اگر وزیر کار و مدیرعامل تامین اجتماعی نتوانند حقوق بازنشستگان را دریافت کنند باید استعفا دهند

اگر وزیر کار و مدیرعامل تامین اجتماعی نتوانند حقوق بازنشستگان را دریافت کنند باید استعفا دهند

نصرالله دریابیگی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه 5 ماه می گذرد مستمری بگیران تامین اجتماعی در انتظار ابلاغ افزایش مستمری خود هستند و مستمری بگیران نیز در انتظار افزایش مستمری خود هستند. آنها وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را دلیل تاخیر در افزایش حقوق خود در سال جاری عنوان کردند و گفت: این وظیفه وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی است که در مقابل در برابر مواضعی که برخی افراد و دولت برای اعلام افزایش مستمری مستمری بگیران از سایر سطوح در پیش گرفتند، ایستادند.

با اشاره به ماده 41 قانون کار که تعیین دستمزد کارگران در کشور را کنترل می کند، اما در سال های اخیر هیچ گاه الزامات این ماده قانونی در بحث سبد معیشتی و نرخ واقعی تورم در کشور لحاظ نشده است. وی درباره تعیین دستمزد گفت: همچنین ماده 96 قانون تامین اجتماعی که مربوط به افزایش مستمری کارگران بازنشسته است، هرگز به درستی اجرا نشده است.

دبیر اجرایی خانه کار مازندران با بیان اینکه رئیس کل تامین اجتماعی و وزیر کار باید هر چه سریعتر نسبت به مواضع دولت برای اعلام افزایش مستمری بازنشستگان واکنش نشان دهند، افزود: ما مستمری بگیران معتقدیم که همه کاستی ها از سوی دولت است و اگر وزیر کار که همچنان در سمت ناظر و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی است، نمی تواند برای احقاق حقوق بازنشستگان اقدام کند و احساس ناتوانی می کند، باید ضعف آنها را بپذیرد و از سمت خود استعفا دهد. وزیر سابق کار (آقای عبدالملکی).

وی با انتقاد از مصوبه افزایش ده درصدی حقوق بازنشستگان سایر رده های بیمه ای گفت: درخواست مستمری بگیران اجرای دقیق مواد 96 و 111 قانون تامین اجتماعی و همچنین مصوبه عالی کار است. شورا. ما هیچ سیاست دیگری به جای این الزام اتخاذ نمی کنیم، بنابراین انتظار داریم دولت هر چه سریعتر دستورات قانونی جدید را صادر کند. درخواست ما اجرای مصوبات شورای عالی کار با تمامی مولفه های مزدی و همچنین اجرای تناسب 1401 است.

دریابیگی افزود: به نظر می رسد افرادی که در دولت مخالف افزایش عادلانه و قانونی دستمزد کارمندان و مستمری بگیران هستند نسبت به قوانین مزد و کار بی اطلاع هستند. همین افراد با مخالفت با افزایش دستمزدها، همه روابط و تفاوت سطح دستمزدها را به هم ریختند.

وی گفت: در سال جدید تورم چندین برابر شده و با این سیاست ها مشخص است که افزایش تورم بیش از اینها خواهد بود. در این شرایط افزایش ده درصدی حقوق مستمری بگیران سایر رده ها با ماده 96 قانون تامین اجتماعی مغایرت دارد. اگر قرار بود امروز شورای عالی کار دستمزدها را افزایش دهد باید 150 درصد افزایش یابد نه 57 درصد!

دبیر اجرایی خانه کارگر تصریح کرد: تعویق حقوق بازنشستگان با این همه هزینه مشکل شرعی و شرعی دارد. آنها باید بتوانند از پس انداز سالهای کار خود استفاده کنند.

طبق اظهارات وی، مستمری بگیران 30 سال کار کرده اند تا در دوران پیری از مستمری خود برخوردار شوند، حال چگونه دولت تصمیم می گیرد سنوات کار آنها را پس انداز کند؟

رئیس کانون بازنشستگان استان مازندران با یادآوری اینکه گرانی باعث شد افزایش دستمزد کارگران و مستمری بگیران در سال 1401 بی اثر شود و گفته می شود ریشه تورم افزایش دستمزد کارگران است، باید بگویم خیر، اما مصداق بارز تورم لغو ارز ترجیحی است که بسیاری از فعالان اقتصادی و کارگری نسبت به تبعات لغو آن هشدار داده اند.

دریابیگی درباره وضعیت معیشتی بازنشستگان با افزایش قیمت نیز گفت: وضعیت معیشتی مستمری بگیران تامین اجتماعی در حالی خوب نیست که 5 ماه دیگر منتظر اعلام رای دولت برای افزایش دستمزد خود هستند تا زمان بازنشستگی فرا برسد. پرداخت در ماه اوت نزدیک است.

این فعال کارگری با اعلام اینکه افزایش دستمزد مستمری بگیران پس از تصویب در هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی به شورای دولت خواهد رفت، گفت: شورای دولت در افزایش دستمزد بازنشستگان نقش فرماندهی دارد و فقط باید آنچه را اعلام کند. مصوبه بیمه شورای تامین اجتماعی اما امروز شاهد هستیم که در نهایت این امر با جامعه کارگری و بازنشستگی همراه نیست.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با اعلام اینکه پس از پیروزی انقلاب، کارگران در دوران دفاع مقدس نقش آفرینی کردند و سپس در دوران سازندگی، تلاش جامعه کارگری ویژه و عام بود و گفت: کارگران در دوران دفاع مقدس نقش آفرینی کردند. همان کارگرانی که امروز جامعه مستمری بگیران کشور را تشکیل می دهند، در شرایط سختی زندگی می کنند و هیچکس تلاش آنها را به یاد نمی آورد.

وی با بیان مشکلاتی که اکنون جامعه کارگری و مستمری بگیران با آن مواجه هستند، گفت: این به نفع کشور نیست که کارگران و مستمری بگیران که مهمترین نقش را در پیروزی انقلاب و احیای بعد از پیروزی داشتند. دوران، در شرایط سخت زندگی زندگی می کنند.

دریابیگی در پایان تصریح کرد: تنها راه حل مشکل این است که سران سه قوه تمام اختیارات افزایش حقوق بازنشستگان را به وزیر کار بدهند تا وی بتواند مطالبات بازنشستگان را در وزارت کار برآورده کند. بالاترین مقام قانونی

دیدگاهتان را بنویسید