بلینکن: ایران از ما خواسته اطمینان حاصل کنیم که دیگر پشت میز ننشینیم/ این چیزی است که ما درباره آن صحبت می کنیم

بلینکن: ایران از ما خواسته اطمینان حاصل کنیم که دیگر پشت میز ننشینیم/ این چیزی است که ما درباره آن صحبت می کنیم

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، امروز (چهارشنبه، 19 ژانویه) در مورد مذاکرات برای احیای شورای امنیت سازمان ملل در وین اظهار نظر کرد.

بلینکن در مصاحبه با Pod Save the World تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا برای کناره گیری از قدرت را «یکی از بدترین تصمیمات سیاست خارجی تاریخ» توصیف کرد.

وی گفت: من فکر می کنم منصفانه است که بگوییم تصمیم برای خروج از این توافق هسته ای یکی از بدترین تصمیمات اتخاذ شده در تاریخ اخیر سیاست خارجی آمریکا بوده است.

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که ایران به تعهدات خود در این توافق عمل کرده و دولت دونالد ترامپ نیز به این موضوع اذعان داشته است.

او گفت: «حتی دولت قبلی هم گفته بود که ایران وظیفه خود را به خوبی انجام داده است. وی افزود: آنچه که مایه تاسف است و حتی تاسف بارتر این است که از زمانی که ما از توافق خارج شدیم، ایران آن را بهانه ای برای از سرگیری بسیاری از فعالیت های خطرناکی که توافق مانع از آن شده است، قرار داده است.

وی گفت: متأسفانه ما این را به ارث برده ایم و همچنان معتقدیم بهترین راه حل بازگشت به توافق است. [برنامه هسته‌ای ایران] “بیایید آن را محدود کنیم.”

آنتونی بلینکن در ادامه گزارش هایی مبنی بر درخواست ایران از آمریکا برای خروج مجدد از برجام را تایید کرد.

او در پاسخ به سوال مجری برنامه گفت: حق با شماست. یکی از چیزهایی که ایران از ما خواسته این است که مطمئن شویم دیگر به جدول نخواهیم خورد.

بلینکن گفت: «اما در سیستم هم حق با شماست [حکومتی] ما نمی توانیم چنین تضمین محکم و سریعی ارائه دهیم. پرزیدنت بایدن می‌تواند با اطمینان بگوید که تا زمانی که ایران به توافق پایبند باشد، در پوشش رئیس‌جمهور چه خواهد کرد یا نخواهد کرد، اما نمی‌توانیم بگوییم رئیس‌جمهور بعدی چه کسی خواهد بود. [به انجام کاری] ملزم کردن. “این چیزی است که ما در مورد آن صحبت می کنیم.”

دیدگاهتان را بنویسید