ایازی: صدایی که از حوزه شنیده می شود دنیا را در بر نمی گیرد

ایازی: صدایی که از حوزه شنیده می شود دنیا را در بر نمی گیرد

روز جدید : متأسفانه صدایی که امروز از حوزه علمیه شنیده می شود، صدایی نیست که بتواند دنیا را جذب کند.

آیت‌الله محمدعلی ایازی نوشت: تشیع امروز باید گفت‌وگویی را آغاز کند که بتوان با آن با دنیا گفت‌وگو کرد و حرفی برای گفتن داشته باشد، خیلی‌ها می‌خواهند بدانند تشیع چه می‌گوید و چه نکات مهمی را می‌گوید، اگر الهیات بتواند گفتمانی را که متناسب با آن است ایجاد کند. ادبیات و زبان مردم امروز می تواند زمینه تعامل با سایر مسلمانان و غیر مذاهب را فراهم کند. امروز جریانی به نام داعش چهره ای از اسلام را به نمایش می گذارد که واقعی نیست، بنابراین نهادی مانند حوزه علمیه نیاز دارد تا معنای واقعی انسان، رحمت دین و نفی خشونت را به جهانیان معرفی کند. پرهیز از بیان دینی و حفظ عقلانیت می تواند نوعی تشیع عقلانی و به دور از خرافه و بدعت را عرضه کند.

وقتی به مراکز علمی دنیا مراجعه می کنید یکی از حذفیات حوزه بسیار به چشم می خورد، زنده که به زبان های مختلف است و همه مردم می توانند از این منابع در کتابخانه های خود استفاده کنند. با توجه به نگاه تاریخی اهل سنت در زمینه منابع خود، در کتابخانه های اروپایی بسیار کار کرده اند و منابع گسترده ای دارند، بنابراین زمانی که می خواهند نظر و نظر خود را بیان کنند به منابع خود مراجعه می کنند. منابع فراوان و بسیار در دسترس است، اما در فرهنگ شیعه ما متأسفانه این کمبود وجود دارد، اما منابع آن جابه جا نشده است.

متأسفانه صدایی که امروز از حوزه علمیه شنیده می شود، صدایی نیست که دنیا را در برگیرد، خشونت و داعش نیست، نمی دانند مکتب اهل بیت(ع) مکتب عقلانیت و عدالت و انسانیت است. و معارف در اهل بیت چیزهایی است که امروز می تواند گفتمان خوبی ایجاد کند. متأسفانه گاهی رفتار یا برخی از رفتارها و صداهایی که از سوی ائمه جمعه منعکس می‌شود، صدای آنها صدایی نیست که دنیا را به اتحاد وادار و تشویق کند، برعکس آن چیزی است که همه شیعیان و اهل بیت (ع) دارند. س.) در گفتار فکر کنید، می گویند و این ها حرف هایی است که خودنمایی می کند و متأسفانه آن ها را در جای دیگر می برد و این برای مکتب اهل بیت (ع) و تشیع بسیار مضر است. اولین کاری که دولت می تواند انجام دهد این است که این گفتمان ها را در جهت یافتن نظم و شکل خوب و در مقابل صداهایی که می تواند فرهنگ شیعه را تضعیف کند، صدای خوبی از نواندیشان دینی و نواندیشان بیابد. آخوندی درست کن تا این صداها در دنیا منعکس شود و تنگ نظری جایی پیدا نکند.

حوزه کوم در گذشته یک حوزه چندصدایی بوده و افکار و اندیشه های مختلفی در آن رونق می گیرد و همین مشکل موجب تداوم ارتباطات مردمی شده و توانسته رشد و گسترش روزافزون داشته باشد. متأسفانه این به دلیل دخالت برخی جریان ها و نیروهایی است که در کار حوزه دخالت دارند که این دخالت ها این تنوع افکار را به شکل خودش ایجاد نمی کند. فکر می کنم اولین کاری که باید انجام شود این است که حوزه کوم یک حوزه مستقل باشد و استقلال خود را حفظ کند و قاطعانه از دخالت عوامل بیرونی اجتناب و جلوگیری کند. این کاری است که می توان به صورت ساختاری انجام داد. دومین چیزی که باید اتفاق بیفتد نیازسنجی است و سوم شناسایی ظرفیت های موجود و ایجاد آن ظرفیت ها برای تولید آنچه در سراسر جهان مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید