حسن رسولی: اصولگرایان دیگر نمی توانند همه تقصیرها را به گردن روحانی بیندازند

حسن رسولی: اصولگرایان دیگر نمی توانند همه تقصیرها را به گردن روحانی بیندازند

روز جدید حسن رسولی از چهره های سیاسی اصلاح طلب به جماران گفت: امروز همه ارکان نظام از قوای سه گانه گرفته تا نهادها و مراجع تأثیرگذار مانند حوزه های علمیه و سایر مراکز مؤسس در سطح کلان هستند و فکر می کنم در یک سطح است. سه مرجع در سطح کلان از یک سو در مجموع در قبال جریان اصولگرا مسئول هستند، زیرا در این شرایط نمی‌توان جلوتر رفت و مشکلات و موانع موجود را طراحی و به دیگران نسبت داد. و قیچی می کند و با مشکلات مهم کشور مانند اقتصاد داخلی و روابط خارجی و پرونده ها مواجه می شود. هسته مرکزی در مجموع باید تصمیم بگیرد.

حسن رسولی یکی از چهره های سیاسی اصلاح طلب گفت: امروز جریان اصولگرا نمی تواند همه تقصیرها را به گردن افرادی مانند آقای حسن روحانی و امثال اینها بیندازد. زیرا امروز همه ارکان نظام از قوای سه گانه گرفته تا نهادها و مراجع تاثیرگذار مانند سمینارها و مراکز موسس، همه در سطح کلان هستند و به نظر من ایجاد تعادل بین این سه قوه در سطح کلان بر عهده این نهاد است. جاری. کل

حسن رسولی از چهره های سیاسی اصلاح طلب در گفت وگو با جماران در پاسخ به این سوال که هماهنگی دولت و مجلس چقدر طول کشیده است و این انتقادات اولیه نمایندگان مجلس به دولت را چگونه می بینید؟ وی به جماران گفت: به نظر من همسان سازی سه قوه که ویژگی کنونی ساختار قدرت در ایران است از دو منظر قابل تحلیل و ارزیابی است. سطح اول «سطح خرد» به معنای روابط و مناسبات این سه قوه بر حسب جایگاه مستقل آنها بر اساس اصل 57 قانون اساسی است که هر یک از این سه قوه از نظر اختیارات و مسئولیت ها در حوزه و عرصه ای خاص ایفای نقش می کنند. .

نمایندگان باید پاسخگوی مردم حوزه انتخابیه خود باشند

وی افزود: به عنوان مثال، 290 نماینده مجلس که اتاق ملت را در پارلمان ملی تشکیل می‌دهند، دو نقش قانون‌گذاری و نظارتی دارند، در حالی که در عمل با حوزه مردمی مرتبط هستند و از نظر چالش‌ها، تنگناها و … ابعاد مختلف زندگی انسان به ویژه معیشت آنها مورد توجه و پرسش قرار می گیرد و همه این مطالبات از موضع مشترک قوای سه گانه و از موضع یک جریان اصولگرا قابل پاسخگویی نیست.

قدرت اجرایی نیروی حاضر در صحنه است

این چهره سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: اخیرا در حاشیه زاینده رود با هم درگیر شده ایم و با تجمع بی سابقه ای روبرو هستیم، آیا نمایندگان استان اصفهان و شهر اصفهان می توانند در مقابل این تجمع از موضع واحد دفاع کنند؟! ” قوه قضائیه در واقع مرجعی است که رأس دعاوی افراد جامعه علیه یکدیگر است و در واقع هیچ تکلیفی جز اجرای عدالت ندارد، لذا در دو حوزه پیشگیری و کنترل جرم و در واقع اقدامات غیرقانونی، قوه مجریه است. صحنه و این میدان عمل است و باید در تمامی مشکلات پیش روی کشور عملگرایانه عمل کرد و نمی توان به معنای خطی و از پیش تعیین شده سیاسی رفتار کرد.

آیا امیرعبدالیان و باقری کنی می توانند با ادبیات قبلی درباره برجام صحبت کنند؟!

سیدحسن رسولی گفت: به عنوان مثال دیپلمات های دولت سیزدهم امروز حضور دارند و در زمینه مذاکرات هسته ای فعال هستند. آیا در میدان عمل و اجرا هستند که با همان ادبیات و مواضع در مهم ترین مسائل حوزه سیاست خارجی که موضوع اصلی است، بپردازند؟! پاسخ قطعا خیر است و پاسخ منفی است. بنابراین در ذات سه وظیفه قوای سه گانه کشور مواردی وجود دارد که نمی توان در قالب یک مجموعه منسجم حرکت کرد.

وی افزود: نمونه مشخص تر این است که دو وزیر پیشنهادی رئیس جمهور هر دو توسط مجلس رد شدند، در واقع نماینده مجلس هستند یا باید با انتقاد بیش از یک میلیون خانواده تحصیلکرده مواجه شوند. برای یک رویکرد واقع بینانه؛ از آنجایی که سطح این دو وزیر از جایگاه وسیع و والای نهاد آموزشی فاصله داشت، این واقعیت را پذیرفتند و طبیعتاً این اختلافات و تنش ها به وجود می آید. به نظر من این موارد در سطح خرد است.

هیئت امنا حتی به یک اصلاح طلب معروف هم اجازه کاندیداتوری نداد!

رسولی با اشاره به رد صلاحیت بسیاری از کاندیداهای اصلاح طلب گفت: در سطح کلان علاوه بر همه مشکلاتی که در دو انتخابات اخیر در کشور به وجود آمد، انتخابات مجلس 98 کمتر از دو انگشت با اصلاح طلبان سراسر کشور فاصله داشت. حوزه انتخابیه کشور هنوز جای رقابت وجود داشت، مثلاً در تبریز دکتر پزشکیان بود و مجلس تقریباً یک مجلس یک دستی شد، در انتخابات ریاست جمهوری هیأت امنا پا را از این هم فراتر گذاشت و حتی یک اصلاح طلب معروف را هم نگذاشتند. مجدداً – پیش از این، به تدریج چهره هایی مانند آقای لاریجانی و شریعتمداری را رد می کرد، که عملاً رقابت را به یک بن بست خاص سوق داد، نوعی رقابت سیاسی.

اصولگرایان دیگر نمی توانند همه تقصیرها را به گردن روحانی بیندازند

وی ادامه داد: با وجود آثار و پیامدهای مخربی که این رفتار هیئت امنا برای ایران و ایرانیان داشته است، به نظر من در شرایط کنونی دیگر با شکاف و نفاق قدرت در سطح کلان مواجه نیستیم. نمی‌توان همه تقصیرها را به گردن افرادی مانند آقای حسن روحانی و امثال اینها انداخت. زیرا امروز همه ارکان نظام از قوای سه گانه گرفته تا نهادها و مراجع تأثیرگذار مانند حوزه های علمیه و سایر مراکز مؤسس، همه در سطح کلان هستند و به نظر من همسویی این سه قوه در سطح کلان بر عهده این نهادها است. جریان . . چرا که در این شرایط نمی توان جلوتر رفت و مشکلات و موانع موجود را طراحی و به دیگران نسبت داد و به قول معروف ریش و قیچی دارند و با مشکلات مهم کشور مانند اقتصاد داخلی و روابط خارجی روبرو هستند. هسته به طور کلی باید تصمیم بگیرد.

برابری قدرت مسئولیت اصولگرایان را سنگین تر می کند

رسولی گفت: همه ما به اختلافات سه قوه و برخی از مصادیق مطرح شده از جمله وزیر آموزش و پرورش که در سطح بالا مخالفت و مشکلات بزرگی در کشور (به ویژه در حوزه هسته ای)، این وضعیت یکنواخت باعث می شود که مسئولیت گروه بسیار سنگین باشد و چه بخواهند به برجام برگردند و چه خدای ناکرده تصمیمات سختی بگیرند و هزینه ها و منافع این فرصت تصمیم گیری تنها نیست. برای مردم امروز ایران، بلکه در تاریخ و آینده و نسل آینده آشکار و ماندگار خواهد بود.

وی گفت: نکته آخر اینکه به نسبت این مسئولیت سنگینی که بر عهده دارند، هم در مجلس و هم در دولت و هم در قوه قضائیه دلسوز قدرت کامل دارند، شاید مسائل مربوط به این تصمیمات آسان شود. دقیق تر و سریع تر باشید. به نظر من در سطح کلان و راهبردی برابری وجود دارد و نقض نشده است. این نوع اختلافات که نمونه هایی از آنها را ذکر کردم در سطح خرد اجتناب ناپذیر است و بروز آنها به ساختار حاکمیت واحد لطمه ای وارد نمی کند.

این چهره سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: فکر می کنم ما به عنوان یک شهروند ایرانی باید منتظر باشیم تا ببینیم این یکنواختی حکمرانی کلان در مواجهه با چالش ها و چالش های شدید کشور چه نتایجی خواهد داشت. البته اگر این امر به نتیجه مثبتی منجر شود باید از آنها حمایت کنیم و اگر خلاف مسیر منافع ملی است البته به عنوان حق شهروندی باید از آنها انتقاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید