اگر شما برادران لیلا را دوست دارید، پس این افراد را دوست خواهید داشت

اگر شما برادران لیلا را دوست دارید، پس این افراد را دوست خواهید داشت

شخصیت هایی که سعید راوشی در هر سه فیلمش خلق کرده بی نظیر است. حتی اگر به عنوان قاچاقچی، معتاد به مواد مخدر و… به تصویر کشیده شوند، شخصیت ها اصلا سیاه یا سفید نیستند، بلکه دارای ویژگی هایی هستند که به دل ما می آید و به راحتی از ذهن ما خارج نمی شود. یک روستایی در «برادران لیلا» نیز شخصیت های درخشانی خلق کرده که با بازی موفق بازیگران به دل می نشیند. انتخاب این شخصیت ها به معنای عدم موفقیت سایر شخصیت های این سه فیلم نیست. طبیعتاً می‌توانستیم از همه شخصیت‌های «عبدوی‌کروز» و «برادران لیلا» یاد کنیم، اما سعی کردیم به مهم‌ترین آنها بپردازیم.

سامیا | پریناز ایزدیار برای همیشه

اگر شما برادران لیلا را دوست دارید، پس این افراد را دوست خواهید داشت

محور اصلی فیلم «عبدوی‌کروز» که داستان‌ها به نوعی با آن در ارتباط هستند، سمیه است. دختری ساده و شیرین در خانواده ای که در شرف فروپاشی است. او از تک تک اعضای خانواده مراقبت می کند و اگر نه، نمی توان گفت چه کسی برای آنها غذا می پزد، خانه را تمیز می کند، در درس پسر کوچک خانواده شرکت می کند و بقایای جنایت را پاک می کند. از برادر وابسته به همین دلیل است که ازدواج او به نوعی برای همه تیراندازی است. با وجود اینکه سامیه عشق خود را رها کرد و استعدادهای خود را برای این خانواده دنبال نکرد، اما نگرش او نسبت به خانواده تغییری نکرده است و همچنان ترجیح می دهد به جای ترک آن ها در کنار آنها بماند. پریناز ایزدیار آنقدر در نقش سامیه غوطه ور است که این شخصیت را با تمام ویژگی هایش کاملا قبول داریم. سیمر ایزدیار برای این نقش برنده جایزه بهترین بازیگر زن از سی و چهارمین جشنواره فجر شد.

محسن نوید محمدزاده برای همیشه

اگر شما برادران لیلا را دوست دارید، پس این افراد را دوست خواهید داشت

محسن از فیلم «عبدوی‌کروز» یک معتاد دوست‌داشتنی است. موقعیتی دوگانه که کمتر بازیگری مثل محمدزاده می تواند درستش کند. او در «ابدویکروز» نقش مکمل داشت اما همه نگاه ها به شخصیت او دوخته شده است. محمدزاده چهره جدیدی از یک معتاد متجاهر نشان داد که ظاهرش را از دست داده است. یک معتاد عاطفی و مهربان که برای محافظت از خانواده اش دست به هر کاری می زند. دیالوگ «نرو سمیه» محسن با این لحن خسته و بغض آمیز آنقدر مورد توجه قرار گرفت که در موقعیت های مختلف به صورت موتیف تکرار شد. نوید محمدزاده در نقش محسن حس ترحم و نفرت را در اجرای خود به نمایش گذاشت تا جایی که تماشاگران هم به او حسودی کردند و هم دلشان برایش شکست.

