چگونه از قابلیت اطمینان و امنیت سایت اطمینان حاصل کنیم؟ / نماد اعتماد الکترونیکی، راه مقابله با کلاهبرداری سایبری


ساعت: 10:20
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840758

غوغای کلاهبرداران مجازی در بی اطلاعی از خرید اینترنتی;

با افزایش استفاده از فضای کسب و کار آنلاین و خرید آنلاین، برخی افراد از این فرصت برای تقلب استفاده می کنند.

با توسعه فضای مجازی و بستر سایبری به ویژه پس از فراگیر شدن سایه تاج و فراگیر شدن همه معادلات، تمایل مردم به خرید اینترنتی بیشتر شد.

کلاهبرداری در فضای مجازی و در قالب فروش اینترنتی یکی از جرایم رایج در دنیا از جمله در کشور است. اعتماد غیرمنطقی عمومی به فروشندگان ناشناس که تنها یک شماره تلفن از آنها در اینترنت ثبت شده است، مجرمان فرصت طلب را قادر ساخته تا جرایم سایبری بیشتری را گسترش دهند.

به گفته غلامرضا باغ شیرین رئیس اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری سیستان و بلوچستان؛ گسترش روزافزون خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال های اخیر منجر به ثبت 1650 جرایم سایبری در سه حوزه اقتصادی، روحی و امنیتی استان شده است.



نحوه خرید ایمن آنلاین


حسن کیخا، رئیس پلیس فتا سیستان و بلوچستان گفت: در سال های اخیر با توجه به ضریب نفوذ روزافزون اینترنت در خانواده ها، شاهد افزایش استفاده از فروشگاه های اینترنتی برای رفع نیازهای مصرف کنندگان در فضای مجازی بوده ایم. خبرنگار

وی افزود: خرید اینترنتی علاوه بر فواید بسیاری از جمله صرفه جویی در زمان، مقایسه قیمت ها، تنوع و کیفیت کالاها و پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی امروزه خطرات و عدم احتیاط را نیز به دنبال دارد و خرید عجولانه می تواند ضرر و زیان مصرف کنندگان را به دنبال داشته باشد. .

این مقام مسئول اضافه کرد: مجرمان سایبری با ایجاد صفحات جعلی و انجام تبلیغات متقلبانه در شبکه های اجتماعی و سایت های واسطه ای از طرق مختلف از جمله هدایت کاربر به صفحات درگاه جعلی بانکی و سرقت اطلاعات بانکی، دریافت وجه و عدم ارسال کالا و یا ارسال کالای معیوب. و امثال آنها در صدد فریب شهروندان هستند.

وی گفت: خرید از سایت های اعتماد الکترونیک بهترین راه برای جلوگیری از کلاهبرداری آنلاین است.

رئیس پلیس فتا استان ادامه داد: قانونی شدن، ساماندهی، تایید صلاحیت و تایید صلاحیت از مهمترین مزایای نماد اعتماد الکترونیکی است و وب سایت های دارای این نماد متعهد هستند در تمامی مراحل خرید اینترنتی رضایت مصرف کننده را جلب کرده و مسئولیت خود را به درستی انجام دهند. “

وی گفت: ممکن است برخی فروشگاه های غیرمجاز اقدام به جعل نماد اعتماد الکترونیکی کنند که کاربران می توانند با کلیک بر روی تصویر لوگوی اعتماد الکترونیکی صفحه مجوز مربوطه را مشاهده کنند و همچنین توجه داشته باشند که صفحه ای که مجوز از آن شروع شده باید آدرس enamad را داشته باشد. ir و آدرس اینترنتی (URL) سایت فروشگاه باید همان آدرس درج شده در این صفحه باشد.

کیخا خاطرنشان کرد: سایت پلیس فتا cyberpolice.ir راهنمای کامل اخبار، اطلاعات و آموزش های سایبری است و کاربران می توانند با مراجعه به آن راهنمایی های لازم را دریافت کرده و در صورت نیاز موارد مشکوک سایبری را نیز گزارش دهند پاسخ به موقعیت های سامانه و شماره تلفن 096380 را بصورت شبانه روزی با همکاران خود به اشتراک بگذارید.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید