حوضه آب در کنار سد تالوار/ درد و رنج روستاییان کردستان از سدی که به صورت غیرکارشناسی ساخته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، سد تالوار در تیرماه 1392 با حضور احمدی نژاد در شهرستان بیجار افتتاح شد و در ابتدا به نفع استان های همجوار بیجار نام داشت و برای بسیاری از روستاهای اطراف مشکل ایجاد کرد.

سد تالوار در 50 کیلومتری شهر بیجار گروس در بخش چنگ الماس این شهر قرار دارد. این سد از نوع خاکی با هسته رسی به طول تاج 529 متر، ارتفاع 88 متر، ارتفاع از بستر رودخانه 76 متر، حجم بدنه 4.04 میلیون متر مکعب، حجم مخزن 500 میلیون متر مکعب و حجم مفید 406 می باشد. ، 80 میلیون متر مکعب

در گذشته های نه چندان دور به دلیل بی توجهی کارکنان منابع آب رودخانه تالوار شهرستان بیجار که می توانست مهم ترین، مطمئن ترین و در عین حال کوتاه ترین مسافت، ارزان ترین منابع آبی برای آب شرب و شبکه روستایی شهرستان متأسفانه در سایه بی توجهی مسئولین ذیربط از بین رفت و به عنوان گوشت قربانی بین شهرهای همدان و زنجان تقسیم شد که در جای خود نابخشودنی و تاسف بار است.


سدی ویرانگر که تبعات منفی اجتماعی و زیست محیطی برای مردم بیجار دارد

علیرضا همایونی یکی از اهالی روستای کهریزک به خبرنگار کردی گفت: با توجه به اینکه سد بزرگ تلوار در شهرستان بیجار قرار دارد و بیشتر آب منطقه به آن سرازیر می شود اما خودش تشنه است و به همین دلیل است. باید می شد، این باعث شد که برخی از روستاها و شهرهای او در گرمای تابستان تشنه و بی آب شوند و مزارع و باغ ها به دنبال قطره ای آب به آسمان نگاه کنند.

وی افزود: تخریب راه های روستایی به دلیل تردد بیش از حد خودروهای سنگین برای احداث سد، آبگرفتگی ده ها کیلومتر از این راه ها، عدم احیای راه های ارتباطی روستایی پس از حادثه و اختلال در راه ارتباطی مزارع با سایر روستاها است. از جمله پیامدهای تخریب سد تلوار بیجار گروس به حدی است که امکان آبیاری مزارع و باغات دیگر با آب سد وجود ندارد.

این اهالی روستای کهریزک ادامه داد: با توجه به اینکه سد بزرگ تالوار در شهرستان بیجار قرار دارد و بیشتر آب های منطقه به این سمت می ریزد، اما خودش تشنه است و نتوانسته است از این منبع عظیمی که نیاز دارد استفاده کند. برخی از روستاها و شهرهای او در گرمای تابستان تشنه و بی آب هستند و مزارع و باغات برای قطره ای آب رو به آسمان است.

این شهروند کُرد ادامه داد: بسیاری از کشاورزان منطقه زمین های خود را در اختیار سد قرار داده اند اما با وجود آبگرفتگی سد و رها شدن زمین توسط کشاورزان، خسارت آنها پرداخت نشده و تعدادی از آنها روی سد هستند. حومه بیجار همدان «و کوروه آباد و بیکار است و این یکی دیگر از مشکلات مردم این منطقه است.


9239b018 4abf 4a60 b421 f23a87d524df خبر خاکستری


جلوی مافیای انتقال آب به سد تالوار را بگیرید

علی اسدی یکی از اعضای شورای شهر بیجار در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی گفت: موضوع سد تلوار و ظلم بزرگی که بر شهرستان بیجار به ویژه محرومان و بزرگان این شهر شده است بر هیچکس پوشیده نیست.

وی افزود: سال هاست که به دلایل مختلف به تعقیب 100 درصدی مردم منطقه و برخی مسئولان رسیدگی نمی شود و اکنون کار به جایی رسیده است که بذر اعتراضات مردمی در قالب اعتراضات مردمی در حال شکل گیری است. تجمعات مسالمت آمیز این خبر خوبی برای مقامات شهری و استانی است. «و این یک ایالت نیست.

عضو شورای شهر بیجار و رئیس شورای منطقه مرزی گفت: در شرایطی که سد تلوار و حوضه آبریز آن در شهرستان بیجار و منطقه چنگ الماس واقع شده و دارای 12 روستا و حدود 3000 هکتار زمین حاصلخیز کشاورزی و 18 هکتار است. تپه های باستانی شهر بیجار تمدن 7500 ساله شهر که در آنها مدفون شده بود به طور کامل زیر آب رفت و برای همیشه ویران شد.


مخزن سد تالوار در حوضه آبریز بیجار است و بخشی از این مزارع مشتاق آبیاری است.

اسدی گفت: سهمیه 8000 هکتاری باید برای دشت هورهره و سیدان در نظر گرفته شود که طبق گزارش ها به هزار هکتار کاهش یافته است و متاسفانه حتی یک لیتر حق آبه برای روستاهای حاشیه سد و منطقه الماس کپچر نیز وجود ندارد. این گونه تلقی می شود که آب شرب مجتمع شاهگودر متشکل از حدود 22 روستا از چاه های عمیق حفر شده در دشت های خشک بابرشانی و شوشتری تامین می شود و آبی نیست که ظرفیت شرب لازم را داشته باشد. و استاندارد. من دارم.

رئیس شورای مرز بیجار گفت: دشت های بابرشانی، کاکا عباس، گائوبازه و پیرتاج به دلیل کمبود آبی که حتی آب برای آبیاری دام و حیات وحش ندارد شبیه به کویر لام یزره است و با وجود همه مشکلات آبی، سد به استان منتقل می شود. او اهل همدان است.

وی ادامه داد: فقر و بیکاری در بین مردم و جوانان منطقه بیداد می کند و گزارش ها حاکی از آن است که بسیاری از جوانان جویای کار برای امرار معاش به استان خوزستان و شهرهای اهواز، دسفول و اندیمشک رفته اند و غم انگیزترین قسمت تاریخ است. حضور مردان سرپرست خانوار و همسرانشان در مزارع سیر و سیب زمینی شهرهای بهار، لالجین و کبودرآهنگ برای تهیه لقمه نان مایه شرمساری و ننگ همه ماست.

اسد گفت: ظرفیت برآوردی این سد 550 میلیون مترمکعب است که در حال حاضر به 300 میلیون مترمکعب و سهمیه 63 میلیون مترمکعبی آب شرب همدان و شهرهای آن و همچنین 24 هزار و 500 هکتار حق آبه کاهش یافته است. طراحی شده برای استان زنجان


طراحی غیرکارشناسی سد مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرده است

وی خاطرنشان کرد: درصد بالای آرسنیک در آب ذخیره شده در سد این پیام را می دهد که این آب برای شرب و کشاورزی مناسب نیست و مشخص نیست چه کسی باید پاسخگوی کار غیرعلمی و غیرکارشناسی طراحان این سد باشد. . اما با همه این تفاسیر آنچه امروز وظیفه همه ما و در رأس مسئولان محترم شهرستانی و استانی را سنگین می کند، ندای عدالت خواهی و فریاد مظلومیت و محرومیت زدایی مردمی است که رای اندکی شنیده و نگرفته است. کوچکترین توجهی نیست

وی گفت: اینجانب نماینده این مردم عزیز و شریف و بزرگوار به فوریت از طریق کمیسیون آب و کشاورزی مجلس و با مساعدت و همدلی مجمع منطقه می خواهم طرح تحقیق و تفحص از سوی وزارت نیرو پیشنهاد و ادامه یابد. به طور جدی تا حق اتلاف تضییع شود.شهر بیجار و بخش چنگ الماس باید محقق شود و اجازه ندهد مافیای آب بر استان کردستان حکومت کند.


345da99c c926 4ca9 84bb d77e902e1d79 خبر خاکستری


سد تالوار به استان کردستان تحویل داده می شود، وعده ای که هرگز محقق نشد!

رضا اردکانیان وزیر نیرو در سفر ۱۶ شهریور ۹۹ به کردستان با استاندار، نمایندگان و شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق کردستان ضمن تاکید بر افزایش کشت آبی در کردستان، دیدار و گفت و گو کرد. استان گفت: وی سال هاست و شکی نیست که باید توجه شود اما این تاخیرها را نمی توان بلافاصله با تصمیم جبران کرد و اگر چنین تصمیمی گرفته شود قطعا عملیاتی نمی شود.

وی از واگذاری کنترل سد تلوار به کردستان در صورت بهره برداری خبر داد و گفت: گزارش مفصلی از توزیع با فرمانداران حوزه آب استان تهیه کرده ایم که خلاصه آن در اختیار استاندار قرار می گیرد.


f9291a9b cf3d 4ddf a874 3711bc497383 خبر خاکستری


یکی از اهداف اصلی پروژه سد تالوار انتقال، تصفیه و تامین آب شرب شهر همدان است!

هوشنگ قمرنیا استاد گروه مهندسی آب دانشگاه رازی گفت: یکی از اهداف اصلی پروژه سد تالوار انتقال، تصفیه و تامین آب شرب شهر همدان و شهرها و روستاهای مسیر انتقال است. تا سال 1415. با توجه به تحقیقاتی که انجام دادم باید به اطلاع شما برسانم که طبق تحقیقی که در اولین همایش ملی آب، انسان و زمین در اصفهان در شهریور 1393 توسط آقای عظیم ربیعی و همکارانش در گروه علوم محیطی انجام و منتشر شد. , دانشگاه زنجان , آب رودخانه تالوار به دلیل منشاء سوم و ساختار زمین شناسی حوضه آرسنیک است. علاوه بر این، گزارش شده است که آرسنیک موجود در آب رودخانه تالوار در دوره های کم آبی و پرآب، 10 تا 14 برابر استاندارد جهانی شرب است که متاسفانه مشاور پروژه به این موضوع توجهی نکرده است.

وی افزود: تمامی اهداف این طرح شامل: تامین آب کشاورزی اراضی هدف در استان های کردستان و زنجان است. اما در مراحل مختلف تصفیه آب شرب باید اقدامات لازم برای از بین بردن این عنصر خطرناک انجام شود تا در آینده مشکلی برای مصرف کنندگان آن به وجود نیاید.

استاد تمامی گروه های مهندسی آب دانشگاه رازی گفت: مافیای آب حاکم و بی تدبیری مسئولان عالی رتبه وزارت نیرو اشتباهات جبران ناپذیر و اتلاف منابع را به خاک و آب و محیط زیست این مناطق در معرض خطر قرار داده است. امنیت و تمامیت کشور را تهدید می کند.

قمرنیا گفت: با وجود قرار گرفتن حوضه و رودخانه (تلوار) در استان کردستان، متاسفانه شرکت آب منطقه ای کردستان مغفول مانده است و هیچ گونه دخالت و نظارت مستقیمی بر این پروژه و در نتیجه تصمیم اشتباه وزارت نیرو وجود ندارد. حق برخی نیازهای آبی استان کردستان برای توسعه اراضی دیم شهرستان بیجار عملا مغفول مانده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید