اگر ایالات متحده به رفتار غیرسازنده خود ادامه دهد، با پاسخی متناسب از سوی ایران مواجه خواهد شد


ساعت: 21:36
تاریخ انتشار: 91/03/28
کد خبر: 1876889

جوزف بورل، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «اگر ما به رفتارهای غیرسازنده ادامه دهیم، ایران با پاسخی متناسب از سوی ایران مواجه خواهد شد».

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جوزپ بورل وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا امروز (شنبه) در تماسی تلفنی آخرین تحولات مربوط به مذاکرات لغو تحریم ها را بررسی کردند.

*از حقوق ملت عدول نخواهیم کرد

وزیر امور خارجه در این گفتگو با قدردانی از تلاش های جوزف بورل برای دستیابی به توافق و انتقاد از اقدامات غیرسازنده و عجولانه آمریکا در صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، در پاسخ به این درخواست گفت: برای ادامه مذاکرات: او همیشه از نتیجه استقبال کرده است، اما برای دستیابی به یک توافق خوب و پایدار باید طرف مقابل رفتار دوگانه و متناقض خود را کنار بگذارد.

امیرعبدالیان افزود: پس از صدور قطعنامه از سوی شورای حکام آژانس نشان دادیم که از حقوق ملت عقب نشینی نمی کنیم و اگر آمریکا بخواهد به رفتارهای غیرسازنده خود ادامه دهد، پاسخ مناسب خواهد داد. ”

وی گفت: ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین و مناسب ترین راه و راه حل است.

به گزارش فارس، قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آلمان، فرانسه و بریتانیا) با همکاری آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با 30 رای در 18 خردادماه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رسید. موافق، دو نفر مخالف چین و روسیه و سه نفر از پاکستان و هند رای ممتنع دادند و لیبی تصویب شد. اما قبل از پذیرش این قطعنامه، سازمان انرژی اتمی در روز چهارشنبه 9 ژوئن 1401 در واکنش به گزارش سیاسی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و تلاش برای صدور قطعنامه، فعالیت آژانس را به حالت تعلیق درآورد. کارکرد دوربین در ایران آنلاین، آژانس مستقر در GEM و فلومتر غنا گفت.

* ایران هرگز از میز مذاکره فاصله نگرفته است

امیر عبداللهیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه از میز مذاکره فاصله نگرفته است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل همواره ابتکارات مهمی را در مذاکرات برای رسیدن به توافق مطلوب ارائه کرده ایم، اما مذاکرات باید مثمر ثمر باشد.

گفتنی است، حسین امیرعبدالهیان نیز روز سه شنبه ۲۴ خرداد در نشست خبری مشترک با بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان گفت: برای فشار سیاسی به جمهوری اسلامی ایران و البته کسب امتیاز بیشتر به صورت غیرمستقیم. در مذاکرات او قطعنامه ای را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه کرد که مراقب آمریکایی ها باشید. ما یک بسته سیاسی جدید و یک ابتکار جدید را روی میز گذاشتیم، طرف آمریکایی ابتکار عمل را پذیرفت، اما بر پذیرش قطعنامه نیز اصرار داشت. در نتیجه ما این اقدامات را با افزایش فعالیت های هسته ای خود در حوزه هایی که از طریق سازمان انرژی اتمی اعلام، اجرا و اجرا شده و قبل از صدور قطعنامه به طور رسمی به دبیرخانه آژانس بین المللی انرژی اتمی ابلاغ شده، اجرا کرده ایم.

* فاصله زیادی با توافق در وین نداریم

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گوی تلفنی با بیان اینکه می خواهد همچنان نقش مثبتی در دستیابی به توافق نهایی داشته باشد، گفت: راه برون رفت از این وضعیت، پیگیری دیپلماسی و پرهیز از اقدامات غیرمولد است.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی با اذعان به اراده سازنده جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به یک توافق خوب و پایدار گفت: فاصله زیادی با دستیابی به توافق در وین نداریم و اکنون زمان از سرگیری سریع و سریع مذاکرات است. جلوگیری از اضافه ولتاژ

بورل افزود: حاضرم هر چه زودتر تلاش های لازم را برای رسیدن به نتیجه مورد توافق طرفین انجام دهم.

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه روز 13 خرداد در گفت و گوی تلفنی با نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی هشدار داد که هرگونه اقدام سیاسی آمریکا و سه کشور اروپایی در آژانس بین المللی انرژی اتمی بدون شک با پاسخ متناسب، مؤثر و فوری از سوی آژانس مواجه خواهد شد. ایران. رئیس دستگاه دیپلماسی با قدردانی از تلاش‌های جوزف بورل، بر آمادگی و اراده ایران برای ادامه و به سرانجام رساندن مذاکرات وین به صورت واقع‌بینانه و توافق‌شده تاکید کرد.

حسین امیرعبدالهیان همچنین در 20 مه در گفتگوی تلفنی با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آخرین تحولات مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها و تحولات مهم بین‌المللی از جمله بحران اوکراین را مورد بررسی قرار داد. وزیر امور خارجه در این گفتگو با تاکید بر حسن نیت و اراده لازم جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به توافق در وین، خاطرنشان کرد: این ابتکارات در سفر انریکه مورا به تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هشتمین دور مذاکرات در وین برای لغو تحریم های آمریکا علیه ایران در 11 مارس 2014 به حالت تعلیق درآمد و از آن زمان تاکنون ارتباطات ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم از طریق انریکه مورا، هماهنگ کننده این مذاکرات رد و بدل می شود. مورا همچنین اخیرا برای مشورت با علی بهاگری، مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است. امیر عبداللهیان در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه (۳۰ ژوئن) گفت: «در مذاکراتی که در وین به حالت تعلیق درآمد، مذاکرات ما از طریق تبادل پیام و یک سند غیررسمی از سوی انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا انجام شد و کمتر از یک هفته یا پیام بین ما و آمریکا نباید به صورت غیرمستقیم رد و بدل شود تا ابهامات و موانع رفع تحریم ها برطرف شود.

جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که دستیابی به توافق در وین نیازمند راه حل سیاسی در واشنگتن است. چیزی که تاکنون از سوی دولت آمریکا پذیرفته نشده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید