اگر اتحادیه اروپا برای تشویق شورشیان و تروریست ها اقدام سیاسی عجولانه انجام دهد، ما تلافی خواهیم کرد

اگر اتحادیه اروپا برای تشویق شورشیان و تروریست ها اقدام سیاسی عجولانه انجام دهد، ما تلافی خواهیم کرد

روز جدید حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پیش با جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی گفت‌وگوی تلفنی داشت. امیر عبداللهیان هشدار داد: اگر اتحادیه اروپا بر اساس اتهامات بی اساس و برای تشویق شورشیان و تروریست هایی که جان و مال مردم ایران را هدف قرار داده اند، اقدامات عجولانه سیاسی انجام دهد، ما تلافی خواهیم کرد.

حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پیش با جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی گفت و گوی تلفنی داشت.

در این گفتگو درباره آخرین وضعیت مذاکرات برجام، روابط دوجانبه با اتحادیه اروپا و آخرین تحولات ایران تبادل نظر شد.

دکتر امیر عیداللهیان در این گفتگو با اشاره به اینکه اخیرا توافقات خوبی در خصوص همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی حاصل شده است، ضمن تشکر از تلاش های سازنده بورل و مورا، در خصوص مذاکرات مربوط به رفع تحریم ها گفت: در نیویورک پیام های غیرمستقیم به طور فعال بین ایران و آمریکا ارسال می شد و ما به طور کلی در نیویورک و وین مذاکرات مترقی داشتیم.

دکتر امیر عبداللهیان در خصوص تحولات داخلی ایران نیز اظهار داشت: موضوع فوت خانم مهسا امینی را با رعایت قوانین داخلی به طور جدی پیگیری می کنیم تا ابعاد موضوع روشن شود. دستگاه قضایی این موضوع را قاطعانه در دستور کار قرار داده است. گزارش دقیق علمی و فنی پزشکی قانونی به زودی منتشر خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران افزود: ما مطالبات مسالمت آمیز را حق مردم می دانیم و همواره به آن توجه داریم، اما صفوف آنها آشوبگرانی هستند که آمبولانس ها را آتش زده، بانک ها و اماکن عمومی را تخریب می کنند و با سلاح سرد و گرم به مردم حمله می کنند. حمله مردم و پلیس یا انجام فعالیت های تروریستی کاملاً مجزا است و بنابراین ما طبق قانون با اغتشاشگران و تروریست ها قاطعانه برخورد خواهیم کرد.

دکتر امیر عبداللهیان هشدار داد که اگر اتحادیه اروپا بر اساس اتهامات بی اساس و برای تشویق شورشیان و تروریست هایی که جان و مال مردم ایران را هدف قرار داده اند، عجولانه اقدامات سیاسی انجام دهد، ما پاسخ خواهیم داد.

جوزپ بورل نیز در پاسخ به پیشرفت‌های حاصل شده در مذاکرات برای رفع تحریم‌ها، ابراز خرسندی کرد و بر اهمیت تداوم تلاش‌ها برای دستیابی به توافق تاکید کرد.

بورل افزود که ما در اتحادیه اروپا آماده هرگونه همکاری برای دستیابی به توافق هستیم.

بورل توافقات اخیر ایران و آژانس را گامی امیدوارکننده و مهم در راستای توافق وین خواند.

این مقام اتحادیه اروپا همچنین گفت: قبول دارم که شورش و تروریسم موضوعی متفاوت از تظاهرات مسالمت آمیز است که باید به آن پاسخ مناسب داده شود.

بورل افزود: ما قصد نداریم در روابط اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران مشکل ایجاد کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید