع را بسیار سخت کرد و بر حساسیت موضوع افزود.

این در حالی است که در دنیا تکنولوژی چنین دستگاه هایی تنها در اختیار یک یا دو کشور است.

اعتماد به نفس، رمز پیروزی…

اعتقاد به ثروت و اعتماد به نفس جوانان فداکار ایران اسلامی افتخار و برگ زرین دیگری را در تقویم جوایز کشور رقم زده است.

پیش از این گفته می شد تعمیر این نوع راکتور در انحصار تعداد کمی از کشورهای جهان است، اما در این بین شرکت ماشین سازی اراک قول تعمیر این راکتور را داد و موفق هم شد.

مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک می گوید: این راکتور به دلیل خرابی یکی از توزیع کننده های گاز هیدروژن سرد و ایجاد 4 ترک در قسمت حساس نازل ورودی از کار افتاده بود که توسط مهندسان و تکنسین های شرکت ماشین سازی اراک تعمیر شد.

این موفقیت بی نظیر برای اولین بار در کشور با اتکال به خدا و با تکیه بر علم و فناوری برای انجام کاری محقق شد. کارهای زیادی به عنوان تعمیرات اساسی و تخصصی پالایشگاه امام خمینی شازند که قبل از شروع عملیات زیر سوال رفته بود، تاکنون توسط متخصصان توانمند ایرانی با موفقیت انجام شده و ورق طلا به افتخار کشور به ثبت رسیده است. صنعت.

همچنین قطعات ذوب و تولید این پروژه مانند فلنج ها و واحدهای راکتور آزمایشی با آلیاژ و نیازمندی های خاص برای اولین بار در ایران در شرکت ماشین سازی اراک انجام شد.

آغاز تبلور ایمان و اراده…

طی این عملیات گسترده ابتدا قطعات و تجهیزات لازم در کارگاه های کارخانه تولید شد و همزمان تعمیرات اساسی راکتور آسیب دیده در سایت پالایشگاه در دستور کار قرار گرفت.

کارشناسان شرکت ماشین سازی اراک در ادامه به این نتیجه رسیدند که نیازی به خارج کردن راکتور از مدار نیست و همزمان با تولید محصول دو راکتور دیگر، ترک های آسیب دیده راکتور طبق استانداردهای بین المللی ترمیم می شوند و راکتور سوم پس از نهایی شدن. کارشناسان تست و تایید به زنجیره تولید بازگشتند.

قیمت بسیار پایین؛ نرخ ارز بالا …

این تعمیرات اساسی تنها با 100 میلیارد تن اعتبار انجام شد که در صورت برون سپاری به شرکت های خارجی چندین برابر این هزینه خواهد بود و این موفقیت بی نظیر برای پالایشگاهی که تولید آن برای کشور ارزشمند است با عزم جدی. صنعتگران برای رسیدن به اوج اوج توسعه و رشد خود را نشان می دهد.

صنعتگران پرتلاش ایرانی با شکستن انحصار تعمیرات تخصصی تجهیزات پالایشگاهی در جهان بیش از هر زمان دیگری آماده برداشتن قدم های بعدی هستند و این موفقیت بی بدیل امت همیشه سرافراز اسلامی را به نمایش می گذارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید