اوکراین: بیش از 14000 متجاوز روسی تاکنون کشته شده اند

اوکراین: بیش از 14000 متجاوز روسی تاکنون کشته شده اند

روز جدید در بیست و سومین روز تجاوز وحشیانه پوتین به همسایه اوکراین، سازمان ملل هشدار داد که ادامه درگیری‌های خونین منجر به فقر قابل توجهی در بیشتر مناطق این کشور خواهد شد.

بیش از 3 میلیون اوکراینی در پی حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه مجبور به ترک خانه های خود شده اند و بمباران های گسترده مناطق مسکونی هزاران کشته یا مجروح برجای گذاشته است. فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده روز پنجشنبه خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای گفتگو درباره اوکراین شدند. بسیاری از کشورها حملات گسترده روسیه به مناطق مسکونی اوکراین را “جنایت جنگی” توصیف کرده اند و بریتانیا نیز گفته است که سلاح های ضد هوایی و نیروهای نظامی بیشتری را برای کمک به لهستان می فرستد.

در همین حال، ولادیمیر پوتین، دیکتاتور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی جدید، روس‌هایی را که از جنگ حمایت نمی‌کنند، «خائن» نامید و گفت: «ما همیشه می‌توانیم میهن‌پرستان واقعی را به‌عنوان تفاله و خائن معرفی کنیم!» کرملین همچنین به شدت از ایالات متحده انتقاد کرده است. ایالات برای جو بایدن که پوتین را “جنایتکار جنگی” خواند.

در همین حال، نیروهای مسلح اوکراین می گویند که از آغاز حمله روسیه در 24 فوریه، حدود 14200 متجاوز روسی کشته شده اند. در بیانیه ارتش اوکراین آمده است که در این مدت (فقط بیش از سه هفته) 450 تانک روسی و حدود 1450 خودروی زرهی زرهی دیگر و همچنین 93 هواپیمای روسی و 112 هلیکوپتر منهدم شدند. این بیانیه می افزاید: 205 سامانه توپخانه روسیه به همراه 72 سامانه موشکی چندگانه و 43 سامانه تسلیحاتی ضد هوایی منهدم شده است. اوکراین می گوید هنوز منتظر درخواست مقامات روسی برای بازگرداندن اجساد است. کیف همچنین اعلام کرد که موضوع جمع آوری و شناسایی اجساد جنگ روز پنجشنبه در دیدار دنیس اشمایکل، نخست وزیر اوکراین و پیتر مورر، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ مورد بحث قرار گرفت.

فرماندار استان لوهانسک در شرق اوکراین روز جمعه گفت که بمباران مداوم متجاوزان روسی تخلیه غیرنظامیان را از این منطقه غیرممکن کرده است. به گفته این مقام مسئول، بمباران «مکرر» و گسترده ارتش روسیه بسیاری از شهرها و روستاهای خط مقدم را ویران کرد و عملاً تخلیه امن مردم از منطقه را مختل کرد. به گفته ساری گایدایی، 9 فرماندار، 59 نفر از زمان آغاز تهاجم روسیه در منطقه جان خود را از دست داده اند. روسیه با درخواست اوکراین برای ایجاد یک کریدور امن برای تخلیه مردم از مناطق نظامی موافقت کرده است، اما بارها این وعده را نقض کرده و از تخلیه جلوگیری کرده است.

کمیسر حقوق بشر اوکراین گفت که از روز پنجشنبه 130 نفر از ویرانه های یک تئاتر در ماریوپول نجات یافته اند. ارتش روسیه چهارشنبه گذشته به ساختمان بزرگ تئاتر ماریوپول در جنوب اوکراین حمله کرد و یک طرف ساختمان را ویران کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که بیش از هزار نفر از ساکنان شهر از ابتدای حمله روس ها به کشورشان به این ساختمان پناه برده بودند و در دو طرف ساختمان روی زمین نوشته شده بود «فرزندان». در همین حال، آرنولد شوارتزنگر، ستاره هالیوود و فرماندار سابق کالیفرنیا، روز پنجشنبه در ویدئویی در حمایت از مردم اوکراین که هدف روسیه هستند، مردم روسیه را خطاب قرار داد. او در این آدرس ویدیویی تاکید می کند که مردم روسیه را دوست دارد و بنابراین معتقد است که باید «راست را به آنها بگوید». آرنولد در پیامی به مردم روسیه گفت کرملین سعی دارد با انتشار اخبار نادرست و گمراه کننده، آنها را بی خبر نگه دارد.

بلغارستان 10 دیپلمات روسی را اخراج کرد

روز جمعه، تاس به نقل از سفیر روسیه در بلغارستان گزارش داد که دولت صوفیه تصمیم گرفته است 10 دیپلمات روس را به اتهام “انجام فعالیت هایی که با وضعیت دیپلماتیک آنها سازگار نیست” اخراج کند. سفیر روسیه در بلغارستان در واکنش به این اقدام این اقدام را “بسیار خصمانه” خواند و گفت: ما حق مقابله به مثل را برای خود محفوظ می داریم. در بیانیه وزارت خارجه بلغارستان آمده است که دلیل اخراج آنها “انجام فعالیت های مغایر با کنوانسیون وین در مورد روابط دیپلماتیک” بوده است.

فرانسه: “تاثیر واقعی” تحریم های غرب بر روسیه آغاز شده است

گابریل آتال، سخنگوی دولت فرانسه روز جمعه گفت: «همه تلاش‌های ما بر این است که تهاجم نظامی را برای ولادیمیر پوتین چنان پرهزینه کنیم که در نهایت مجبور شود از آن دست بردارد». وی کاهش ارزش روبل، بسته شدن بورس مسکو به مدت نزدیک به سه هفته و لوک اویل، دومین شرکت بزرگ نفت روسیه، برای پایان دادن به درگیری را دلیلی بر پیامدهای واقعی تحریم ها عنوان کرد. بیشتر بخوانید: پس از تحریم های گسترده غرب علیه مسکو، شهروندان روسیه به ارمنستان حمله کردند

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز جمعه گفت که با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره دور جدید تحریم ها علیه روسیه گفتگو کرده است. وی در پیامی توئیتری نوشت: ما در مورد تهیه بسته پنجم تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه گفتگو کرده ایم. اتحادیه اروپا در 9 مارس دور چهارم تحریم ها را علیه 160 الیگارش دیگر روسیه و همچنین تعدادی از سیاستمداران روسی و سه بانک بلاروسی اعمال کرد. کولبا گفت: «فشارها تا پایان بربریت روسیه ادامه خواهد داشت.

در حمله موشکی روسیه به شهر کرماتورسک، دست کم دو نفر کشته و شش نفر زخمی شدند
در حمله موشکی صبح روز جمعه به شهر کراماتورسک در شرق اوکراین حداقل دو نفر کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.
کراماتورسک یکی از اولین شهرهایی بود که نیروهای روسیه را در زمان حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه هدف قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید