اوپک پلاس مهره را گرفت


ساعت: 09:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۹
کد خبر: 1876948

قرارداد فعلی نفت اوپک پلاس که در بحبوحه همه‌گیری کووید 19 انجام شد، سرانجام به پایان خود نزدیک می‌شود و این یک سوال سیاسی است که این گروه به کجا خواهد رفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اوپک پلاس تا ماه آگوست تولید خود را که به طور داوطلبانه در سال 2020 کاهش داد، به طور کامل احیا خواهد کرد و نمایندگان 23 تولیدکننده عضو این گروه در حال حاضر در تلاش برای انجام کارهای بیشتر هستند.

به گفته منابع آگاه، در آستانه سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی، مقامات آمریکایی در حال آماده شدن برای ریاض و امارات متحده عربی هستند تا تولید نفت خود را در ماه آگوست افزایش دهند و از تولید بیشتر برای افزایش قیمت ها خبر دهند. که اکنون بیش از 100 دلار در هر بشکه است.

صادرکنندگان نفت خلیج فارس اکنون قبل از موافقت با تولید بیشتر به دنبال تضمین امنیت منطقه ای هستند و همچنان گزینه های خود را بررسی می کنند.

عربستان سعودی به دنبال ایجاد توازن بین تقاضای ایالات متحده به عنوان متحد قدیمی و همکاری با روسیه در قالب همکاری با اوپک پلاس است که قیمت نفت را از بزرگترین کاهش تاریخی خود نجات داده است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته برای نشان دادن حمایت از کشوری که به طور فزاینده ای منزوی شده است، به مجمع بین المللی اقتصاد در سن پترزبورگ رفت و با الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه عکس گرفت. او کشور را به خوبی توصیف کرد.

با این حال، ریاض در این ماه نسبت به مصرف کنندگان نفت ابراز همدردی نکرد و موافقت کرد که رشد اوپک به علاوه تولید در ماه های جولای و آگوست را تسریع بخشد.

بیر شیلدراپ، تحلیلگر ارشد بانک SEB می گوید: «اوپک در بحبوحه شرایط آشفته ژئوپلیتیکی، سابقه طولانی عمل گرایی دارد. آنها می خواهند به عنوان یک بازیگر مسئولیت پذیر به درخشش خود ادامه دهند.


ظرفیت تولید نفت محدود

از نظر تئوری، برای به تعویق انداختن افزایش تولید نفت اوپک، 648 هزار بشکه در روز در هر ماه

تیر و مرداد باعث افزایش تولید خواهد شد. اما این رقم تا حد زیادی نمادین است، زیرا اکثر اعضای اوپک و متحدان آنها قادر به افزایش بیشتر تولید نیستند. ظرفیت تولید مازاد به تعداد کمی از تولیدکنندگان در خاورمیانه محدود شده است.

به گفته آژانس بین المللی انرژی، زمانی که این تولیدکنندگان به اهداف تولید ماه آگوست خود بر اساس این توافق دست یابند، عربستان سعودی و امارات تقریباً 2.2 میلیون بشکه در روز به تولید خود خواهند افزود. این معادل حدود دو درصد عرضه جهانی است و مصرف کنندگان از هرگونه کمکی استقبال خواهند کرد، زیرا اقتصاد جهانی در خطر رکود قرار دارد و تحریم ها علیه روسیه تولید اوپک پلاس را بیشتر محدود می کند.

بیل خارجی پرایس، مدیر تحقیقات اطلاعاتی انوروس، گفت: «عربستان سعودی ممکن است تولید نفت بیشتری را نشان دهد، اما آگاه است که محدودیت‌هایی برای کارهایی که می‌تواند انجام دهد وجود دارد».


قدرت نفوذ سیاسی

منابع آگاه می گویند سعودی ها در حال بررسی پاسخ مثبت به این درخواست هستند، اما عربستان سعودی سال هاست که نفوذ سیاسی زیادی دارد و بعید است به توافق برسد.

اعضای پارلمان اروپا می گویند سایر کشورهای اوپک بی سر و صدا در حال گفتگو درباره بهترین راه پیش رو هستند. وزرای اوپک پلاس در یک نشست آنلاین در 30 ژوئن یا در نشستی در اواخر ژوئیه یا اوایل آگوست در مورد مراحل بعدی صحبت خواهند کرد.

برخی از تولیدکنندگان اوپک پلاس مخفیانه به این فکر می کنند که آیا این گروه باید محدودیت های خود را با حرکت به سمت رویکردی نه چندان رسمی تشخیص دهد. این سیستم سهمیه بندی تولید که از پایان سال 2016 اجرایی شده است، می تواند تسهیل شود و به تعداد کمی از کشورهای دارای ظرفیت تولید اجازه دهد تا در هر سطحی که می خواهند تولید کنند.

به گفته نمایندگان اوپک پلاس، ممکن است پس از شیوع همه‌گیری در سال 2020، جلسات اوپک پلاس نباید ماهانه برگزار شود. قبل از همه‌گیری، جلسات اوپک پلاس معمولاً هر شش ماه یکبار برگزار می‌شد.

هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد. به گفته یکی از نمایندگان اوپک، این کشور امیدوار است گام بعدی از طریق توافق جمعی و تصمیم گروهی برداشته شود.


منافع سیاسی

سفر بایدن به ریاض نشان دهنده این واقعیت است که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین موازنه قوا را به نفع عربستان سعودی تغییر داده است. چهار سال پس از محکومیت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به توطئه برای ترور جمال حشقچی، رئیس جمهور آمریکا، سعودی ها به کمک نیاز دارند.

بدون بشکه های نفت بیشتر از عربستان، شانس کمتری برای مهار تورمی که اقتصاد آمریکا را در بر گرفته است، وجود دارد. نفت عربستان همچنین برای حمایت از تلاش های بین المللی برای منزوی کردن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه مورد نیاز است.

روی دیگر سکه، مشارکت شش ساله عربستان سعودی با مسکو است که نفوذ اوپک را در بازار نفت تقویت کرده است. خطرات فروپاشی بین دو تولیدکننده در جنگ کوتاه مدت قیمت نفت که در آوریل 2020 آغاز شد به خوبی نشان داده شد.

به گزارش بلومبرگ، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک، پنجشنبه گذشته در لندن گفت که روسیه همچنان بخش مهمی از گروه صادرات نفت است. ما می خواهیم رابطه ای پایدار و مستمر با این کشورهای تولید کننده داشته باشیم.

انتهای پیام/
منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید