اهمیت ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه/تمجید رئیس اجرایی از چابکی و سرعت دیوان محاسبات


ساعت: 13:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۰۱
کد خبر: 1884888

مدیرکل دیوان محاسبات استان تهران در گفتگو با دانا؛

مدیرکل دیوان محاسبات استان تهران با اشاره به کارکردهای گزارش برداشت بودجه گفت: ارائه زودهنگام این گزارش در تاریخ دیوان محاسبات بی سابقه بود که مورد استقبال مجلس قرار گرفت و تاثیرات زیادی در تصمیم گیری خواهد داشت. – ساخت در مناطق اقتصادی کشور.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر، راه دانا; بررسی ها و اخبار منتشر شده در روزهای اخیر نشان می دهد اقدامات انقلابی در حسابرسی آنلاین اجرای بودجه کشور که پس از روی کار آمدن دولت جدید افزایش چشمگیری داشته است، منجر به ارائه گزارش بودجه سال جاری به مجلس پس از 6 ماه – زودتر از موعد – شده است. نسبت به اصطلاح قانونی

ابراهیم نامداری مدیرکل دیوان محاسبات استان تهران در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وی با توجه به اهمیت تهیه زودهنگام این گزارش اظهار داشت: بر اساس ماده ۲۱۹ قانون آئین نامه جاری مجلس، دیوان محاسبات مکلف است تا پایان دی ماه سال بعد گزارش کسر بودجه را تهیه و ارائه کند. در آخرین

وی ادامه داد: تاکنون به این صورت انجام می شد و معمولا در دهه فجر هر سال این گزارش به مجلس و دولت ارائه می شد و به دلیل این ارائه در پایان چرخه مالی یک سال، دولت که برنامه ریزی خود را انجام می داد. بودجه در پایان شهریور و تا اواسط دسامبر به مجلس ارائه شد که ارائه دیرهنگام این نوع گزارش‌ها باعث شده است که کارمندان دولت گزارشی از اثربخشی اقدامات گزارشگری خود در سال جاری نداشته باشند.

مدیرکل دیوان محاسبات استان تهران تصریح کرد: از سوی دیگر به دلیل دریافت دیرهنگام این گزارش انصراف، نمایندگان مجلس عملاً نتوانستند از این اطلاعات در خصوص عملکرد دولت و ادارات اطلاعات مفیدی کسب کنند. در زمان لازم و این مسائل منجر به اثربخشی مورد نیاز گزارش تفریق شده است

وی تاکید کرد: امسال برای اولین بار با راهنمایی تمامی مدیران، کارشناسان و کارکنان این گزارش بیش از 4 ماه زودتر از سال های گذشته تدوین و ارائه شد که به انصاف مورد توجه و استقبال نمایندگان مردم قرار گرفت و مورد توجه قرار گرفت. در اصلاحیه بودجه 1401 نیز مورد توجه و استفاده قرار گرفت.

وی درباره تاثیرات این عملکرد گفت: حذف بند 4 قانون بودجه که مورد اعتراض دیوان محاسبات قرار گرفت، از دستاوردهای این بررسی و گزارش اولیه بود که علاوه بر این نکات ویژه، قابل بررسی در بودجه 1400 است که در این گزارش در دستور کار مجلس و دولت قرار دارد و همراه با گزارشات، مصوبات قانون بودجه، گزارش حسابرسی عملکرد که سه مولفه کارایی را مد نظر دارد، اثربخشی و کارایی اقتصادی، همراه با پیشنهاد راه حلی برای کارایی بیشتر در این گزارش گنجانده شده است.

وی ادامه داد: بر اساس دستور آقای بذرپاش و راه اندازی سامانه حرکت قیمت، همراه با گزارشات، خروج فعل در دستور کار همکاران دیوان محاسبات قرار گرفت که در آن زمان در تاریخ بی سابقه بود. دیوان محاسبات تا جایی که رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مردم در خردادماه از چابکی و سرعت اتاق محاسبات تجلیل کردند.

به گزارش را دانا؛ بررسی نحوه اجرای بندها، بندها و تبصره های منتخب قانون بودجه سال 1401 کل کشور مؤید این است که از مجموع 110 بند، 10 درصد (11 امتیاز) با اجرای کامل، 40 درصد (44 امتیاز) ناقص است. اجرا و 50% (55 مورد) با عدم عملکرد.

دیوان محاسبات در این گزارش اعلام کرد که به غیر از درآمد مالیاتی با 79.5 درصد وصول و سایر درآمدها با 51.5 درصد وصول، در سایر بخش‌ها از جمله درآمد گمرکی، فروش نفت، نقل و انتقال اموال و منابع منقول و غیرمنقول ناشی از واگذاری پروژه‌ها با تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، عملکرد مجموعه منابع کمتر از حد انتظار بود، بنابراین میزان وصول آنها بین 0.04 تا 15.3 درصد مبالغ مصوب دو ماهانه برآورد شد.

در مجموع بیش از 123 هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه ای، بیش از 1460 میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای و بیش از 27 هزار میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی های مالی بین دستگاه های اجرایی کشوری و استانی در خصوص وام ازدواج بانک سپه مورد توافق قرار گرفته است با 3176 فقره، بانک ملی با 5909 فقره، بانک تجارت با 583 فقره و بانک کشاورزی با 4277 فقره وام ازدواج تا پایان اردیبهشت ماه 1401 به متقاضیان توزیع می کنند.

بیشترین ردیف درآمد گمرکی مربوط به درآمدهای ناشی از اجاره ساختمان و اراضی، درآمد حاصل از عوارض گمرکی واردات میوه و تره بار و سموم کشاورزی و درآمد حاصل از وصول حقوق گمرکی تولید و واردات است. از وسایل نقلیه عمومی

بررسی های دیوان محاسبات از پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری نشان می دهد که در 1401 دستگاه از مجموع 2276 دستگاه اجرایی، تنها 693 دستگاه حداقل یک لیست حقوق و مزایا را با وضعیت تأیید نهایی در موارد فوق ثبت کرده اند. سامانه، و تعداد 1573 لیست دستگاه های اجرایی بارگذاری نشده است.

در این تاپیک بخوانید:

تحقق ۷۹ درصد مالیات/ اولین گزارش کسر بودجه از سال ۱۴۰۱ منتشر شد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید