اولین جشنواره ملی تولید و صادرات انار برگزار می شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب؛ نخستین جشنواره ملی تولید و صادرات انار ساوه 20 تا 22 آبان ماه در مجتمع تاریخی مسجد جامع شهر ساوه، پایتخت انار ایران برگزار می شود.

رویکرد ملی این جشنواره ارائه ظرفیت های گردشگری، تاریخی، فرهنگی، کشاورزی و صنعتی و نمادسازی شهر ساوه با اولین محصول آن یعنی انار است که در قالب برپایی غرفه های فروش، ارائه و مشاوره در زمینه انار و صنایع وابسته.

انار یکی از میوه های درختی است که اغلب قرمز و گاهی سفید است یا رنگ هایی بین این دو دارد، اغلب با پوست قرمز و گاهی سیاه یا تقریباً زرد. این میوه در کشورهایی مانند ایران، پاکستان، افغانستان و عراق یافت می شود و جزو 10 میوه برتر جهان است.

در ایران ساوه، نی ریز، بجستان و فردوس به ترتیب بزرگترین تولیدکنندگان انار هستند و تقریباً تمام ایران انار ساوه را به عنوان یک خوراکی ملی و بین المللی می شناسند.

کیفیت انار ساوه را در هیچ کجای کشور نمی توان یافت و یک برند معروف جهانی است که شهرت بین المللی دارد و ویژگی های منحصر به فرد آن مانند طعم، رنگ، شکل و ظاهر یکنواخت و زیبا، کیفیت و ماندگاری بالا از دلایل محبوبیت آن است. این محصول نه تنها در کشوری که جهان شد. به همین دلیل سیو به شهر یاقوت سرخ معروف است.

سطح زیر کشت باغات حاصلخیز انار ساوه بیش از 10 هزار هکتار است و سال گذشته پنج سال پس از گذشت پنج سال از خاطره تلخ سرمازدگی درختان انار در سال 1395 و با احیای باغات پس از حذف در مجموع 150 هزار تن انار از باغات این منطقه جمع آوری شد. در عین حال پیش بینی می شود امسال 160 هزار تن انار از باغات شهرستان ساوه جمع آوری شود.

به گفته معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه، سال گذشته 17 هزار و 700 تن انار به سراسر کشور صادر شد و این در حالی است که حداقل 25 درصد از باغات شهرستان ساوه قابل صادرات است که نسبت به کل کشور رقم بسیار بالایی است اما در حال حاضر 2 تا 5 درصد انار ساوه صادر می شود.

با توجه به برداشت انار ساوه در آبان ماه، برگزاری این جشنواره در این راستا می تواند شور و نشاط باغداران را در برداشت انار از باغات خود دوچندان کند و سعی کند انار ساوه را بیشتر مورد استقبال قرار دهد و سهم خوبی در بازارهای دخی داشته باشد و با استفاده از آن، خارجی ها را جذب کند. محموله های صادراتی


0fd01938 586a 46bf 8534 69482daa9e9b خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید