اولیانوف: در جریان احیای برجام، نباید تمام تقصیرها متوجه ایران شود

اولیانوف: در جریان احیای برجام، نباید تمام تقصیرها متوجه ایران شود

روز جدید مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات وین به آخرین اظهارات مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره این مذاکرات واکنش نشان داد و از ایران به دلیل وضعیت کنونی روند از سرگیری برجام انتقاد کرد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین و مذاکره کننده ارشد این کشور در مذاکرات وین، در واکنش به اظهارات اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین، گفت: به نظر می رسد که من مقصر هستم. این است که مذاکرات در وین به بن بست رسیده است. اگر چنین است، این وضعیت نتیجه چند عامل است.

اولیانوف ادامه داد: این عادلانه نیست که بخواهیم همه تقصیرها را به گردن ایران بیندازیم. مذاکرات بیش از حد به دستور کار سیاسی داخلی طرف دیگر مذاکره بستگی دارد.

این اظهارات اولیانوف پس از آن مطرح می شود که هماهنگ کننده مذاکرات در وین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با بیان اینکه فکر نمی کنم دیدار با سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران مفید باشد، ابراز امیدواری کرد. باز شدن توافق هسته ای با ایران کاهش یافته است.

بورل در گفت‌وگو با پولیتیکو در حاشیه این نشست گفت اتحادیه اروپا همه کشورها را تشویق می‌کند تا “در نهایت ده متر آخر را در روند احیای برجام طی کنند.” [توافق هسته‌ای]نیز از طریق’. اما او همچنین گفت که انتظار ندارد به این زودی ها در جریان مذاکرات میانجیگری اتحادیه اروپا پیشرفتی در این زمینه حاصل شود.

هماهنگ کننده مذاکرات در وین گفت: طی سه ماه گذشته این تعامل و فرآیند چند مرحله ای نزدیک و هماهنگ بوده است. فعالیت بین طرف های مذاکره کننده نتیجه را بهبود بخشید. اما در هفته های اخیر، اینطور نبوده است. ما در حال حاضر در بن بست هستیم.

وی با تلاش برای مقصر دانستن وضعیت کنونی ایران در مذاکرات وین، گفت: آخرین پیشنهاد، آخرین خواسته ایران، واقعاً در راستای توافق نبوده و اگر باید بگوییم آیا قرار است در این هفته اتفاقی بیفتد. ، من می گویم “من اینطور فکر نمی کنم.”

بورل در پاسخ به این سوال که آیا مایل است با رئیس جمهور ایران دیدار کند، گفت: «به من قول داده شده بود که در دوحه برگزار شود.» آنها به وین رفتند. من اینطور فکر نمی کنم، امیدوارم این موضوع از طریق ملاقات با رئیس جمهور حل شود.

در هفته‌های اخیر، ایالات متحده و ایران درباره واکنش‌های یکدیگر به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، گفت‌وگوی نهایی آن را بررسی کرده‌اند. پیش نویس متن و پیشنهاد نهایی برای دستیابی به توافق برای ازسرگیری توافق هسته ای. ایران پیشنهادات خود را در مورد متن پیش نویس توافقنامه و پاسخ آمریکا به اتحادیه اروپا ارائه کرد.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشستی خبری در این باره گفت: ما در این حوزه هستیم تا به پایان خوش این ماراتن و اهداف جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع ملی و در در عین حال، با آماده‌سازی فرآیند برای شکل‌گیری فضای سازنده در حوزه روابط بین‌الملل و کمک به تثبیت چارچوب‌های بین‌المللی و سیاسی چندجانبه به عنوان چارچوبی مناسب برای حل بحران‌های پیچیده، مسئولانه عمل کردیم. ایران نظرات خود را به طرف اروپایی رسانده و منتظر شنیدن نظر و پاسخ طرف مقابل هستیم.

وی تصریح کرد: پاسخ ایران سازنده، شفاف و مشروع بوده است و در صورت وجود اراده سیاسی متقابل می تواند زمینه را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و دستیابی به توافق در زمان کوتاه فراهم کند.

کنعانی تاکید کرد: رفع تحریم ها و منفعت اقتصادی برای ملت ایران یکی از اهداف اصلی ما است و ایران در این زمینه تلاش می کند و این یکی از اولویت های اصلی تیم مذاکره کننده ایرانی است.

دیدگاهتان را بنویسید