تجربه شکست خورده اکران فیلم های خارجی/ تماشای فیلم سانسور شده با قیمت بالا!


ساعت: 13:05
تاریخ انتشار: 06/08/1401
کد خبر: 1893738

گزارش دانا به بهانه آغاز اکران فیلم های خارجی در سینما;

تجربه اکران فیلم های خارجی در سینماهای کشور نشان داده است که مخاطب ترجیح می دهد نسخه اصلی و بدون سانسور فیلم های روز را تماشا کند تا اینکه با این هزینه های بالا به سینما برود.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ موضوع نمایش فیلم های خارجی در سینماها همیشه یکی از موضوعات پرحاشیه اما پرتکرار سینمای ایران بوده و هر بار در راس اخبار این حوزه بوده است. گاهی به بهانه این که سینمای ایران با اکران جهانی جریان دارد و گاهی به بهانه کرونا و سینماهای خالی و تشویق مردم به سینما. اما موافقان و مخالفان این موضوع همواره سعی کرده اند نظرات خود را با عناوین مختلف به گوش مسئولان سازمان سینمایی برسانند تا راهکار مناسبی برای این موضوع اتخاذ شود.

در سال 1376 با انتشار عنوان «راهنمای اکران» توسط سازمان سینمایی، ایکران. فیلم خارجی این در تاریخ سیاستمداران سینمای ایران با جدیت بیشتری دیده می شد. بر اساس این مصوبه، پردیس‌های دارای سه تا هفت سالن سینمایی مجاز به نمایش فیلم‌های خارجی در دو اکران ویژه و پردیس‌های دارای هفت سالن یا بیشتر مجاز به اختصاص کامل سالن با ظرفیت کمتر از 150 صندلی بودند. موسسه رسانه های تصویری نیز به عنوان تامین و پخش فیلم های خارجی برای پروجکشن معرفی شد.

روی همان سیستم پروجکشن فیلم سینما«همه پول‌های دنیا» به کارگردانی ریدلی اسکات، «انتقام‌جویان» به کارگردانی برادران روسو، «وینچستر» به کارگردانی مایکل و پیتر اسپرینگ و «پادشاه دزدان» به کارگردانی کریستین گادگاست در ماه جولای اکران شدند. سال با چند اکران آغاز شد، اما با وجود اکران در پردیس های سینمایی مگامال، کروش، باغ کتاب، ارگ و ماندانا با استقبال مخاطبان مواجه نشد.

تجربه ناموفق اکران فیلم های خارجی

08dc0904 fcf8 478e ab65 ab1b17983657 خبر خاکستری

سال بعد مرکز پژوهش های مجلس گزارشی در این خصوص وارد کرد و نتیجه این حادثه را تشریح کرد. در بخشی از این گزارش، نظرات موافقان و مخالفان این طرح نقل و آورده شده است: «افزایش فروش سینما و رونق اقتصادی»، «زمینه سازی برای گسترش زیرساخت های سینما با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی»، «زمینه سازی». برای ورود سینمای ایران به سینما.جهانی، «تقویت و گسترش مصرف سینما در بین مردم»، «بالا بردن کیفیت ذائقه سینمایی مردم» و «بالا بردن کیفیت تولیدات سینمای ملی» مهم ترین عناوین هستند. که در این گزارش به عنوان نظرات حامیان نمایش فیلم های خارجی در سینماهای کشور ذکر شده است..

در طرف دیگر بحث مخالفان اکران فیلم خارجی در تئاترها نیز در قالب این عناوین خلاصه می شود; ضربه ای به سینمای ملی به دلیل کمبود سالن، «تجربه ناموفق قبلی در اکران فیلم های خارجی»، «آثار و پیامدهای منفی فرهنگی و اخلاقی در جامعه» و «بلاتکلیفی از فواید و آثار این پروژه»..»

در پایان در پایان همین گزارش به عنوان نتیجه گیری آمده است: «در این شیوه اجرا به جنبه های سیاسی و فرهنگی پدیده فرافکنی فیلم های خارجی توجهی نمی شود و به دلایلی از جمله «ناکارآمدی در جذب سرمایه گذاری بومی، «عدم انگیزه بخش دولتی در اجرای این طرح»، «بی توجهی به طرح سالن های کم تردد» و در نهایت «سرگردانی در محتوا و سیاست اقتصادی» آن را مورد انتقاد قرار می دهند..

با شیوع کرونا و تعطیلی های متعدد سینماها، بار دیگر موضوع اکران فیلم های خارجی به دست حامیان این طرح رسید و برای جلوگیری از ورشکستگی سینماها، خواستار اکران این فیلم ها شدند. جنگ برای سیاره میمون ها، جوکر و ندای 2» در برخی از سینماهای کشور اکران شدند. اما آنها و سینماداران موفقیت چندانی نداشتند. بخشی از در دسترس بودن نسخه اصلی این فیلم ها همزمان با اکران جهانی آن ها برای عموم و از سوی دیگر پخش با سانسور این فیلم ها در سالن های کشور دلیل اصلی عدم استقبال مخاطبان از آنهاست.

فیلم سانسور شده را با قیمت بالا ببینید!

f8514106 9605 4f1e 8711 f035dcf4e4d4 خبر خاکستری

اکنون بار دیگر فیلم های خارجی در سینماهای کشور اکران خواهند شد. اکران فیلم «برخیز، غرش، آتش» این دانشجوی هندی به زودی در برخی از سینماها آغاز می شود. این فیلم در سال 1397 جلوی دوربین رفت و به دلیل شیوع ویروس کرونا فیلمبرداری آن تا سال 2021 ادامه داشت، امسال به صورت همزمان در سینماهای هند و جهان اکران شد و از فردا نهم شهریور ماه در سینماهای ایران اکران می شود. این فیلم توانست رکورد پرفروش‌ترین اکران در تاریخ سینمای هند را از آن خود کند و 8 امتیاز از وبسایت معتبر کسب کند. IMDB آن را بگیرید

باید منتظر ماند تا این فیلم در سینماهای کشور اکران شود و سپس او درباره استقبال یا عدم استقبال مخاطبان اظهار نظر کرد. اما تجربه اکران فیلم های خارجی در کشور نشان می دهد که صرف تماشای فیلم های درجه یک دنیا در سینماها عامل انگیزشی برای مخاطب ایجاد نمی کند. مخاطبی که می تواند نسخه باکیفیت فیلم را در خانه بدون سانسور و حتی با زیرنویس فارسی تماشا کند و دیگر نیازی به تحمل بار گرانی تماشای سینما نداشته باشد.

ادامه مطلب؛

دیدگاهتان را بنویسید