مرتضی پیمان معادی برای همیشه

اگر شما برادران لیلا را دوست دارید، پس این افراد را دوست خواهید داشت

پیمان معادی در فیلم ابد و یک روز در نقش مرتضی برادر بزرگتر خانواده بازی می کند. در ظاهر او حافظ خانواده و خواهر و برادر حافظ کیان است، اما در واقع حاضر است خواهرش را به یک خانواده افغان بفروشد تا برای خودش خواربارفروشی کند. این یک حاشیه کم در بازی پیمان معادی است و بدون اغراق مورد توجه تماشاگران قرار می گیرد. پس تا آخر فکر می کنیم مرتضی منتظر فرصتی است تا بازی را برگرداند و باورمان نمی شود که با اراده خودش چنین معامله ای با خواهرش کرده باشد. مرتضی یکی از شخصیت های موفق کارنامه معادی است. وی برای این منظور نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد از بیست و چهارمین جشنواره فجر شد و تندیس بهترین بازیگر مرد را از خانه سینما و انجمن منتقدان دریافت کرد.

ناصر حقزاد نوید محمدزاده شش و نیم متر

اگر شما برادران لیلا را دوست دارید، پس این افراد را دوست خواهید داشت

ناصر حقزاد رئیس مافیای تولید و توزیع شیشه است که پیش از این با نام دیگری به اعدام محکوم شده بود و به نحوی فرار کرد. آنچه در شخصیت ناصر قابل توجه است علاقه شدید او به خانواده اش است. او در خانواده ای بسیار فقیر بزرگ شد و شروع به فروش مواد مخدر کرد و در نهایت به یک کارتل مواد مخدر تبدیل شد. تا اواسط سریال احساسات مخاطب را درگیر نمی کند، اما از لحظه ای به بعد متوجه می شویم که ریشه همه مشکلات ناصر از عقده های دوران کودکی اش سرچشمه می گیرد و سعی می کند زندگی خانواده اش را درست کند. در تمام مدت او سمت قاچاقچی را برای ما ترک می کند. حساسیت او نسبت به کودکان و تلاش او برای آزادی کودک روزنامه فروش از زندان، ویژگی مهم دیگری را در شخصیت او ایجاد می کند. نوید محمدزاده لحظات درخشانی را در این فیلم انجام داد و نامزد دریافت سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فجر شد.

صمد | توافق معادی بیست و پنج متری

اگر شما برادران لیلا را دوست دارید، پس این افراد را دوست خواهید داشت

پیمان معادی در دومین همکاری خود با سعید راوشیت در فیلم متری شیسوانیم نقشی کاملا متفاوت با «عبدویکروز» بازی کرد. صمد پلیسی متفاوت در میان قهرمانان پلیسی سینمای ایران است. پلیسی جدی، اصولی، تندخو و خم نشدنی که در عین حال خوش برخوردی دارد و گاهی تماشاگران را به خنده می اندازد. استایل معادی، نحوه راه رفتن، قیافه و حالات چهره اش باعث می شود خیلی زود به این شخصیت ایمان بیاوریم. صمد با وجود تمام سخت گیری ها و رعایت قوانینی که در شخصیت او ظاهر می شود، بسیار دلسوز است و خانواده و فرزندانش برایش اهمیت زیادی دارند. این مشکل را هم در مورد پسر زندانی و هم در نحوه برخورد او با ناصر حقزاد می بینیم. معادی نامزد بهترین بازیگر مرد از سی و هفتمین جشنواره فجر و برنده بهترین بازیگر مرد از جشنواره فیلم استکهلم شد.

لیلا | آهنگ علیدوستی براتیا لیلا

اگر شما برادران لیلا را دوست دارید، پس این افراد را دوست خواهید داشت

محور داستان بر روی تصویر علیرضا است، اما همانطور که از نام فیلم پیداست، هدف آن نشان دادن نگرش برادران لیلا به اقدامات سرکش و سازنده خواهرشان است. لیلا دختری مریض است که تمام عمر از رفتار پدرش آسیب دیده و حتی عشقش را به خاطر او از دست داده است. اما حالا به خاطر حضور علیرضا در نقطه ای ایستاده که می خواهد با پدرش سرکشی کند و اصلاحات اساسی را آغاز کند. اگرچه بخش زیادی از مخاطبان به دلیل احساسات طاقت فرسایی که نسبت به پدر خانواده داشتند، نتوانستند کاملاً با این شخصیت و عملکرد او همذات پنداری کنند، اما در بخش هایی از فیلم پشت سر علیرضا ایستادند. اما به نظر می رسد هم کارگردان و هم ترانه علیدوستی هدفشان قهرمان سازی نبوده و اتفاقاً فقط به دنبال زن قوی فیلم بوده اند تا یک بار برای همیشه با حماقت بزرگ خانواده روبرو شوند، حتی اگر او عمل به جایی نمی رسد

اسماعیل سعید پورصمیمی برادران لیلا

اگر شما برادران لیلا را دوست دارید، پس این افراد را دوست خواهید داشت

او یکی از جذاب ترین شخصیت های پدری است که اخیرا در فیلم ها دیده ایم. بخشی از جذابیت آن به شخصیت سعید راوشی و بخشی دیگر به بازی درخشان سعید پورصمیمی برمی گردد. اسماعیل به عنوان پدری که آرزوی نشستن روی صندلی بزرگ خانواده را در سر می پروراند، حاضر نیست به عنوان بزرگتر خانواده خودش قدمی بردارد. او به خاطر اشتباهاتش خانواده را از بین برده است و حالا که می بیند فرزندانش به پول او نیاز دارند، به خاطر آنها از منافع خود دست نمی کشد. پورصمیمی خود در نشست خبری فیلم، اسماعیل را «پدری عقب مانده و پایبند به سنت های قدیمی» توصیف کرد. سنت‌هایی که دیگر فایده‌ای ندارند». او صحبت کرد. هر چند رذایل اخلاقی در این شخصیت زیاد است، اما پورصمیمی آنقدر او را شیرین بازی کرد که خیلی جاها به جای لیلا با او می رویم.

علیرضا نوید محمدزاده برادران لیلا

اگر شما برادران لیلا را دوست دارید، پس این افراد را دوست خواهید داشت

نوید محمدزاده برخلاف دو فیلم دیگر سعید راوشی، این بار در کنار علیرضا به عنوان پسری آرام، دانا، مهربان و البته سازگار معرفی می شود که محور اصلی داستان است و از ابتدا تا انتها با او هستیم. علیرضا اخراج شد و اکنون به دنبال بیمه بیکاری است. او از رفتن با لیلا خودداری می کند و تنها کسی است که با جلسه ای که برادرانش برای خرید و فروش غیرقانونی ماشین ترتیب داده اند مخالف است. او پای تصمیم های لیلا می ایستد و نمی تواند اجازه دهد پدرشان آسیب ببیند. وقتی پدرش را در تالار عروسی ناامید می بیند، متأثر می شود و بعداً برادران را متقاعد می کند که مراقب وضعیت پدرش باشند. در بخش مهمی از فیلم، علیرضا و لیلا در دو طرف مقابل ایستاده اند و مخاطب در عین اینکه حق خود را به هر دو می دهد، نمی تواند دیدگاه دیگری را کاملاً رد کند.

منوچر | پیمان معادی برادران لیلا

اگر شما برادران لیلا را دوست دارید، پس این افراد را دوست خواهید داشت

پیمان معادی در «برادران لیلا» یکی از متفاوت ترین نقش های خود را بازی کرد. او هم در ظاهر (مدل مو و لباس) و هم از نظر گفتار و رفتار با دیگر آثارش تفاوت دارد. او پسر جاه طلبی است که همسرش او را ترک کرد و حالا حاضر است هر کاری کند تا شبیه یک مرد درجه یک به نظر برسد. هسی تصمیم می گیرد و به راحتی اجازه می دهد که سرش کلاه بگذارند. بسیار ساده است و حتی می توان گفت ویژگی های کودکانه دارد. او با کوچکترین مشکلی سریع شاد می شود و ناراحت می شود. او تمایلی به کار کردن ندارد و می‌خواهد هر چه سریع‌تر به خواسته‌اش برسد. منوچهر یکی از شیرینی های فیلم است و خبری از جدیت همیشگی پیمان معادی در این نقش نیست.

دیدگاهتان را بنویسید