وزارت ورزش تجربه شکست خورده را تکرار کرد/ ورزش از این تصمیمات عجولانه و غیرکارشناسی آسیب دیده است


ساعت: 14:11
تاریخ انتشار: 06/05/1401
کد خبر: 1892994

یکی از اعضای هیات علمی و دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه با انتقاد از تبدیل شدن انجمن فرهنگ بدنی به فدراسیون گفت: وزارت ورزش با تصمیمی عجولانه و بدون صلاحیت یک تلاش نافرجام را تکرار کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر مسعود ایمان زاده از اعضای هیات علمی دانشگاه و دکترای مدیریت ورزشی با اشاره به تصمیم جدید وزارت ورزش مبنی بر جداسازی انجمن تربیت بدنی و تبدیل آن به فدراسیون گفت: این اقدام نافرجامی است که ما انجام دادیم. در سال های گذشته شاهد هستند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد برخی از مسئولان وزارت ورزش و مدیریت رسمی ورزش کشور قصد دارند با تشکیل تشکل های موازی و افزایش چارت های سازمانی بر مشکل عدم پویایی و انعطاف پذیری نظام ورزش سرپوش بگذارند. در حالی که مشکل ساختار حاکمیتی ورزش ماست نه حضور یا عدم حضور انجمن در یک فدراسیون.

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه این ساختار نه تنها دولتی بلکه حاکمیتی شده است، گفت: در وزارت ورزش جدید به شدت این وضعیت را رصد می کنیم چرا که متولیان ورزش تمایلی به قرار دادن قسمت های مردمی و خصوصی در فضا ندارند. ساختار ورزشی در کنار.” .

این دکترای مدیریت ورزشی ادامه داد: یکی از نمادهای اصلی در ساختار ورزش که با سلامت مردم ایران ارتباط دارد، وجود فدراسیون ورزش های همگانی است. اما متأسفانه سیر آزمون و خطا و تلاش ناموفق تکرار می شود.

وی ادامه داد: نکته ای که در این رابطه مطرح شد این است که انجمن بدنی عامل مهمی در سلامت کشور است و با ورزش همگانی کار می کند نه با ورزش قهرمانی و حرفه ای. حالا نمی دانم وجود دو سازمان موازی چگونه از نظر فنی قابل توجیه است؟

ایمان زاده ادامه داد: نکته بعدی این است که فدراسیون آمادگی جسمانی چند سال پیش با همین عنوان کار می کرد، حالا به عنوان یک فدراسیون می خواهد کاری را انجام دهد که به عنوان انجمن نتوانست انجام دهد. آیا تنها با افزایش نمودارها و سطوح سازمانی می توان کمبود کارایی را جبران کرد؟

این استاد دانشگاه ادامه داد: آقایان یکی از دلایل این جدایی را کمک به رفع بطالت می گفتند. این فدراسیون انجمن مهمی در فدراسیون بود. با واگذاری پست های سازمانی به ساختارهای معیوب چقدر می توان این وضعیت را بهبود بخشید؟ آیا وضعیت بی تحرکی افراد در حال بهبود است؟

و ادامه داد: سال هاست که این مشکلات در ورزش کشور رخنه کرده و در هر صورت شکست خورده ایم. در این شرایط و این تصمیم عجولانه و بدون کار کارشناسی، فدراسیون عمومی چالش بزرگی پیدا خواهد کرد. فلسفه حضور فدراسیون عمومی سلامت مردم است. با این تفاصیل باید ماهیت خود را تغییر دهند و فدراسیون را به یک انجمن ورزشی و تفریحی تبدیل کنند.

این کارشناس ورزشی افزود: فکر می کنم رقابت ناسالم از طریق وزارت ورزش آغاز شد. همانطور که فدراسیون عمومی جنبه های مردمی بیشتری داشت، هرچند انتقادات زیادی به عملکرد آن وارد بود. اما ذهنیت من این است که وزارت ورزش و سجادی به شدت تحت تاثیر سیاست‌های دیکته‌شده بودند که بیشتر به فکر تبدیل فدراسیون‌ها به دولت است و در بین فدراسیون‌ها بیشترین ارتباط با مردم این بود که کسی شروع به کار کرد. از این قسمت کار کنید

و ادامه داد: ورزش همگانی و سلامت عمومی ما با توجه به شعارهای مردان وزارتخانه و ساختار رسمی ورزش کشور، بیشتر به بازی مسابقات مدیریتی تبدیل شده است و شادی و غم فقط ورزش قهرمانی است.

ایمان زاده ادامه داد: نکته دیگر این است که هر فدراسیونی مسئولیت تربیت بدنی ورزشکاران خود را بر عهده دارد. فدراسیون تربیت بدنی در این شرایط چه می خواهد بکند؟ مگر اینکه بخواهد کار همه را انجام دهد. هیچ ارتباط عملکردی با فدراسیون های دیگر نخواهد داشت مگر اینکه بخواهد بخشی از کار فدراسیون عمومی را به عنوان یک فدراسیون انجام دهد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نتیجه این امر تضعیف هر دو فدراسیون خواهد بود. بخش مدیریت از دولت می خواهد که نظارت بیشتری بر ساختار ورزش داشته باشد و یکی از نمادهای بخش مردمی در ورزش فدراسیون ورزش های همگانی است. وزارت ورزش هم متاثر از این سیاست های جدید است. از هم اکنون مشخص است که نتیجه این کار منجر به شکست سیاست های هر دو فدراسیون خواهد شد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: امیدواریم همچنان شاهد عقلانیت در کار و تصمیمات مسئولان باشیم و نظرات کارشناسان و نکات مثبت و منفی را سنجید. تصمیمات عجولانه همیشه در چشم ورزش بومی دیده می شود. آرزو می کنیم آقایان به سیاست های دیکته شده ادامه ندهند. هرچند تصمیمات اتخاذ شده نشان می دهد که به همین منوال ادامه خواهد داشت!



دیدگاهتان را بنویسید