اکران فیلم های خارجی در برنامه سازمان سینمایی

ساعت: 18:18
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۳
کد خبر: 1921804

پنجاه و سومین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، پنجاه و سومین جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی با حضور اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، کدیر آشنا، علیرضا اسماعیلی، یزدان عشیری، سیدمهدی جوادی، محمد حمیدی مقدم، مهدی آذرپندار، هاشم میرزاهانی، مجید اسماعیلی، محمدرضا سوخندی، غلامرضا نجاتی، سید صادق موسوی، لادن طاهری با حضور رئیس سازمان سینمایی صبح (23 دی ماه) برگزار شد.

محمد خزایی در این جلسه با اشاره به موضوع محدود شدن اکران فیلم های خارجی در پی مطالبات سینماگران و اهالی سینما گفت: در جلسه شورای راهبردی اکران این موضوع مورد بحث و بررسی و تبادل نظر کارشناسان قرار گرفت و با توجه به پیگیری های انجام شده و تقاضای تعدادی از سینماگران در ماه های اخیر، «گروه تخصصی پژوهش و ارزیابی» بررسی های لازم را در این زمینه انجام داد و پس از بررسی جوانب مختلف و با در نظر گرفتن تمامی جوانب مثبت و منفی این موضوع، پیشنهاد اجرای این طرح به این موضوع ارائه شد. سازمان سینمایی

وی درباره آخرین جزئیات اکران آثار سینمای جهان در ایران گفت: بنابراین با توجه به علاقه و تقاضای مردم برای دیدن فیلم های روز و تقاضای اهالی سینما، موضوع اکران فیلم های خارجی مطرح شد. به صورت محدود در دستور کار اجرایی سازمان سینمایی سال 1402 قرار گرفت.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه این طرح در راستای ایجاد تنوع در سبد فرافکنی سینمای ایران تدوین شده است، ادامه داد: مطالعات و برنامه ریزی ها در این زمینه توسط حوزه های تخصصی آغاز شده و پس از نهایی شدن سازوکارهای آن، توسط ذیربط مربوطه قوانینی تدوین می شود و فیلم های خارجی سال آینده اکران می شوند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به ضرورت تدوین ضوابطی برای اکران فیلم های خارجی از جمله تعیین درصد و اشغال سالن های سینما، تنوع ژانر و تنوع محصولات کشورهای مختلف، توجه به مقوله فرهنگی و اجتماعی را ضروری دانست. برای تقویت سینمای ملی باید به شاخص ها و استانداردها و همچنین برنامه ریزی برای استفاده از درآمدها توجه شود.

وی تاکید کرد: همچنین حوزه های تخصصی مربوط به اکران فیلم های خارجی در تدوین آئین نامه باید محورهای دیگری از جمله امکان سنجی اکران متقابل فیلم های ایرانی در سایر کشورها، سهمیه و تعداد فیلم های خارجی را مشخص کند. برنامه زمانبندی غربالگری و چارچوب فعالیت های شرکت های درگیر در این زمینه.

و ادامه داد: توجه به توسعه زیرساخت های سینمایی در کشور با اهمیت دادن به فرافکنی فیلم های خارجی امکان پذیر است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین گفت: از هر نظر و با توجه به شرایط ویژه اکران فیلم های خارجی، توجه به مقررات، محدودیت ها و ملاحظات ویژه ای برای اجرای این طرح در سینمای کنونی ایران در محدوده زمانی ضروری است. چارچوبی محدود و در این راستا برای ایجاد شرایط مساعد در این حوزه از ظرفیت نظرات کارشناسی و سازنده کارشناسان استفاده شده و بحث های سازنده برگزار و ادامه خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم گیری درست و موثر با توجه به تاکید و تحلیل اعضای شورای راهبردی اکران، بررسی و بررسی های انجام شده در این زمینه می تواند به رشد مخاطبان داخلی کمک کرده و به ارتقای سینمای ایران و سینمای ایران منجر شود. سلیقه مخاطب . ضمناً این حق مخاطب سینماست که با محصولات مناسب خارجی آشنا شده و آن را با تولیدات داخلی مقایسه کند.

به گفته وی، فیلم های خارجی با رعایت موازین و استانداردها و توجه به ارزش های سینمایی و فرهنگی کشور قابلیت اکران در سینماها را دارند.

رئیس سازمان سینمایی در نهایت از سینماگران خواست تا زمان تنظیم و ابلاغ آیین نامه اکران فیلم های خارجی، با سایر کشورها مذاکره و مذاکره نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید