اولین مصاحبه مجیدی پس از جدایی از استقلال; جدایی برام سخت بود!

فرهاد مجیدی، سرمربی فصل گذشته استقلال پس از قهرمانی در لیگ برتر، آبی ها را ترک کرد و به اتحاد کولبا امارات پیوست. انتقالی که شایعات و شایعات زیادی به پا کرد و بسیاری از هواداران استقلال به خاطر این جدایی از سرمربی خود ناراحت شدند.

مجیدی شامگاه یکشنبه مهمان برنامه ضربة البدایة شبکه الریاضیه امارات بود. وی با حضور در استودیو برنامه اولین مصاحبه مفصل خود را انجام داد و در مورد مسائل مختلف صحبت کرد. شروع مربیگری، جدایی از استقلال و وضعیت اتحاد کولا موضوعاتی بود که سرمربی استقلال فصل گذشته درباره آن صحبت کرد.

مجری این برنامه گفت و گو را اینگونه آغاز کرد: بیش از 21 سال است که فرهاد را می شناسم و اولین گفتگوی ما به سال 1380 برمی گردد و در این گفتگو زمانی که فرهاد تازه وارد امارات شده بود، درباره شخصیت او صحبت کردیم. چه در داخل و چه خارج از زمین، او شخصیت خاصی دارد که باعث می شود همیشه بخواهید با او صحبت کنید. فرهاد سابقه بسیار خوبی در لیگ ما دارد و در 4 تیم مطرح اماراتی بازی کرده و به قهرمانی آسیا رسیده است. او بازیکن بزرگی است و با استقلال در لیگ ایران به موفقیت بزرگی دست یافت. او یک مربی جوان است.

متن گفتگوی فرهاد مجیدی با شبکه امارات را در زیر می خوانیم:

بازیکن فرهاد چگونه وارد عرصه مربیگری شد؟ برای سرمربیگری استقلال و مدیریت یکی از بهترین تیم های ایران کجا کار کردی؟

مجیدی: سال گذشته که با آقای برونو متسو در الغرافه کار می کردم، او به من پیشنهاد داد که تمرینات خود را شروع کنم. وقتی فوتبال را تمام کردم به لندن رفتم و دوره های مربیگری را گذراندم. دوره های مربیگری را به مدت چهار سال در انگلیس گذراندم. سپس از طریق یکی از دوستانم 8 ماه در تیم زیر 17 سال اسپانیول کار کردم. سپس هدایت تیم ملی زیر 23 سال ایران را بر عهده گرفتم و سرمربی استقلال شدم.

در بین این تیم ها سطح اسپانیول بالاترین سطح را داشت. آیا این تیم برای سرنوشت شما تعیین کننده است؟ به خصوص که تیم زیر 17 سال بود و شما از تیم بزرگسالان پیشی گرفتید.

مجیدی: متسو به من تاکید کرد که اگر می خواستم مربیگری کنم ابتدا باید در تیم های اصلی کار کنم و این فرصت را داشتم که با تیم زیر 17 سال اسپانیول کار کنم. خیلی دوست داشتم در آنجا به کار ادامه دهم، اما چون سرمربی استقلال (استراماخونی) رفته بود، به این تیم دعوت شدم و دیدم استقلال به من نیاز دارد، تمریناتم را در آنجا شروع کردم.

اولین تجربه بزرگ شما در ایران با استقلال بود. از این سوال نمی ترسیدی؟

مجیدی: من عموماً عاشق چالش در زندگی ام بوده ام. زمانی که سرمربی استقلال شدم، بسیاری از هوادارانی که من را دوست داشتند از من خواستند که این پیشنهاد را نپذیرم و از صحنه مربیگری بروم. اما من همیشه این چالش ها را در زندگی ام دوست دارم. منظورم این است که من همیشه دوست دارم تجربیات جدید و کارهایی را انجام دهم که خیلی ها می گویند نمی توانید انجام دهید. سپس من و استقلال در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کردیم و توانستیم الریان قطر را 5 بر صفر شکست دهیم. دیدار از استقلال برای من تجربه خوبی بود. می دانید که استقلال تیم بزرگی است و شرایط برای مربیگری در تیم های بزرگ واقعا سخت است. اما خدا را شکر که موفق شدم. اکنون به دنبال تجربه جدیدی در عرصه مربیگری هستم و به همین دلیل به فوتبال امارات آمدم.

می خواهم در مورد انتقال شما به اتحاد کولابا بپرسم. مذاکرات و تصمیم گیری ها چگونه پیش رفت؟ خیلی سریع تصمیم گرفتی برای جدایی به فوتبال امارات بیایی یا این روند زمان بر بود؟

مجیدی: واقعیت این است که جدایی از استقلال برایم خیلی سخت بود. شب به این موضوع فکر کردم و هواداران استقلال را در ذهنم داشتم. چون می دانستم ممکن است از رفتن من ناامید شوند، اما فوتبال حرفه ای ایجاب می کند که دوره های دیگر را ببینی و فضاهای دیگری را تجربه کنی. زمانی که باشگاه اتحاد کولابا با من صحبت کرد به این پیشنهاد فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که می توانم در کشور دیگری به تمرینات خود ادامه دهم. این دریچه جدیدی به یادگیری من بود. الان خوشحالم چون امارات برای من جای جدیدی نیست. من و خانواده ام سال هاست در این کشور زندگی می کنیم. هر دو فرزند من در امارات به دنیا آمدند و در اینجا به مدرسه می روند. به همین دلیل از این پیشنهاد استقبال کردم. از ادامه تمرینات در امارات بسیار خوشحالم.

می خواهم در مورد تیم جدید اتحاد کولابا صحبت کنید. این تیم در چه سطحی است و چقدر برای شروع لیگ آماده هستید؟

مجیدی: 2 ماه است که با تیم اتحاد کولابا تمرین می کنم و در این مدت نکات مثبت و منفی زیادی دیده ام. اما من دوست دارم در مورد چیزهای مثبت صحبت کنم. من قبلا در زمین فوتبال امارات کار کرده ام. مدیران باشگاه افراد بسیار خوبی هستند. افرادی که باشگاه را اداره می کنند، فوتبالیست های سابق هستند و کار کردن با آنها لذت بخش است. یکی دیگر از چیزهایی که من را بسیار خوشحال می کند جوان بودن تیم است که من را به آینده امیدوار می کند. در صحبتی که با آقای علی کانو، مدیر باشگاه داشتم، از ایشان خواستم که بازیکنان جوان بیشتری را وارد تیم کنند و به فوتبال امارات معرفی کنند. بازیکنانی مانند: ناصر، سلطان عادل، ولید و… این افراد آینده درخشانی در فوتبال دارند و می توانند برای تیم ملی امارات مفید باشند.

برنامه لیگ اعلام شد. در هفته های اول باید به مصاف تیم های البطائح، الوحده، الظفره، العین و شباب الاهلی برود. آیا با برنامه 5 هفته اول مشکل دارید یا برایتان مهم نیست که با چه تیم هایی روبرو می شوید؟

مجیدی: با توجه به اینکه این تیم ها هنوز در لیگ امارات بازی نکرده اند، اطلاعات کاملی در مورد آنها ندارم. اما فکر می کنم بعد از سه هفته اول لیگ به دلیل بازی های تیم ملی امارات تعطیل شود. من با بازیکنان صحبت کردم، سه بازی مقابل تیم های البطائح، الوحده و الظفره داریم. فکر می کنم 9 امتیاز بگیریم.

آیا می خواهید از 5 هفته اول 9 امتیاز بگیرید؟

مجیدی: نه از 3 بازی!

خیلی مطمئنی

مجیدی: مطمئن باشید تیم ما توانایی دارد و می دانم از 3 بازی اول 9 امتیاز می گیریم.

فرهاد به تیمش برای کسب این امتیازها اطمینان دارد. طبیعتا این جاه طلبی برای هر مربی قابل احترام است.

مجیدی: حرفی که زدم برایت عجیب بود؟

نه هرگز

مجیدی: اما شما طوری صحبت می کنید که انگار تعجب کرده اید. مهم ترین نکته در مورد اتحاد کولابا حضور بازیکنان خوبی در این تیم است. صحبت هایی که با بازیکنان اتحاد کلبا داشتم، با بازیکنان استقلال هم داشتم و به آنها گفتم شما بهترین هستید و هیچ تیمی نمی تواند شما را شکست دهد. از آنها خواستم که خودشان را باور کنند و به انگیزه و توانایی هایشان کاملاً آگاهم. اینها را در رسانه های ایران گفتم و بازیکنان استقلال هم باور کردند. اکنون این صحبت ها را با بازیکنان اتحاد کلبا دارم که باید باور داشته باشند که می توانند این مهم را انجام دهند. به نظر من یاسر هیچ تفاوتی با بازیکنان تیم ملی امارات ندارد. یا ولید رشید بازیکن بسیار باهوشی است. از 20 سال پیش که من اینجا بازی کردم، فوتبال امارات یک لیگ کاملا حرفه ای و در حال توسعه است، چه از نظر مدیریتی و چه از نظر ساختار. با وجود نکات مثبتی که به آن اشاره کردم امارات 30 سال است که به جام جهانی صعود نکرده است. امارات باید روی فوتبال جوانان سرمایه گذاری کند. باید این طرز فکر را عوض کنیم که هر بازیکنی که در لیست مازاد تیمش بوده باید به جام اتحاد بیاید. تیم اتحاد کلبا بازیکنان جوان و نخبه ای دارد.

آیا می خواهید فرصت های بیشتری به جوانان بدهید؟

مجیدی: هدف من این است که به جایی برسم که یازده بازیکن تیمم جوان باشند.

با مدیران باشگاه اتحاد کلبا چه اهدافی را در نظر گرفتید؟ آیا به دنبال عنوان قهرمانی هستید؟ یا به درجات بالاتر برسید یا به دنبال بقا هستید؟

مجیدی: اولین هدف ما آموزش کادر فنی و مدیریتی است. یعنی هرکسی باید در زمینه فعالیت خود تلاش کند. چه من به عنوان سرمربی و چه افراد دیگری که در کمیته باشگاه هستند، بیایید تمام تلاش خود را انجام دهیم. بسیار مهم است که از تمام ظرفیت خود استفاده کنیم. به بازیکنان گفتم شک نکنید امسال باید بهترین نتیجه تاریخ اتحاد کولا را بگیریم. با توجه به بازیکنان جوان، خارجی و اماراتی که در اختیار داریم و پتانسیلی که در تیم می بینم، مطمئنم جزو 5 تیم برتر جدول لیگ امارات خواهیم بود.

تیم ها و وضعیت باشگاه ها را دیده اید. رقابت بین تیم ها در سال جاری چگونه خواهد بود؟

مجیدی: با توجه به اینکه لیگ امارات هنوز شروع نشده و من مسابقات را تماشا نکرده ام، نمی توانم در این مورد صحبت کنم، اما همیشه رقابت بین العین، الوصل، الجزیره و الجزیره وجود داشته است. وحدا. اما بعد از 4 هفته اول به راحتی می توان در مورد اینکه کدام تیم ها شانس قهرمانی را دارند صحبت کرد.

با تشکر از شما برای شرکت در این گفتگو. به عنوان آخرین سوال، شما در 4 باشگاه اماراتی بازی کرده اید. کدام یک از این تیم ها به دل فرهاد مجیدی نزدیکتر است؟

مجیدی: کتمان نمی کنم، 6 سال در الوصل خاطرات بسیار خوبی داشتم و این تیم در قلب من جایگاه ویژه ای دارد زیرا بیشترین بازی را در این تیم داشتم. اما نمی توانم قهرمانی آسیا با العین و قهرمانی لیگ با شباب الاهلی را فراموش کنم. من با تمام تیم هایی که اینجا بوده ام خاطرات خوبی دارم. اما الوصل برای من جای دیگری دارد. خیلی خوشحالم که به ورزشگاه الوصل برگشتم و مقابل هواداران بازی کردم. خاطراتم داره تکرار میشه در مجموع می توانم بگویم که در هر 4 باشگاه خاطرات خوبی دارم.

طبیعتا هواداران هم با شما خاطرات خوب زیادی داشتند. شما یکی از بهترین بازیکنان خارجی این تیم ها بودید و شاهد درخشش شما در لیگ امارات بودیم. با این اعتمادی که به بازیکنان و پتانسیل تیم خود دارید، برای شما آرزوی موفقیت داریم.

مجیدی: ممنون از اینکه من را به این برنامه دعوت کردید. از دیدنت خیلی خوشحال شدم

دیدگاهتان را بنویسید