ایالات متحده باید اطمینان حاصل کند که از برجام خارج نمی شود


ساعت: 12:54
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1820943

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه ای تاکید کردند: آمریکا در مذاکرات جدید باید قانونی را تضمین کند که از برجام خارج نشود و در نهادهای تصمیم گیری آن کشور به تصویب برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (یکشنبه 21 فروردین) در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بیانیه ای را در خصوص مذاکرات برجام قرائت کرد که به تصویب 250 نماینده مجلس رسید.


متن این بیانیه به شرح زیر است:


به نام خدا

حضرت خجت‌الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر رئیسی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران؛ سلام

صمیمانه ضمن تبریک سال نو و آرزوی قبولی طاعات در ماه مبارک رمضان

با قدردانی از زحمات جنابعالی و تیم مذاکره کننده برای حل و فصل مسائل توافق هسته ای که توسط برخی کشورها به ویژه آمریکا اجرایی شده است. به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و بر اساس وظایف و مسئولیت های قانونی و نظارتی و در حیطه حیثیتی. حکمت و مصلحت و بر اساس تجربه سالهای گذشته; به موارد زیر توجه کنید:

ضروری است مذاکرات فعلی و آتی به گونه ای انجام شود که موارد زیر را در نظر داشته باشد: برای تأمین حداکثری منافع ملی کشور:

1. تجربه مذاكرات قبلي نشان داده كه عدم تمايل آمريكا و طرفهاي مذاكره در ارائه ضمانتهاي لازم; در عمل نه تنها منافع ملی کشور را تامین نمی کند، بلکه به دلیل خروج آمریکا از برجام، به منافع ملی و توافق آسیب می رساند. بنابراین در مذاکرات جدید، آمریکا نیاز به تضمین قانونی دارد که توسط شورای امنیت سازمان ملل خارج نشود و این موضوع باید به صورت کاملا قانونی به تصویب نهادهای تصمیم گیرنده آنها مانند کنگره برسد. در آینده مانع اجرای آن نشود.

2- یکی از شروط اصلی مذاکره; عدم تهدید پس از توافق است و وجود مکانیزم ماشه در واقع به معنای حفظ تهدید و شکست مذاکرات است، بنابراین باید تضمین های لازم به گونه ای اخذ شود که در صورت ورود آمریکا به برجام، مکانیسم ماشه اعمال نخواهد شد.

3. متأسفانه حتی در جریان مذاکرات، آمریکا تحریم های جدیدی را علیه افراد اعمال کرد. نهادها و ارگان های کشور تایید می کنند که نشان از قصد تخریبی در جریان مذاکرات دارد. بنابراین باید در مذاکره، تصویب و اعمال تحریم‌های جدید اکیداً ممنوع شود و اعلام شود که تحریم‌های لغو شده مجدداً اعمال نخواهد شد.

4- جمهوری اسلامی ایران حق دارد به هر کشور و به هر میزانی که بین طرفین توافق شود و در سهمیه تعیین شده توسط اوپک قبل از اعمال تحریم ها و بسته به وضعیت جمهوری اسلامی ایران و ایران، نفت صادر کند. از طریق سیستم بانکی برای دریافت.

5. واگذاری منابع مالی جمهوری اسلامی ایران اعم از منابع حاصل از فروش نفت و منابع بلوکه شده و بلوکه شده از کلیه کشورها حق جمهوری اسلامی است و طرفین مذاکره باید موانع این امر و هرگونه مانع تبدیل را برطرف کنند. و همچنین ممانعت از جذب سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی ایران ممنوع و مورد قبول مردم ایران نیست و حق بازرسی در اختیار دولت ایران است.

در 28 آبان 1392، مقام معظم رهبری نیز سیاست نظام را در خصوص رفع تحریم ها و موضوع مهم موشکافی اعلام کردند:

«ایران از همان ابتدا به همه تعهدات خود عمل کرده است، جمهوری اسلامی به همه تعهدات خود عمل کرده، آنها زیر پا گذاشته اند. ما حق داریم برای ادامه برجام شرط بگذاریم و این شرط را گذاشتیم و گفتیم هیچکس از آن عدول نمی کند، یعنی اگر بخواهند ایران به برجام بازگردد که لغو می شود. چندین تعهد، ایالات متحده باید تحریم ها را لغو کند. نه در کلام و روی کاغذ که بگوید لغو کردیم، نه! در عمل باید تحریم ها را لغو کنند و ما باید حقیقت را بررسی کنیم و احساس کنیم تحریم ها درست برداشته شده است و بعد به آن تعهدات برمی گردیم. »

همچنین در مواد 6 و 7 قانون «اقدامات راهبردی رفع تحریم ها و حفظ منافع ملت ایران»، ایران به تعهدات خود عمل کند، روابط بانکی کامل برقرار کند، موانع صادرات را به طور کامل رفع کند، نفت و فرآورده های نفتی ایران را به فروش برساند. ، بازگشت کامل و سریع وجوه حاصل از فروش را مبادله و گزارش این اقدامات را به مجلس و تصویب نمایندگان ارائه دهد.

بر این اساس قطعا نمی توان وعده های شفاهی از جمله سخنان رئیس جمهور آمریکا را تضمین کرد، آمریکا و دیگر کشورهای غربی حق خروج از برجام، اعمال مکانیسم ماشه و تحمیل را نخواهند داشت. تحریم های جدید یا اعمال مجدد تحریم ها قبل از لغو تحریم ها برداشته شده است.نفتی، بانکی و راستی آزمایی کامل توسط مردم ایران و تصویب مجلس، هیچ اقدام کاهش هسته ای نباید توسط دولت جمهوری اسلامی انجام شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حمایت از دولت انقلاب از نزدیک پیگیر مذاکرات هستند و بدون شک دولت و مجلس بر حفظ منافع ملی توافق دارند.

برای جناب عالی و کارگزاران نظام در خدمت این عزیزان آرزوی موفقیت داریم.

دیدگاهتان را بنویسید