انسداد حساب صادرکنندگان چک برگشتی را از امروز آغاز کنید


ساعت: 11:36
تاریخ انتشار: 1401/03/07
کد خبر: 1842037

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی اعلام کرد؛

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: طرح قانونی توقیف وجوه صدور چک برگشتی به میزان کسری مبلغ چک در حساب های بانکی از امروز آغاز شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهران محرمیان گفت: روند انسداد حساب صادرکنندگان چک برگشتی به صورت تدریجی و بر اساس ترتیب ارسال چک به بانک مرکزی است. و این روند در روزهای اول طرح بر اساس تعداد مورد انتظار انجام می شود و پس از جمع آوری بازخورد پروژه از بانک ها، این روند برای تمامی چک های برگشتی تا حدود یک هفته تمدید می شود.

محرمیان گفت: در بانک ها مرسوم است که قبل از برگشت چک توسط شعب بانک با مشتری تماس گرفته شود و معمولاً به صادرکننده فرصت کوتاهی داده می شود تا حساب خود را پر کند تا چک برگشت نخورد اما اگر بانک چک را برگشت دهد. “به طور خودکار و خودکار انجام می شود.

وی افزود: در لحظه استرداد چک اطلاعات چک برگشتی به بانک مرکزی ارسال می شود و از آن لحظه بانک مرکزی فرآیند بلوکه کردن کسری چک برگشتی را در حساب های فردی افراد آغاز می کند.

قائم مقام بانک مرکزی گفت: بانک ها موظفند برای استرداد چک به صادرکننده پیامک ارسال کنند و همچنین روند بلوکه شدن وجوه را آغاز کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه در قانون پیش بینی شده مسدود شدن وجوه است نه برداشت آن. بنابراین، طبق قانون، بانک مرکزی مبالغ و سایر مواردی را که در قانون چک های برگشتی وجود دارد، از جمله اینکه آیا شخص باید با دارنده وجه و رضایت نامه او تماس بگیرد یا شکایت کند، مسدود می کند، قوه قضاییه همچنان پابرجاست و تنها اتفاق جدیدی که افتاده حمایت از حقوق افراد است به طوری که وقتی فردی به دادگاه مراجعه می کند این مبالغ بلوکه شده در حساب چک موجود است تا در دادگاه برداشت شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید